Hej!
Vi kommer att mata vår blandare genom väggen från tvättstugan. Kopparrör...

Min rörkille säger att han förmodligen kommer att ta bort den fuktspärr som plattsättaren sätter runt rören/genomföringen när han monterar blandaren. Är detta riktigt. Nog borde man om man sätter dit rören ordentligt från början kunna slippa att bryta tätskiktet viid montering av duschblandaren?
Hur gör man om man inte får rören prick CC 160 utan måste justera efter tätskicktet?

Rosebuddy
 
Låter konstigt. Han borde ju bara skrapa bort den del av fuktspärren som sticker ut utanför kaklet (om det sticker ut nåt).
 
enklast är ju att montera rören först & då montera dom exakt 160 cc
sen sätter platsättaren tätskickter runt rören & alt är frid o fröjd.
 
men om han tar bort den, hur skall det då bli tätt?

Judt dushblandaren är väl nästan den känsligaste punkten du har i ett badrum.
 
Men varför ska han ta bort fuktspärren???

Rör->fuktspärr->kakling->kapa rör->montera blandare

I värsta fall kanske han behöver rensa rörstumparna från fuktspärrskladd efter kapningen.

Mörkgrå: vägg
Grön: Fuktspärr
Blå: silikon
Ljusgrå: fix
Rutor: kakel
Brun: rör

Nåt sånt ungefär
 
  • kakel.gif
Jag tror att röris pratar om någon rörmanchett, motsvarande det ljusblå silikonet i tråden. Det riktiga tätskiktet (bakom plattorna) kan inte ens den knasigaste rörisen få för sig att skära bort. Han kommer dessutom inte åt det utan att knacka bort kakelplattorna.
 
Vi kommer att borra för rören EFTER kakling! I rörgenomföringen trycker rörisen in duktigt med sikaflex el. liknande och han garanterar med sitt liv att detta är en bra lösning.

Det är ett källarbadrum och väggarna är betonghålsten!
/L
 
rosebuddy skrev:
Vi kommer att borra för rören EFTER kakling! I rörgenomföringen trycker rörisen in duktigt med sikaflex el. liknande och han garanterar med sitt liv att detta är en bra lösning.

Det är ett källarbadrum och väggarna är betonghålsten!
/L

ni har alltså redan idag kaklat klart?
iannat fall tänk om.
 
Ingen bra lösning det kommer inte bli tätt mer än på ytan, borra för vattenrören utanför duschen och sätt en blandare med utanpåliggande rör.

rosebuddy skrev:
Vi kommer att borra för rören EFTER kakling! I rörgenomföringen trycker rörisen in duktigt med sikaflex el. liknande och han garanterar med sitt liv att detta är en bra lösning.

Det är ett källarbadrum och väggarna är betonghålsten!
/L
 
Ok ,jag hör men jag måste ju ändå bryta tätskiktet när blandarfästen och hållaren till duschmunstycket sskall upp. VAd är skillnaden?

Det lär ju vara vatten "utifrån" som kan läcka in eller är det för att vara skyddad om kopplingarna i blandaren läcker som vår lösning är en dålig id`´e?
/LArs

Problemet är att vi skall ha en kolumn från golv till tak med liggande 10x30plattor och jag vill att blandaren skall komma centrerad i kolumnen. Dt är ju omöjligt att veta var vi skall sätta rören för att detta skall hända. JAg vill ju dessutom att det skall bli symmetriskt dvs blandaren skall ju sitta mitt i duschen.
/LArs
 
C
rosebuddy skrev:
Problemet är att vi skall ha en kolumn från golv till tak med liggande 10x30plattor och jag vill att blandaren skall komma centrerad i kolumnen. Dt är ju omöjligt att veta var vi skall sätta rören för att detta skall hända. JAg vill ju dessutom att det skall bli symmetriskt dvs blandaren skall ju sitta mitt i duschen.
Varför skulle detta vara "omöjligt"?
Det är ju bara att mäta och planera noga innan. Om placeringen av plattorna som utgör kolumnen är viktig så är det väl bara att utgå från rören och börja kakla där? Och planera så att det sedan inte blir fel i hörnen.

En liten skiss skulle kanske ge dig bättre svar?
 

Skillnaden är att när du borrar ett skruvhål får du in silicon ända in i hålet men när du ska dra ett rör rakt genom väggen så blir det alldrig tätt runt hela röret.
Igentligen ska man inte borra någonting i duschen för silicon är en färskvara och torkar med åren och bör bytas ut efter några år men vem gör det.

rosebuddy skrev:
Ok ,jag hör men jag måste ju ändå bryta tätskiktet när blandarfästen och hållaren till duschmunstycket sskall upp. VAd är skillnaden?

Det lär ju vara vatten "utifrån" som kan läcka in eller är det för att vara skyddad om kopplingarna i blandaren läcker som vår lösning är en dålig id`´e?
/LArs

Problemet är att vi skall ha en kolumn från golv till tak med liggande 10x30plattor och jag vill att blandaren skall komma centrerad i kolumnen. Dt är ju omöjligt att veta var vi skall sätta rören för att detta skall hända. JAg vill ju dessutom att det skall bli symmetriskt dvs blandaren skall ju sitta mitt i duschen.
/LArs
 
När man kaklar så kan man lägga kolumen först & sedan åt sidorna.
sen skär man plattorna som hamnar i hörnet.

normalt skär man alltid plaorna i hörnen, för men vill ha en sumetrisk vägg, men lika stora spillbitar åt varje håll.

sen vill man inte ha för små bira nära hörnen, det ser konstigt ut. Så man måttar in lagom stora bitar att börje mer, inte hel platta!
 
CarMan skrev:
...sen vill man inte ha för små bira nära hörnen...
För små bira vill man aldrig ha!
 
Alternativt är att man sätter alla plattorna utom de som rören skall gå igenom, borrar och fixerar rören, kompletterar tätskiktet med manchett etc och sedan sätter sista plattorna och efter detta monterar blandare, nackdelen är att inte plattis kan göra allt färdigt på en gång men det är väl mest en prisfråga. Fördelen är att man har justermöjlighet på blandaren om den är kritisk :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.