Det finns en risig stuga i släkten som bara står. Merparten behöver nog jämnas med marken och bytas ut om man nu vill nyttja tomten till boende av någon form.

Låna ut tomten/huset gratis mot att någon bygger ett nytt hus. Om allt material och maskiner finns att tillgå. El är nydraget. Finns brunn på tomten. Storlek på byggnad ca 25-30kvm. Går väg till huset. Grundarbete behövs ej.

Finns givetvis massor av andra parametrar att ta hänsyn till, var stugan finns (2h från Sthlm, 50m till vatten). Nyttjandegrad, ej året runt.

skulle en sån här deal i något läge kunna vara intressant för en händig person?

Fallgropar för ”uthyraren” om huset byggs undermåligt, inte nyttjas enligt kontrakt, skattemässiga grejer. Finns givetvis massor av saker att beakta.
 
  • Gilla
  • Haha
fruktanki och 4 till
  • Laddar…
Jag har funderat i samma banor...

Men fallgroparna är många.

Vad är incitatementet för renoveraren att göra ett bra jobb? utan att ha dig över axeln hela tiden? hyran betalar ju inte särskilt många arbetstimmar per månad...

Lite som kvinnan som raggade upp en snickare och lät honom renovera hennes stuga... när han var klar blev han dumpad.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
El-Löken66 och 7 till
  • Laddar…
E
Vem i hela världen tror du vill bo i en rivningsfärdig stuga/arbetsplats för att slippa betala hyra för 30 m2 två timmar från Stockholm?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
El-Löken66 och 34 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Det finns en risig stuga i släkten som bara står. Merparten behöver nog jämnas med marken och bytas ut om man nu vill nyttja tomten till boende av någon form.

Låna ut tomten/huset gratis mot att någon bygger ett nytt hus. Om allt material och maskiner finns att tillgå. El är nydraget. Finns brunn på tomten. Storlek på byggnad ca 25-30kvm. Går väg till huset. Grundarbete behövs ej.

Finns givetvis massor av andra parametrar att ta hänsyn till, var stugan finns (2h från Sthlm, 50m till vatten). Nyttjandegrad, ej året runt.

skulle en sån här deal i något läge kunna vara intressant för en händig person?

Fallgropar för ”uthyraren” om huset byggs undermåligt, inte nyttjas enligt kontrakt, skattemässiga grejer. Finns givetvis massor av saker att beakta.
Låter som en extremt dålig affär för en händig person.

Värdet av att bo i en risig lite stuga delar av året kan inte vara värt många kronor medan värdet av arbetstiden för att bygga ett nytt hur är många hundra tusen - kanske t o m någon miljon.

De enda som kan vara intresserade av ett sådant upplägg är personer som du absolut inte under några som helst omständigheter vill ska bygga ett hus åt dig :)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
jespersteen89 och 28 till
  • Laddar…
Jag vänder på frågan då eftersom det går att feltolka. Vad kan det kosta att hyra en nybyggd sommarstuga i 5 år?

Kyl, frys, spis, ugn, tvättmaskin, 4 bäddar, vinterisolerat, mulltoa, egen brunn. Svampskog, gösfiske, bad. 4000kr/månad?

Det är väl rätt uppenbart att ingen frisk människa, med byggkompetens, ens skakar hand på att bygga en miljonkåk mot att sen bara få bo där 5år.
 
  • Gilla
  • Haha
Mixter73 och 3 till
  • Laddar…
Och förtydligande för ursprungsposten, ingen skulle behöva bo i den risiga byggnaden. Tanken var att kunna sommarbo, helgbesöka nya stugan i 5år. Det skulle möjligen erbjudas boende under bygget, 500m bort med alla faciliteter (sov,dusch,toa,tvätt,kök) i en ”lägenhet” ovanpå ett garage.
 
  • Haha
  • Gilla
david,sahlin och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jämför med vad det skulle kosta i arbetskraft att låta en person bygga ett hus.. Mycket högre kostnad än att hyra ett sommarboende.

Håller med ovan, den person som skulle kunna tänka sig en sådan deal är ingen du vill ska bygga åt dig.
 
  • Gilla
Blomla och 6 till
  • Laddar…
Även efter förtydligande har jag svårt att förstå grejen. Jag skulle alltså få äran att jobba på helger och semestrar för att bygga ett hus åt någon annan? Och under tiden jag bygger så får jag bo ovanpå någons garage?

Ett betydligt mer attraktivt sätt att få bo i en sommarstuga är ju att jobba några dagars övertid och sedan hyra stugan som vanligt. Då slipper jag bygga den först.
 
  • Gilla
Sylvek och 22 till
  • Laddar…
Möjligtvis att man skulle kunna få samma händiga person att bygga två stugor, en till sig och en till markägaren mot material betalt om 100år arrende.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
Hyr ut den som kolonilott om det är lite pengar som du vill skall komma in.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte alls på TS upplägg och vinsten är väl egentligen skattemässig, det blir lätt att hålla bort skattmasen från upplägget, men jag tror ändå att det rimliga är att räkna timmar.

Vad kan det ta att bygga och inreda en liten stuga, 500 timmar? Och hur mycket kan vara sådant den händige inte kan/vill/får göra själv, 15 %?

Säg vidare att den händige vill få ut motsvarande 125 kr/h netto, och att de extra hantverkarna kostar 600 kr/h.

425*125=53.125
75*600=45.000

Hittar man någon som verkligen vill ha tillgång till en sommarstuga i fem år får denne det alltså till en kostnad av ca 100.000 (om han ska stå för extrahantverkarna). Det synes mig vara en rätt kass deal.
 
Hela upplägget låter hur dumt som helst.

Vilken frisk människa skulle göra den dealen.


Du har tur att få attraktiv tomt gratis men att vara så dum att tro att någon kommer bygga åt dig gratis är ju bara för mycket
 
  • Gilla
Sylvek och 11 till
  • Laddar…
Excel
Låter som ett dumt upplägg, har du inte råd att bygga själv föreslår jag att du avstår helt. Fastigheten är heller inte din vilket komplicerar ytterligare.
 
Jag själv har varken vinstintresse eller intresse i tomt, gammal el en ev ny byggnad.

Ägaren av tomten har virke men inte fysik el ekonomi nog att bygga en ny stuga med att ta in snickare, elektriker etc. Det är ingen katastrof om den fortsatt står som den är där.
 
Jag själv har redan sommarstuga och nöjer mig med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.