ska isolera golv snart och är mest ute efter ljuddämpande egenskaper och inte värme isolerande egenskaper
har köpt sten ull då det blir spottar i taket samt att jag upplever densiteten och tyngden är bättre än glasull för ljuddämpning imellan våningsplanen......
är jag helt ute o cyklar i mina antaganden eller
 
Stenull är bra som mellanrumsisolering för luftljud, men inte stegljud. Frågan är svår att svara på när man inte vet hur bra ljuddämpning som efterfrågas.
 
ska bara dämpa ljudet imellan våningsplanen
så man inte måste skruva upp ljudet ifr tv`n brutalt för att inte bli störd av
sonens online spelande....
 
Väcker denna tråd och undrar hur du löste ditt problem? Jag har sett att Sennberg säljer akustiklösningar inklusive ljuddämpande lim som jag funderar på.

Hempa
 
Heltäckningsmatta är den enklaste lösningen
 
Men den behöver ju vara rejält tjock isåfall? Låter lite för bra för att räcka till. Jag har snarare varit inne på att ta loss golvet, fylla med ljuddämpande isolering, täta i eventuella glipor, lägga ett lager med ljuddämpande gummi och ljuddämpande lim innan jag lägger dit golv igen.

H
 
Ja, det funkar mot luftburet ljud, givetvis ska det vara lufttätt på båda sidorna. Massa är bra, så t.ex. spån är bra i mellanbjälklag, sand ännu bättre men det blir ofta för tungt.
För stegljud är det svårare då det är kraftiga dunsar man vill dämpa, där är ett mjukt ytskikt som matta bra
 
Ah. Ännu ett område där flera åtgärder är bättre än en!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.