Så det går kanske använda ”befintligt trapphål” i mellanbjälklaget OM ni köper en ny trapp OCH dessutom har takhöjd/gör takkupa på övervåningen där trappan kommer upp.. Blir dock antagligen en rejäl fördyring av husbygget i det här skedet då ni redan byggt.
 
S skogstomten skrev:
Så det går kanske använda ”befintligt trapphål” i mellanbjälklaget OM ni köper en ny trapp OCH dessutom har takhöjd/gör takkupa på övervåningen där trappan kommer upp.. Blir dock antagligen en rejäl fördyring av husbygget i det här skedet då ni redan byggt.
Tack för tipsen. Ja, det kommer bli mycket dyr i så fall. Tänkte spegelväbda trappan så att man kan gå upp i från vardagsrummet, men sen blir ett vägg oanvändbar. har detta betydelse i hur man säljer huset? Bättre? Sämre?
 
S skogstomten skrev:
[bild] [bild]

Så här ser det ut på nedervåningen och övervåningen. Då slipper man ”gå i gruset i hallen” när man ska använda trappen. Plus att man då får ganska gott om förvaring i hallen och kan bygga igen utrymnet under trappen till en täckt garderob om man vill.
Oh vad fint, tack för det. Den hall vi har går inte att göra så, jag ska hitta ritningen och ladda upp här.
 
S ShirinH skrev:
Oh vad fint, tack för det. Den hall vi har går inte att göra så, jag ska hitta ritningen och ladda upp här.
S skogstomten skrev:
Så det går kanske använda ”befintligt trapphål” i mellanbjälklaget OM ni köper en ny trapp OCH dessutom har takhöjd/gör takkupa på övervåningen där trappan kommer upp.. Blir dock antagligen en rejäl fördyring av husbygget i det här skedet då ni redan byggt.
 
  • Ritning av enplanshus med kök, vardagsrum, sovrum, wc och tvättstuga markerade med storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplanslayout med märkning av sovrum, badrum, och allrum med storlekar angivna i kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ni vända början på trappan så den startar i vardagsrummet, eller blir det för trångt vid soffan? Husritning som visar trappans placering i förhållande till vardagsrum och närhet till soffan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Kan ni vända början på trappan så den startar i vardagsrummet, eller blir det för trångt vid soffan?[bild]
Det är faktisk det vi tänker på. Vi har inte soffa där idag men den vägg är den enda fri vägg. Resten är fönster, därför jag är lite osäker...
 
S ShirinH skrev:
Det är faktisk det vi tänker på. Vi har inte soffa där idag men den vägg är den enda fri vägg. Resten är fönster, därför jag är lite osäker...
Å andra sidan får ni en hel vägg i hallen som gör möjligheterna till förvaringen där mycket bättre.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Å andra sidan får ni en hel vägg i hallen som gör möjligheterna till förvaringen där mycket bättre.
ja, Du har rätt. jag tänkte också på en U-trappa där jag har ritat, jag tror där är den bästa läge.
men vet inte om en U-trappa får plats där eller inte
 
  • Ritning av våningsplan med markerad plats för potentiell U-trappa i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda rätta är att bygga en hall utanför och bygga ut.
Placeringen av trappen är inte så dum egentligen, det är placeringen av ytterdörren som är helt bedrövlig.
Samspelet trapp ytterdörr är uselt.
Bäst för huset och livet i huset är att bygga ut en rejäl/smart ingång så man kan ta av sig skor och ytterkläder innan man smutsar ner framför trappen med skitiga skor osv.
Att flytta trappen för mycket kommer ge ett tokigt flöde i huset.

Hoppas ni hittar en lösning som passar er och lycka till.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det enda rätta är att bygga en hall utanför och bygga ut.
Placeringen av trappen är inte så dum egentligen, det är placeringen av ytterdörren som är helt bedrövlig.
Samspelet trapp ytterdörr är uselt.
Bäst för huset och livet i huset är att bygga ut en rejäl/smart ingång så man kan ta av sig skor och ytterkläder innan man smutsar ner framför trappen med skitiga skor osv.
Att flytta trappen för mycket kommer ge ett tokigt flöde i huset.

Hoppas ni hittar en lösning som passar er och lycka till.

/W
Tack W för tipsen,
Behöver vi bygglov för det?
Eller endast grannens låtelse?
 
Hej !

Kontakta eventuelt "Trapperiet" för hjälp med att rita en trappa, som passar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.