H Harald Blåtumme skrev:
Men att lägga 100k + litet markarbeten är väl inget ni behöver vinna på Lotto för att fixa. Får jag hoppas.
Om det är 100k plus flera dagars arbete eller en ännu större utgift är inte direkt något Sven Svensson kan lägga ut för att slippa lite hängande kablar ;)
 
Ett projekt som innebär omblåsning utav kunder måste räknas med marginal då risken för dyra blåsstopp alltid finns.
 
F faf skrev:
Ett projekt som innebär omblåsning utav kunder måste räknas med marginal då risken för dyra blåsstopp alltid finns.
Här är är en viktig punkt, hur långt behöver man blåsa fiber för 10 fastigheter?
Ute på landsbygd är t.ex. 500 m inte ovanligt och kan vara knepigt och som kan kräva "gropar" för att komma fram.

Har du koll på var skåp/brunn/FOS finns där er och grannarnas fiber ansluter och vilka avstånd som gäller, det underlättar för att se rimlighet i kostnader?
 
Redigerat:
T Trunk skrev:
Måste man ens in i huset och bråka när man drar nytt på det här sättet, eller kan man dra fram till tomtgränsen och skarva där?
Icke tomtgräns, utan in till fastigheten. Visst kan man sätta en fiberdosa på utsidan av huset men påverkar inte priset, möjligtvis enklare då man inte behöver boka tid med 10 fastighetsägare för tillgång till husen.

Och omdragning av fiberslang ska göras så att man i framtiden kan blåsa om fiber till enskild fastighet eller samtliga vid ev. problem med avgrävning/skada på fiber. Det innebär att från anslutningspunkten ska det vara blåsbart till fastigheterna.
Här vet vi inga avstånd och får se om ts kan svara på min tidigare fråga om det.
 
K karlmb skrev:
Fibersvets av 40 skarvar, 20 kunder, lär knappast kosta 40000, det är gjort på några timmar.
Det är vad vi fick betala. Nu pratar jag om 10, kunder med två svetsar per kund i hemmet, inklusive två kontakter per kund, samt två svetsar per kund i skåpet som man drar om fibern från. Detta ger elva olika platser som det skall svetsas på. Kostnaden för personen som svetsar ligger på ca 1000kr per timme. Det blir åtminstone 30 minuter per kund i hemmet, oftast mer. Sedan skall svetsnibgen koordineras med blåsning och grävning mm.

Detta drar iväg.
 
  • Gilla
gnuttisch och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är problemet som ni ser det?
Problemet är väl att TS inte vill se ledningen och att det är dyrt att bli av med den.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men att lägga 100k + litet markarbeten är väl inget ni behöver vinna på Lotto för att fixa. Får jag hoppas.
Skön raljant ton på dig i forumet Harald, har du fått magknip?
 
Och belopp i det häradet kan man ju dessutom enkelt swisha;)
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
A Allomfattande skrev:
Skön raljant ton på dig i forumet Harald, har du fått magknip?
Nja... det var väl inte helt lyckat skrivet. Sorry.

Det jag hade i tankarna var att kostnaden inte är oöverstiglig om man verkligen retar ihjäl sig på stolparna/ledningen, folk skaffar tex pool till höger och vänster för mångdubbla pengarna utan att blinka. Jag kan förstå att en del kan sätta ett stort värde på utsikt som inte störs av luftledningar även om jag själv inte bryr mig nämnvärt över sådant, man prioriterar olika helt enkelt.
 
  • Gilla
Allomfattande
  • Laddar…
Men luftledning kan du dessutom känna dig son på sydligare breddgrader, brukar finnas finnas en sådan på nästan alla Greklandsbilder;) Men även där har man börjat fräsa ned fiber i vägarna.
 
  • Gilla
Allomfattande
  • Laddar…
Men det är väl inte endast på din tomt det ska grävas ner då eller? I så fall behöver de ju ingå helt nya avtal med belastade fastigheter.
 
Jag skulle gärna ha den där ledningen utanför mig, jag tycker att det har blivit tomt och tråkigt på himlen efter alla luftledningar som försvunnit Jag såg senast för några veckor sedan att alla telefonstolpar försvunnit efter en väg jag åkt på då och då. Det var som att kastas tvåhundra år tillbaka i tiden.
 
  • Gilla
Allomfattande och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Här är är en viktig punkt, hur långt behöver man blåsa fiber för 10 fastigheter?
Ute på landsbygd är t.ex. 500 m inte ovanligt och kan vara knepigt och som kan kräva "gropar" för att komma fram.
GTFO. Blåser regelbundet allt från 0.9 till 3,9mm kundkabel över kilometern utan några mellanblåsningar.
Är det svårblåst beror det på pissiga anläggare eller dålig utrustning.

Men jo, kostnaden är nog rimlig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Precis, en del av de nedgrävda fiberducterna följer inte skolboken t.ex. Robust fiber;)
 
A Allomfattande skrev:
Vi har byggt hus på på en jättefin sjötomt. Tvärs över tomten går en gammal kopparledning samt luftfiberledning, vilken vi nu också har anslutit oss till. I samband med detta arbete så bad jag om att få offert på att få ledningarna nedgrävda då de hänger i vägen för sjöutsikten.

Skanova (Telia) skickade ut en underentreprenör (från Transtema tror jag) för att kolla på jobbet. Det är en stolpe som ska tas ned, och ≈ 100 meter kabel som ska grävas ned. I och med att det finns lite berg/sten på tomten så tyckte man att jag själv skulle sköta grävningen, alltså ombesörja shackt, förläggning av fiberduct, pv50, rasering av gammal stolpe samt bortforsling av denna till större väg. Transtema levererar det material som ska grävas ned samt blåsning/inkoppling.

För detta vill dom ha nästan 100 000:-, och då behöver jag köpa in marktjänsten utöver det. Är detta rimligt?
Jag har försökt att förhandla om att dela på kostnaderna då det borde ligga i Skanova intresse att inte ha fibern luftburen hängandes bland massa träd och buskage – men icke.

Har någon annan några erfarenheter av något liknande? Vår granne (som vi köpte tomten av) fick sina stolpar nedmonterade utan kostnad för typ 5-6 år sedan. Och jag har försökt att förstå vad som gäller kring servitut osv när det gäller luftledningar över privata tomter men blir ej klok på detta.

Tacksam för input!
Jag kan ta tomten om två snören är i vägen
 
  • Haha
Allomfattande
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.