Hej!

Vi ska måla om våra köksluckor och har tänkt oss en grå färg.

Vi väljer mellan NCS S1500-N och NCS S2000-N.

Jag har gjort en del efterforskningar men skulle se om någon hör kanske har ett kök/köksluckor i någon av kulörerna ovan och vill dela med sig av bilder.

Tack på förhand!
 
  • Kök med ljusa träköksluckor före målning, grått kakel och rostfria vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
88vifren 88vifren skrev:
Hej!

Vi ska måla om våra köksluckor och har tänkt oss en grå färg.

Vi väljer mellan NCS S1500-N och NCS S2000-N.

Jag har gjort en del efterforskningar men skulle se om någon hör kanske har ett kök/köksluckor i någon av kulörerna ovan och vill dela med sig av bilder.

Tack på förhand!
Grått är populärt! Sen beror det ju på vilket ljus och hur ljuset faller på köksluckorna. Besök Vedum, Ballingslöv eller någon annan köksutställning och titta på de grå nyanserna. Mörk grå är snyggt, den är inte för mörk och inte för ljus. Det är ju er smak vad ni tycker är snyyast som ninskall få efter.
 
  • Gilla
88vifren
  • Laddar…
G
Renoverat kök med björkluckor målade i grönt umbra linoljefärg, arbetsyta i trä och klassisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi är precis klara med samma jobb men valde Gysinge linoljefärg grön umbra 15% som ska vara ungefär som NCS S2502-Y.
Tre tunna lager med en veckas torktid i mellan, målat med gnesta pensel. Luckorna var gulnade och av björk. Tog mej drygt två månader men är nu väldigt snyggt!
Testade med ljusare först men 25% svärta blev bättre och med lite (5%) gul så det inte blir så kallt. Dina exempel är neutrala (N) som kan bli åt det blåa-kalla hållet (lila...)
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillasmurfan och 1 till
  • Laddar…
Prova att googla på kulörnamnen, man kan få upp en hel del bilder.
 
G OMathson skrev:
[bild] Vi är precis klara med samma jobb men valde Gysinge linoljefärg grön umbra 15% som ska vara ungefär som NCS S2502-Y.
Tre tunna lager med en veckas torktid i mellan, målat med gnesta pensel. Luckorna var gulnade och av björk. Tog mej drygt två månader men är nu väldigt snyggt!
Testade med ljusare först men 25% svärta blev bättre och med lite (5%) gul så det inte blir så kallt. Dina exempel är neutrala (N) som kan bli åt det blåa-kalla hållet (lila...)
Tack för hjälpen! Blev väldigt snyggt.
 
S 1500-N är ganska ljust, speciellt i en lite glansigare snickerifärg kontra en matt väggfärg. Jag hade gått på S 2000-N av de två alt. ännu mörkare.

Köp provburkar och testa!
 
  • Gilla
88vifren
  • Laddar…
F falkn skrev:
S 1500-N är ganska ljust, speciellt i en lite glansigare snickerifärg kontra en matt väggfärg. Jag hade gått på S 2000-N av de två alt. ännu mörkare.

Köp provburkar och testa!
Vi var helt inne på den mörkare. Precis som du säger så uppfattade jag S 1500-N nästan vit i en del bilder.
Sen hittade vi några bilder där S 2000-N framstod som väldigt mörk, därav osäkerheten.
 
Jag avråder alltid folk att måla med kulörer som slutar på -N då dom ofta upplevs som kalla..Det är ju självklart en smaksak men 8 av 10 har dålig smak och att undvika -N gör det nog mycket finare. Mitt tips till dig är S1502-Y eller S2502-Y
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R robba5 skrev:
Jag avråder alltid folk att måla med kulörer som slutar på -N då dom ofta upplevs som kalla..Det är ju självklart en smaksak men 8 av 10 har dålig smak och att undvika -N gör det nog mycket finare. Mitt tips till dig är S1502-Y eller S2502-Y
Det är ju en förenkling. Har man lister och väggar i S 0502-Y så absolut, men har man neutrala vita på resterande bör man ha det på grå toner också.
 
  • Gilla
alf123456789
  • Laddar…
F falkn skrev:
Det är ju en förenkling. Har man lister och väggar i S 0502-Y så absolut, men har man neutrala vita på resterande bör man ha det på grå toner också.
Om man har ren vit på resterande så har man redan begått ett misstag..
 
G
Jag tog 1000N på väggarna och tillsammans med 2505-Y på luckorna blev det bra. Med de tidigare gulnade luckorna blev det blåstick på väggarna men det försvann när jag va färdig med luckorna
 
R robba5 skrev:
Om man har ren vit på resterande så har man redan begått ett misstag..
Hur menar du? De flesta gör tvärtom nu för tiden. All nyproduktion är t.ex. S 0500-N på väggar. All takfärg är generellt neutral (ca S 0300-N). Alla vitvaror och liknande detaljer är också rena vita.

Vill man ha gulvitt kan man såklart ha det, men att benämna det neutrala som ett misslyckande är väldigt missvisande.
 
F falkn skrev:
Hur menar du? De flesta gör tvärtom nu för tiden. All nyproduktion är t.ex. S 0500-N på väggar. All takfärg är generellt neutral (ca S 0300-N). Alla vitvaror och liknande detaljer är också rena vita.

Vill man ha gulvitt kan man såklart ha det, men att benämna det neutrala som ett misslyckande är väldigt missvisande.
Jag ser det inte som missvisade, att välja kulör är en smaksak. Om man vill att det ska upplevas kallt kör på det.. Men om man skulle måla en vägg med S2000-N och väggen brevid med S2502-Y så vet jag att majorinten skulle föredra S2502-Y..
 
På såna där luckor skulle jag iallafall kosta på en sprutlackering med 2k syrahärdande färg . Sitter mycket bättre och brukar inte vara jättedyrt heller.
 
R robba5 skrev:
Jag avråder alltid folk att måla med kulörer som slutar på -N då dom ofta upplevs som kalla..Det är ju självklart en smaksak men 8 av 10 har dålig smak och att undvika -N gör det nog mycket finare. Mitt tips till dig är S1502-Y eller S2502-Y
Ska kika på dem. Har inte haft de i åtanke tidigare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.