O
Ursäkta en vilsen finsnickare som blivit lite villrådig i byggnadssnickeriernas förvirrande värld. Jag har en liten bod där jag har en regelstomme i 45x145 mm. Höjden är runt 250 cm och det sitter horisontella kortlingar på mitten. Jag vill förstärka det hela, som är lite vingligt, för skjuvbelastning (vindlast) och funderar på hur jag bäst fäster snedsträvor i regelfacken. Känns som att laxstjärtar och fingerskarvar är rätt avlägset.

Dimension, kortsida ut, bredsida it?
I farmkant på regelstommen, i mitten, längst in?
Infästning?
osv...
 
Redigerat:
Annars kan man skruva osb/plywood skivor mot stommen så slipper man band/strävor
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Hålband gör underverk om man inte ska klä väggen med skivor.
 
  • Gilla
DSM
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
[länk]
Hålband är ju enkelt och smidigt. Ger inte onödiga köldbryggor. Det jag oroad mig för är beständigheten, ds: en sträv i bastant trä känns som den sitter kvar där om 50-är, men hur är det med ett hålband som sitter i tre skruv? Har kikat lite på speciallösning på det temat, men det kostar skjortan:

Isakare Isakare skrev:
Hålband gör underverk om man inte ska klä väggen med skivor.
På utsidan sitter vertikalt monterat luftningsläkt, och utanpå den horisontella spikläkter som fasadan sitter på. På insidan skall det reglas ut horisontellt med 45x45 mm för ytterligare ett lager isolering på tvären. Därefter plast och tunn läkt för luftspalt/installationsutrymme. Så även om det skall upp OSB och plywood innerst är jag lite tveksam till hur stor skillnad det gör, men jag kanske bara är så där överdrivet orolig?
 
Redigerat:
Ska du upp med OSB på insidan så räcker det. Sätt en skiva i varje hörn nu eller kör med hålband
 
K
Jag satte en 45x95 regel som snestäva i våra gavlar. Höll den emot regelverket, ritade ut i hörnen på regeln och ritade streck på regelverket där den passerade någon regel. Sen sågade jag 45mm djupt med cirkelsåg i regelverket och i ändarna på snedstävan - passade perfekt. Känns som ett riktigt hantverk. Om det behövs när det sen sitter osb och gips gör detsamma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.