• En stoooor fläkt flyttar myyycket luft
  • Två låter mer än en
  • Två ger ett oroligare intryck i rummet än en
  • Man blir galen när den ena snurrar lite långsammare än den andra ;D
 
jureit skrev:
Ställde denna fråga i en sträng nedan men jag lyfter upp den i en egen sträng för att se om det blir bättre respons.

Vi är inne på att använda en takfläkt som vi har sett på Bauhaus. Saken är bara den att den är egentligen lite för liten (105 cm i diameter) för det utrymme som vi ska ha den i (en del av huset som är öppet hela vägen upp till nock).

Så enl rek så är den för liten men gäller reken ett utrymme omgivet av väggar eller ett utrymme utan väggar? Borde vara lite skillnad i det? Enklast och snyggast skulle vara att bara ha en fläkt men gör vi en tabbe då? Kanske bättre att ha två som inte behöver jobba så hårt? Funderingar, funderingar.  
Är det någon ha praktisk erfarenhet av detta?
Varför ska ni ha en fläkt om ni har öppet ända upp, ni får väl cirkalation naturligt i den delen?
 
jag antar att ni inte har mekanisk ventilation då utan har självdrag?
 
jureit skrev:
Japp, det stämmer bra. 45 grader uppe i taket och 5 i golvnivå. Därför behöver man en fläkt. Varm luft stiger. Riktigt duktigt dessutom.
Varm luft stiger, men detta tar rekordet.

Halvvägs upp verkar vara bäst, varför inte hänga upp alla bord och stolar i vajrar från taket, så att de hamnar halvvägs upp i rummet, där måste temperaturen vara perfekt...
 
;D

Såå perfekt så det växer ut vingar till förflyttningen mellan stolarna, eller ska man falla emellan kanske ?

Har aldrig förstått att folk har sina sovrum i loftvåningen och vardagsrum med nockhöjd i bottenvåningen.
;)
Jag vill vistas "upptill" och sova "nertill".. som i en båt !

Helena med
Sverige Stugan

 
Fläktens funktion är ju att just trycka ner värmen inte vispa runt luften så mycket som möjligt, ju större fläkt desto mer luft trycks ner och då kan den oxå gå långsammare.
På tex Mc Donalds eller nån annan off. lokal sitter oftast många fläktar utplacerade, men då är det stoora utrymmen. Smyg in och kolla hur tätt de sitter...Där är de förstås oftast till för svalka på sommaren!

/Ulle
 
Javisst! Även om jag inte var särskilt tydlig, så var det så jag tänkte. Jag tror oxå att en räcker!

/ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.