Hur menar ni som säger att det ska vara tätt vid skorstenen när bara pappen är uppvikt vid skorstenen?
Givetvis måste det ju till plåt över som gör att det inte kan rinnna in bakom pappen.
Nu är jag inte takläggare, men hur man än klistrar och har sig vid skorstenen så rör sig ju hus och skarvar och klister ger sig.

Jag skulle klä in hela skorstenen i plåt för att minimera att vatten kan komma in längs skorstenen.
Hos oss har plåtslagarna lagt en plåtkant längs ner som sedan plåten över resten av skorstenen ligger över och på så sätt är det jävligt svårt för vattnet att ta sig in om det nu inte rinner uppåt då :D

Att vårat tak i övrigt är ganska kasst bytt är en annan sak, plåtslagarna var från annan firma och gjorde ett bra jobb. Takläggarna gjorde det inte tyvärr, men det är tätt iaf
T-tak evo i mitt fall, rakskarvat, men däremot har dom skarvat nån meter istället så lär nog inte kunna rinna så snett så det kan komma in.
 
D docboy skrev:
Det är väl just därför man klär den i plåt. Skydda den mot väder och vind så den INTE vittrar sönder.
Ett material som inte utsätts för sol eller väta vittrar inte sönder märkbart. Sen att den kan vittra inifrån beror framförallt vad du eldar i den om man nu gör det.
Vittrar gör skorstenen av syra i rökgaser och att värmas upp och kylas av
Så om du isolerar skorstenen under plåten och sätter keramiskt bruk i rökgångarna och sätter huv regnskydd så får du maximal livslängd på skorstenen
 
Murade ny skorsten på mitt hus och tänkte klä in den med plåt,men murarn och plåslagarn sa ALDRIG det är svavelsyra i oljerök som gör att den vittrar sönder inte regn och snö.Sätt huv på inget mer ,dom menade på att det var en förklädnad att klä in skorsten så man inte såg problem och eländet.Dom hade tagit bort många inklädningar runt skorstenar och det var som en grusås under,dvs man ser inte problemen i tid.Idag eldar ju ingen med olja längre heller så skorstenen mår bättre av ventilation
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Murade ny skorsten på mitt hus och tänkte klä in den med plåt,men murarn och plåslagarn sa ALDRIG det är svavelsyra i oljerök som gör att den vittrar sönder inte regn och snö.Sätt huv på inget mer ,dom menade på att det var en förklädnad att klä in skorsten så man inte såg problem och eländet.Dom hade tagit bort många inklädningar runt skorstenar och det var som en grusås under,dvs man ser inte problemen i tid.Idag eldar ju ingen med olja längre heller så skorstenen mår bättre av ventilation
Helt rätt! använder man skorstenen till att elda med eller på annat sätt få den att hålla värme så är det bara dumheter att klä in den. Sätt enbart ett väderskydd så att det inte kommer nederbörd i den. Detta gäller även om det inte eldas utan enbart för kvarvarande ventilations funktion. Värmen från denna skorsten i uppvärmt utrymme stiger och torkar upp eventuell fukt även delen på kallvinden (såvida det inte rör sig om en12,33 m stockikallvindskoloss), och vidare ut i det fria.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
R Rutstrom skrev:
Det borde vara ett skorstensbeslag av plåt kring skorstenen och även ett beslag runt takgenomföringen. Det verkar vara underlagspapp på taket så det borde komma ett lager till med ytpapp. som ligger ovanpå plåtbeslagen. Eller takplåt. som är det mest troliga. Detta är ett provisorium.
TS har sagt att det är T-Tak Epic vilket är godkänt under bandtäckt plåt. så det skall inte vara nåt mer. Man skall inte behöva en Ytpapp under plåt.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
M
H han verkar skrev:
plåtslagaren tar bara ansvar för det han gjort, han kan ju inte riva upp pappen för att kontrollera[


Jo, men plåtslagaren måste kunna bevisa att underarbetet är undermåligt om det läcker för att det inte ska vara hans ansvar när det sen läcker. Eller?
 
M
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
öh,D där har inga takläggare gjort,det där är tättejp för fönster innanför fönster foder,underlagsduk snedskärs åt rätt håll 35-45 grader o sen asfaltsklister under,lika mot skorssten,Det där jobbet skulle makuleras,ser det så ut med underlagsduken så kommer det bli en mardröm hur sned strö o bärläkt o sen tak o vindskivor kommer sitta.
 
M
J Justwatch skrev:
Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
ser ut som dom gillat strypa skorssten med tejp härs o tvärsser ut som alfons o hans kompis 4år gjort d där.
 
M
J Justwatch skrev:
Ja för de verkar uppenbarligen inte ha koll! skrämmande när de lagt så många tak och deras betyg är topp av deras kunder.. man känner sig korkad. Att jag som privatperson måste veta allt detta..
betygtopp av deras kunder?det är säkert takläggarnas vänner som skrivit i det trots dom inte bytt tak åt dom.
 
M
Consensus Consensus skrev:
Du har i princip valt att vara kvalitetsansvarig (KA) för ditt takbyte och förväntas veta allt detta. Om inte så bör du anlita en KA.

Det är inte sällan byggherren själv är kvalitetsansvarig för sin egen villa. För att det ska vara lämpligt krävs att du har den kunskap som krävs för att kontrollera arbetet. Om en extern KA anlitas så ska det vara en certifierad kvalitetsansvarig.

Så funkar (tyvärr) byggbranschen. Jag har inte speciellt höga tankar om varken branschen eller dess entreprenörer, som du förstår. Det finns för många klåpare i omlopp och ansvaret faller alltid på byggherren, dvs dig.
fast firmaägaren kan ta över byggherreavtalet eller?
 
M
Roblil72 Roblil72 skrev:
Jag driver takföretag själv och Tejp använder man INTE överhuvudtaget.
Allt skarvklistring skall ske på undersidan med någon form av bitumenklister mellan papp/duklagren så att vatten kan rinna av.
En tejp uppe på pappen/duken är aldrig en ok lösning.

Vid skorstenen skall det sitta ett underbeslag av plåt. Det är i flera delar och monteras också på nedersidan skorstenen först och sedan på sidorna så att vattnet kan rinna av ordentligt.
Man kan även dra upp en svetsbar papp runt om skorstenen där skarvarna då smälts ihop och blir helt tätt.
När vatten rinner på skorstenssidorna så kan det dock tränga in bakom underbeslaget/tätskiktet men det skall inte komma in något från takytan.
Först när det yttersta plåtbeslaget, som skall spåras eller fällas in i tegelfogarna är på plats blir det helt tätt vid skorstenen. (Jag rekommenderar dock alltid klä skorstenen helt i plåt om ni inte eldar i den varje dag)

Beträffande röret så finns det färdiga manschetter/stosar som man monterar på röret och ansluter mot takytan.
Plåtslagaren sätter sedan en plåtstos utanpå röret som går ut över takpannorna eller falsas ihop med takbeläggningen om ni skall ha plåttak)

Som sagt, Tejp använder inte en takläggare
äntligen en till som vet hur man gör rätt
 
M
Mats-S Mats-S skrev:
När jag jobbade som snickare/timmerman i slutet av förra seklet :) så körde vi mycket med en typ "asfalttejp" för att förbättra tätningar mot vattenintrång. Typ knappt 10 cm bred, 5mm tjock, konsistens typ modellera, vilket gjorde att man kunde fästa den på skrovliga underlag och ändå få 100% tätt. Även lätt att "knåda" in i konstiga hörn.
Har kört det på sommarstället på ett antal knixiga ställen på taket, och det har nu hållit i typ 20 år.
För att förekomma kommentarer om att man inte ska tejpa, i dom här fallen har det funkat till 100%, men givetvis får man göra bättre långsiktiga lösningar om man gör jobbet åt en kund :)

Googlade lite, och det här ser ut att vara något liknande:
[länk]

En verklig räddare i nöden, speciellt vid akuta läckor ...
wakaflex!!!
 
M Ronny takläggare1 skrev:
äntligen en till som vet hur man gör rätt
Roblil72 Roblil72 skrev:
Vid skorstenen skall det sitta ett underbeslag av plåt. Det är i flera delar och monteras också på nedersidan skorstenen först och sedan på sidorna så att vattnet kan rinna av ordentligt.
Med risk för att bli lite uttjatat ämne. Men jag skulle vilja ha förslag på var man kan hitta ett dokument som styrker anledning till att man ska ha ett underbeslag av plåt vid ett hinder, (oavsett byggnadsmaterial) till ett tak som slutligen täcks av en band/skivtäckning?.
Roblil72 Roblil72 skrev:
Man kan även dra upp en svetsbar papp runt om skorstenen där skarvarna då smälts ihop och blir helt tätt.
Och var ligger egentligen den ekonomiska samt logistiska motivationen för att dra in ytterligare yrkesgrupp med bland annat krav på "heta arbeten", när det ändå ska vara säkert mot läckage till den slutliga delen är färdigställd?.
 
M
Noramasen Noramasen skrev:
Med risk för att bli lite uttjatat ämne. Men jag skulle vilja ha förslag på var man kan hitta ett dokument som styrker anledning till att man ska ha ett underbeslag av plåt vid ett hinder, (oavsett byggnadsmaterial) till ett tak som slutligen täcks av en band/skivtäckning?.

Och var ligger egentligen den ekonomiska samt logistiska motivationen för att dra in ytterligare yrkesgrupp med bland annat krav på "heta arbeten", när det ändå ska vara säkert mot läckage till den slutliga delen är färdigställd?.
heta arbeten?en riktig takläggare falsar skorsstensplåten själv,Det gör vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.