Jag ber om ursäkt att jag är totalt ignorant när det gäller bygg. Jag letar efter en lägenhet att köpa. Jag kommer från Storbrittanien i början och är van vid synliga bjälkar, lite som i bilden. Det kanske verkar konstigt i Sverige, men för mig är det något som gör så att det känns som ett hem.

Skulle det gå att ta bort taket i en lägenhet och gör bjälkarna synliga? Skulle en hantverkare kunna göra det utan jättestor kostnad, skulle det vara lagligt, och skulle en brf godkänner något sådant? Eller, skulle det ens finnas bjälkar mellan taket och golvet i våningen ovan?
 
  • Vit inredning med synliga takbjälkar, metalliska bokstäver R&R på väggen och en bokhylla under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklaget innehåller ju i regel installationer såsom el, vatten, värme, avlopp och ev. ventilation. Det innehåller även isolering för att begränsa spridning av brand och ljud mellan våningar.

Kort svar är nej, det går inte.
 
  • Gilla
Blomla och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Intressant fråga.
Att engelsmän gillar takbjälkar (beams) har jag förstått efter att ha tittat en del på tv-programmet Escape to the country.

Om det går att få fram bjälkarna beror helt på hur huset/lägenhetens konstruktion. Spontant tror jag det blir svårt att genomföra utan att ljudisolering mm försämras.
Kanske är det betongtak mellan lägenheterna och då lär det inte gå.

Kan du inte göra någon "fusklösning" och montera några lämpliga bjälkar i taket istället?
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Tekniskt kan det gå.
Men ingen bostadsrättsförening lär godkänna det av minst två skäl.

- Ljuddämpning mellan lägenheten över.
- Brandcellsintegriteten, varje lägenhet är sin egna brandcell.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Trevligt med synliga bjälkar. Är det tillräckligt högt i tak kan du gör fuskbjälkar istället. Tystare, billigare, lättare och förmodligen helt ok från föreningen.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket att ni delade med er av er kunskap! Som ni säger, en fusklösning får det vara då. :)
 
  • Gilla
shtob och 5 till
  • Laddar…
Fuskbjälkar kan man ju alltid sätta upp, se till att du får tillräcklig takhöjd bara.
Mellan bjälkarna kan man limma filt/absorbent så får man riktigt trevlig rumsaukustik!
 
  • Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
curiousindeed curiousindeed skrev:
Tack så jättemycket att ni delade med er av er kunskap! Som ni säger, en fusklösning får det vara då. :)[/QUOTE

Hej

Skall du köpa fuskbjälkar så skall du inte köpa dessa som finns på marknaden. Du skall köpa bjälkar från någon gammal lada som är nedplockad eller beställa direkt ifrån ett sågverk. Sedan får man hugga dessa för hand med yxa.
 
  • Gilla
curiousindeed
  • Laddar…
Borde gå att göra fejkade ”frigolit-balkar” som målas bruna och limmas upp i taket. (På samma sätt som frigolit-stuckatur.)
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Har sett fuskbjälkar i plast på bauhaus eller hornbach, såg ganska riktiga ut tills man kom nära.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tekniskt kan det gå.
Men ingen bostadsrättsförening lär godkänna det av minst två skäl.

- Ljuddämpning mellan lägenheten över.
- Brandcellsintegriteten, varje lägenhet är sin egna brandcell.
Skiter man i sånt i GB ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.