Hej
Jag tror att våra tegelpannor är ca 50 år och det börjar bli dags att lägga om papp/läkt.
Är det nån idé att spara pannorna eller ska man satsa på nya?
Vi har troligen möjlighet att komplettera med pannor från en granne, så lite spill klarar vi.
Pannorna är lite spröda har vi märkt när vi plockat om dem när vi byggde takkupa.
 
Dina pannor håller säkert 20-30 år till!

Vi har just lagt om taket och jag känner väl att det hade varit lite trist att lägga tillbaka det gamla teglet - vi hade nämligen bra pris på "nytt" (10 år) tegel så det var naturligt att lyfta upp det istället.

Det är dock många som lägger upp gammalt tegel på taket så det är inget konstigt med det. Behöver ni komplettera med extra pannor är det säkert inget problem att få tag i - det är många som säljer beggat tegel.

Är majoriteten av pannorna spröda och spruckna kanske det är klokt att ändå lägga på nytt tegel.

Avslutningsvis - tänkte ni göra detta i år kanske det är dags att lägga på ett kol. Det tar ändå lite tid och det blir mörkt snabbt om kvällarna!
 
Pannorna håller säkert minst hundra år till. sortera bort trasiga pannor, borsta av dem och lägg på dem igen när papp och läkt är bytt.
 
MathiasS skrev:
Avslutningsvis - tänkte ni göra detta i år kanske det är dags att lägga på ett kol. Det tar ändå lite tid och det blir mörkt snabbt om kvällarna!
Haha, du skulle se mig nu... Sitter här med min urtjocka mage och väntar på att barn nr 2 ska göra entré, har ca en vecka kvar...
Nej, vi ska INTE göra det i år... Det var mest ifall vi skulle satsa på att ta hand om grannens pannor... :)
 
Brianna skrev:
Haha, du skulle se mig nu... Sitter här med min urtjocka mage och väntar på att barn nr 2 ska göra entré, har ca en vecka kvar...
Nej, vi ska INTE göra det i år... Det var mest ifall vi skulle satsa på att ta hand om grannens pannor... :)
Då passar det ju perfekt - att strutta runt på taket sätter väl igång processen på ett bra sätt... :)
 
MathiasS skrev:
Då passar det ju perfekt - att strutta runt på taket sätter väl igång processen på ett bra sätt... :)
Det kan bli något att läsa om sedan...
Att starta processen med barn 2 på ett tak verkar väl sådär...
Man skall som bekant ner också...
Iofs finns det ju hängrännor när vattnet går ;)

Ta hand om pannorna säger jag.
Så länge de inte är trasiga, så är de hela: så att säga...
 
Det är självklart att du ska ta emot grannarnas pannor! Mina egna är 80 år och jag har fixat ganska stort lager nu :) eftersom det finns dårar som hystar gamla enkupiga och istället lägger nya betongpannor ... Räkna med att det blir en del spill när du plockar ner dem; passa på att tvätta dem samtidigt.
 
Jag är tom så tokig så att jag funderar på att skaffa begagnade tegelpannor när vi bygger nytt hus! Jag gillar inte riktigt betongpannor, de är för homogena för min smak!
 
ylven skrev:
Jag är tom så tokig så att jag funderar på att skaffa begagnade tegelpannor när vi bygger nytt hus! Jag gillar inte riktigt betongpannor, de är för homogena för min smak!
Precis vad jag skulle göra också !
 
Vi planerar också att återanvända våra pannor (som jag tror legat på sedan 30-talet) och komplettera med begagnade som vi just inhandlat. Vi har dock lite mossa och lavar och annat på våra pannor och undrar hur man bäst får bort det? Kan man köra med högtryckstvätten?
 
Högtryck skall fungera alldeles utmärkt bara man (såklart) ser till att spola nedåt så man inte blåser in skräpet under pannorna.

Själva har vi ingen mossa men pannorna som är vända mot nord-ost är rätt svarta av alger och lavar. På sidan som vetter mot syd-väst är det inga problem.
Dessutom är taket väldigt brant vilket gör att man inte är så sugen att högtrycksspruta det. Jag hade tänkt prova en annan idé som det vore kul om nån har erfarenhet av, nämligen att sätta bitar av tunn, formbar kopparplåt överst på pannorna som sitter närmast nocken.
Tanken är att plåtarna skall avge kopparjoner som vid regn rinner hela vägen ner och så småningom gör att alger/lavar inte kan växa där. Nån miljöfara kan det knappast bli eftersom det är så otroligt små mängder, speciellt om man jämför med hela tak av koppar.

Idén fick jag då jag såg att det är betydligt mindre angrepp nedanför takfönster som är skodda med plåtar som måste avge en smula järn varje gång det regnar. Eftersom lavar är betydligt känsligare för koppar borde det vara effektivare. Viktigt är att kopparplåten inte får vara i kontakt med t.ex. spik eller annat järn då det blir ett galvaniskt element med snabb korrosion som följd.

Nån som testat detta? Eller kanske redan har koppardetaljer på taket där man kan se om det är mindre med alger/lavar i närheten av?
 
Spännande...
Jag har oxå hört det där med koppar. I det sammanhanget hörde jag att det skulle räcka att spänna en koppartråd vid nocken.
Kopparjoner är inte bra för små organismer som vill bo på tegelpannor! Det är ju inte för inte som man t o m kan undvika graviditet med kopparspiral :p

Jag är redo att testa nån kopparvariant när vi väl får upp rengjorda pannor igen, för mot nordost är taket INTE vackert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.