Jag ska till att välja isolering för vinden jag inreder. Vad tycker ni att man ska välja, jag har tre alternativ. Utrymmet mellan takstolarna som är tillgängligt för isolering är 185mm. Ska jag:

1) Välja 170mm, räcker detta.
2) Välja 195mm, går det att komprimera.
3) Välja 170mm och tilläggsisolera på insidan med 45, kostar mycket extra.
 
Hej

Kan ej svara för hur mkt. isolering som är nödvändigt.
MEN du bör inte lägga in 195mm och trycka ihop det till 185mm eftersom du då får sämre isolerande effekt.
Det är inte isoleringen som isolerar utan luften i isoleringen.  :)

Kolla denna länk: http://www.isover.se/sw12528.asp
 
Om bredden på takstolsvirket är 185 mm så kan du inte gå upp till hela denna bredd utan måste lämna en luftspalt på 30 mm. Kan du inte bygga på med 45 mm på insidan. Det behöver väl inte försvåra så mycket ?

Jag utgår från att det är snedtaket du skall isolera ?
 
För att förtydliga lite då så är den ursprungliga takstolsbredden 145mm, sedan påbyggd med 70 regel, luftspalt gjord med 25mm läkt plus 5mm masonit. Kvar för isolering blir således 185mm.
 
Då hade jag kört på 95+95 exempelvis. Du kommer väl att glesa med 22 mm och då kommer ju isoleringen att bukta ut här och få sin fulla isoleringsgrad.
 
Med exempelvis 22 mm glespanel så komprimeras inte mer än en del av ytan så skillanden blir mycket liten mot om den hade varit okomprimerad.
 
hellre komprimerad 195 än 170 då det kan bli drag om inte isoleringen fyller ut ordentligt.
dubbla 95 är ju inte fel heller.
 
Lägg dubbla 95or med ex. innersta lagret "liggande" och det yttersta "stående" så minimerar du köldbryggorna som uppstår i skarvarna.
Jag håller på och isolerar snedtaket på vår oinredda vind från 1890. Där varierar djupet på takstolen pga en lite lustig lösning vid tillverkningen av luftspalten. Det blir ett pusslande med upp till tre olika tjocka skivor liggande åt olika håll samt en sista 50 mm. liggande i facken mellan påspikade 45or sen plast och gips.
Efter ett antal kliande kvällar så börjar jag igentligen fundera på om jag inte skulle satt plast mot takstolarna, spikat upp mitt nät av 45or och fyllt allt innanför plasten med lösull. Det hade sparat mkt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.