Tack för all hjälp.
Köpte universalplugg och det verkar sitta som berget nu.
Stosen som sätts på intellivent fläkten verkar ha en övergång som har lite mindre diameter än själva röret i taket.
Hur viktigt är det att täta den här centimetern mot själva röret som sitter uppe i taket (som stosen går in i)
Hur tätar jag den isf?

Badrumsfläkt monterad på tak intill spotlight och stor duschhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar använda ”duct tape” dvs silvertejp för att få tätt. Beror litet på förutsättningarna hur man gör men det vill uppnå är att allt som fläkten fläktar ut ska hamna i kanalen och absolut inte tryckas ut utanför denna, in i husets bjälklag etc.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar använda ”duct tape” dvs silvertejp för att få tätt. Beror litet på förutsättningarna hur man gör men det vill uppnå är att allt som fläkten fläktar ut ska hamna i kanalen och absolut inte tryckas ut utanför denna, in i husets bjälklag etc.
Ok tack :) känns tight at tejpa med silvertejp alltså :)
Vill helst inte montera ner fläkten igen.
Något annat smart sätt att ”täta” mot ventilröret?
Fläkten sitter i ett gips-innertak om det gör någon skillnad. Kanske är tätskikt antar jag på väggarna ovanför inner-gipstaket? Och har suttit såhär i flera år redan innan jag fixade denna centrering (se första bilden i trådstart).
 
Täta så du uppnår målsättningen att ingenting av fläktens flöde trycks utanför kanalen. Hur du gör detta är oviktigt som jag ser det, skulle jag behöva använda fogskum så varför inte.

Jag är endast en simpel amatör dock. Avvakta inlägg från proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.