Om man ska installera en ack och ha möjlighet att i framtiden skaffa solvärme -vilket storlek på ack ska jag då ha? Alternativen är 500 L eller 750 L. 500 L passar utrymmesmässigt bäst men en 750 L går också, men det blir trångt. Jag tänker alltså på tankens kapacitet vad gäller storleken/effekten på de solpaneler man ska ansluta i framtiden. Med en 500 L tank kanske panelerna blir löjligt små och verkningslösa? Hur ska jag resonera?
 
Vad skall du värma acken med förutom ev framtida sol?

Acktanken skall dimensioneras efter husets energibehov och värmekälla eller värmekällor om det är flera.

Om vi ser bara till solvärme så räcker 500 l till ungefär 5m² plan solfångare eller 3-4m² (ca 30 vakuumrör).
500 l är tillräckligt för stor del av varmvattenförbrukningen sommartid, vill du däremot använda solvärme även till uppvärmning behöver du antagligen fler paneler och större ack.
750l tanken går det ev med 10m² eller 60 rörs vakuumrörssolfångare.

/Patrik
 
Tack för bra svar - det var nog ungefär detta jag undrade, dvs hur mycket solfångare till 500 L resp 750 L som funkar. Jag är lite inne på att om man ska satsa på sol så kanske det är lika bra att satsa på lite större solfångare än att det bara räcker till lite varmvatten. Det talar för en ack på 750 L, men jag måste mäta mitt pannrum och dörröppningar lite mer först. Min plan i så fall är att i steg 1 satsa på en bra välisolerad ack med elpatron och solslinga (kanske Effectas ack med 90 mm PUR?), steg 2 sol och steg 3 pellets eller nån annan vattenmantlad pryl eller l/v vp.
 
synpunkter skrev:
Min plan i så fall är att i steg 1 satsa på en bra välisolerad ack med elpatron och solslinga (kanske Effectas ack med 90 mm PUR?), steg 2 sol och steg 3 pellets eller nån annan vattenmantlad pryl eller l/v vp.
Mycket bra val av tank.. :)

Varför inte pellets som steg 2 o sol 3??

Hurs om helst så ska pannan ha så liten vattenvolym som möjligt vid pelletseldning mot acktank men du verkar ha koll.. ;)
 
Använder själv Dalatanken med fyra slingor, elpatron i övre tredjedelen av tanken och den funkar fint. Laddas med Wamsler kökspanna och Thermomatic K. Laddar i toppen och shuntingen i sidan (appropå diskussionen i vedforumet). Möjligen skulle det ha varit bättre med laddning i sidan eftersom volymen är lite liten i förhållande till värmebehovet. Har dock inte kopplat in solslingorna än.
 
Jag eldar ju med ved, så jag behöver mycket mer tank på grund av det. Men jag kan stänga av så att jag har minimum 750 liter till solvärmen, om jag så vill.
Totalt har jag 3*750 liter i tankarna.
 
Jag ska kolla på Dalatanken men är lite fundersam på antalet inkopplingspunkter/möjligheter i den? Jag vill ha full frihet att satsa på olika energikällor att docka i framtiden, bivalent shunt osv. Med Effectas funkar anslutningarna i alla fall. Vad är prisskillnaden mellan Effecta och Dalatanken ungefär? Effectas får jag ge ca 16-17.000 kr för.

I vilken ordning jag installerar sol och annat vet jag inte än.

Angående storlek på ack - är vi överens om att i mitt fall så är 750L är att föredra framför 500 L? Jag har just konstaterat att en 750 L innebär att jag få ta bort en dörrkarm i källaren - dörren är bara 71 cm bred och 750L är 75 cm bred utan isolering... Tar jag bort karmen så går det däremot. Kanske är värt det.

Är det nån som har nån mer åsikt om hur mycket solfångare man kan ha till 750 L ack?

 
Kolla anslutningar här.
http://www.stocksbro.se/dokument/Nya Dalatanken3Bl.pdf
Saknar du något så tar dom nog inte många kronor för att sätta dit ett rör

Är inte hundra på priset så det är nog lika bra du kollar det.
Den var billigare när jag kollade runt och det var ett tag sedan
 
Är inte 750 liter ett för litet värmelager mot 60 vakuumrör?

Vet inte om detta worst-case scenario stämmer, men...
Vad händer egentligen de där högsommardagarna när det flödar in en massa sol i tanken och uttaget är obefintligt pga att man är på semester?
Om jag förstått rätt så borde 60 rör mycket väl kunna nå en effekt på upp till 10 kW. Det skulle väl teoretiskt innebära att tanken går i kok efter ett par dagar
-eller rättare sagt efter 7 timmars starkt solsken om man har isolerat ordentligt och inte har några försluster) ?
Solfångarstyrningen lär väl inte tillåta att tanken kommer upp i koktemperatur utan stänger av solcirkulationen.

Men, vad händer då i solfångaren?
Då lär väl den gå i kok och säkerhetsventilen blåser ut vätskan.
Och vad händer då med absorbatorskikt osv?

...och vad får man för känslor när man kommer hem efter en veckas välförtjänt solsemester? :'(

Någon som vet hur det är? Stämmer mina skräckteorier eller inte?
 
Hej på er !

Jag har köpt mina solgrejor hos Solentek i Gagnef.
Dom tar för 750 l tanken inkl 6kw elpatron och frakt 18500 kr.
Jag kör med 4 st 2.1m2 paneler till min tank.

Kolla in deras hemsida. www.solentek.se

/ jocke
 
Till 750 l ack-tank går det bra med 12 m2 solfångare (kopparrör).
Vattnet i ack-tanken kokar inte, när tempen når 95 grader stänger solvärmepumpen av och slutar ladda tanken och sedan ser expansionskärlet för solfångarna till att inget händer med solfångarna även om tempen vid stillastående stiger till t.ex 180 grader.
 
Tack för input! Jag är inne på vakuumrör, inte den gamla platta typen. Sen fattar jag inte att man kan prata om antalet rör, tex 60 st, är alla vakuumrör lika långa och har samma diameter? Är det inte bättre att prata om kvm eller nåt?
 
Innan du handlar, gå till biblioteket... låna: Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguide / [manus: Peter Kovács] ; [illustrationer: Bengt Ericson] 91-7398-716-6

Där har du svaren på alla dina frågor, mycket rekommenderad läsning

NWEN, (som troget väntar på sin 750L CBS Effecta)
 
Tack för bra tips på bok - ska kolla upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.