Någon som har erfarenheter?
Tror ni att det skulle kunna fungera att använda som enda värmekälla för 210m2 (med öppen planlösning och central placering)?
 
Jag tar upp denna tråd och frågar om det är nån som installerat en kakelugnspanna som kan delge sina erfarenheter?
 
om du menar den vattenmantlade kakelugnen som
timell hade framme. denna måste du koppla en massa element på ju.

så är mitt tycke:

Vill man bära in 10-30 M3 ved i vardsagsrummet.
Har man plats så skall man installera en vedpanna med störra acktankar.
För myseldning med ackumulerande effekt så bör man välja en tyngre eldstad (t.ex tälsten).
 
Jo jag menar den pannan som Timell installerade. Saken är den att jag har ett vattenburet värmesystem så det finns redan en "massa element" i mitt hus... Dessutom ska jag ändå installera en kakelugn, för myspyseldning och lite för att spara på elen under kalla vinterdagar. Därför funderar jag på just Kakelugnspannan - i den kan jag elda lite mer när det är kallt och värmen kommer hela huset tillgodo. Jag förstår att man måste bära in veden men i mitt fall är det inte tal om totaluppvärmning. Vedpanna är inte aktuellt av olika skäl. Kakelugnspannan väger mer än 1 ton så det är nog att anse som en tung eldstad fullt jämförbar med de, enligt mitt tycke, avskyvärt fula täljstensugnarna. Min fråga var alltså inte om man skall installera en kakelugnspanna eller en vedpanna eller nåt annat, utan frågan var om det är nån som har faktiska erfarenheter av Kakelugnspannan?
 
Jag har inte heller installerat en kakelugnspanna, sorry "synpunkter".
Vi ska ha vattenburen golvvärme i gjuten platta. Jag tyckte att det vore kanon att kunna värma upp vattnet till det vattenburna systemet eftersom vi förmodligen kommer att myselda en del. Desvärre kommer vi att ha ekparkett i större delen av huset och vattnet från kakelugnspannan kommer att bli för varmt för att vårat trägolv ska må bra så vi skippar denna panna. Jag gillar inte heller täljstensugnar och har kontakat Kakelugnspannan och fått ett pris på en panna utan kakel (eftersom vi ville mura in den, putsa utsidan och måla vit). Den skulle då kosta 54' om någon är intresserad av prisuppgiften.
 
Tack för inlägget annann!

Jag leter vidare med ljus och lykta efter nån med erfarenheter av Kakelugnspannan.

En sak bara, det där med att vattnet blir för varmt för ekparketten med just denna panna är nog inte rätt. Golvvärmen styrs ju av en shunt som blandar rätt temp (max 27 gr i ditt fall) oavsett vad värmen kommer ifrån (elpanna, oljepana, vedpanna, fjärrvärme, värmepump osv). Så att välja bort Kakelugnspannan på denna grund är nog tveksamt. Det pris jag hört på en standardvariant är 57.500 kr. Till detta kommer givetvis en del rörmokarjobb. En fördel är att man kan montera den själv (den är klar att ställa in men man behöver nog några starka tjejer eller killar att bära/lyfta). Kakel kan man sätta själv eller anlita en plattsättare. En vanlig kakelugn kostar typ 15-20.000 att få monterad/murad på plats. Prismässigt tror jag inte en Kakelugnspanna blir dyrare än en vanlig kakelugn.
 
JAg hoppas att du har rätt. Jag har kontaktat kakelugnspannan idag eftersom de skickade ut ett informationsmail om att de kommer med den panna som bara är 150 cm hög. Jag frågade om problemet med varmt vatten och ekparkett och vi får se vad de svarar. Informationen jag fick kommer från "fråga experten" här på hemsidan och de som är oberoende borde väl veta ???? Nåja, jag väntar på svar från kakelugnspannan så får vi se. Det jag har tänkt på är att om det är strömavbrott kan antagligen inte vattnet cirkulera och då kan man väl inte heller värma upp resten av huset genom att elda i alla fall.
 
annann skrev:
Informationen jag fick kommer från "fråga experten" här på hemsidan och de som är oberoende borde väl veta ???? Nåja, jag väntar på svar från kakelugnspannan så får vi se. Det jag har tänkt på är att om det är strömavbrott kan antagligen inte vattnet cirkulera och då kan man väl inte heller värma upp resten av huset genom att elda i alla fall.
synpunkter har helt rätt ang shuntning av vattnet..
Det funkar på samma sätt som t.ex om du eldar i vedpanna med acktank man måste då shunta ner tempen...

Om du kopplar cirkulationspumpen på 12v så går den med ett bilbatteri.. ;)
 
Visst är det så att oavsett vad du har för uppvärmningskälla så måste du shunta (blanda) vattnet till golvvärmesystemet och det oavsett vad du har för golvbeläggning. Golvvärme är ett lågtempererat system som jobbar med max 27 gr - om man har klinkergolv kanske man kan köra en något högre temp. Som framgår på kakelugnspannans hemsida kan man kanske köra cirkulationspumpen med ett bilbatteri. Däremot vet jag inte om det går att köra en golvvärmeshunt med ett 12 V bilbatteri, men det vet nog någon, Wirsbo eller LK tex. Strömavbrott är väl relativt ovanliga ändå? Men om du vill vara helgarderad vid strömavbrott kanske det kan finnas fördelar med att ha en icke-vattenmantlad värmekälla. Å andra sidan värmer en icke-vattenmantlad värmekälla inte dina radiatorer eller ditt golvvärmesystem utan endast luften omkring kaminen.

Den nya modellen av kakelugnspannan låter intressant - har du nån info att delge?
 
  • Gilla
Jii
  • Laddar…
Ingen ny info om den nya pannan som kommer i sommar, jag postar i denna tråd när jag vet mer.

Egentligen är det här med att kunna värma upp hela huset med golvvärmen under strömavbrott inte viktigt eftersom det förhoppningsvis inte är strömavbrott så ofta och länge. Om det skulle gå att införa utan större kostnad kunde det vara en bra grej men det ligger inte i topp på prioritetslistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.