Hej!

Går i tankar på att antingen bygga ett nytt hus på tomten som får vara runt 100-150kvm, eller ett större fritidshus. Jag har runt 2000 kvm mark över skulle jag gissa på, men marken ligger lågt och lite dumt till då det i närheten är blött i marken. Skulle bara vilja veta lite i runda slängar vad jag har för möjligheter här och vad kostanden kan tänkas gå på (kostnaden för att förbereda mark och grund inför ett husbygga). Vill bara planera inför framtiden så ska inte bygga något än på ett tag. Har ett avlopp som är nybyggt och förberett för 10 personer så min tanke är att man kopplar på eventuellt inkommande avlopp där med.

Här kommer en bild från lantmäteriet så kanske ni kan få lite mer koll på vilka alternativ jag har, samt en bild tagen från min fasthighet. Vill bygga huset så lång nord-väst som möjligt.
Vy över en ojämn tomt med varierad vegetation och höjdskillnad, tagna från sydöst mot nordväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotot är taget från syd-öst mot nord väst. Och som ni ser så är det en del höjdskillnad mellan mark som jag vill bygga på och vägen som går där.
 
  • Flygbild över en tomt markerad med mått, intill en väg, med befintliga byggnader och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns byggrätt så du får uppföra en till huvudbyggnad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns byggrätt så du får uppföra en till huvudbyggnad?
Det finns inget sånt i dagsläget.
 
Du behöver marklov för att planera om "tomten" om du ändrar mer än 50cm som oftast. Finns någon detaljplan i området?
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Tänker att det även kan bli klurigt att få lägga en utfart i innerkurvan på vägen. Och då blir det till slut inte mycket kvar av TS del av fastigheten vid en styckning.

Tror helt enkelt inte att den där tomten lämpar sig att stycka och sälja av ett hus från (om det är tanken). Men konstigare saker har förstås skett.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver marklov för att planera om "tomten" om du ändrar mer än 50cm som oftast. Finns någon detaljplan i området?
Nej jag bor ute i skogen så här finns ingen detlajplan :)

Min nuvarande tanke med en utfart är antingen rätt öst så den ansluter med vägen som går där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.