Tänkte riva elcentralen i min lägenhet och sätta i en ny och få elen infräst.

Är det någon risk för asbest i/bakom elcentralen?

En gammaldags elcentral med säkringar och säkerhetsbrytare i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
I centralen? Nej. Bakom? Det beror på väggmaterialet
 
Knappast, såvida du inte har väggar av eternit. Eternit använde man oftast som utvändig beklädnad eller som brandskydd i pannrum. Du kan vara helt lugn!
 
E Emil_K skrev:
I centralen? Nej. Bakom? Det beror på väggmaterialet
Väggen känns som betong eller tegel. På andra sidan väggen finns trapphuset.
 
Med betongvägg finns/fanns ingen anledning till extra brandskydd.
Värre i gamla ekonomibyggnader där det oftast sitter en rejäl bit asbestpapp bakom elcentralen. Men det syns ju tydligt.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Tänkte ta asbestprov på kakelfix och fog i badrummet. Ska jag även ta prov på våtrumsmattan när jag ändå håller på?

Vit kaklad vägg i badrum med blå våtrumsmatta på golvet och en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där badrummet ser ut att vara från 90talet, asbest var förbjudet att använda sen ett bra tag tillbaka redan då.
Men det är klart, man kan ju ta prover för säkerhets skull, det kan ju ha funnits materialtillverkare som fuskade med detta...
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Är huset byggt på 90-talet (i Sverige) så är det helt bortkastade pengar att ta prov. Är det däremot ett äldre badrum som bara renoverats så kan man förstås tänka sig att det finns kvar äldre rester bakom.
 
Nu har jag inte exakt årtal i minnet men något som är byggt sent 70-tal och ramåt innehåller ingen asbest.
Elcentralen ser ut att vara från runt -90.
 
Det är ingen som vet när det är renoverat - men det är åtminstone inte renoverat så länge förra br-havaren bott där vilket är 12 år (inte för att det går att tro det med tanke på utseendet :crysmile: ).

Byggnaden är från 1911 så det är extremt svårt att gissa när badrummet och elcentralen är ifrån...
 
Så jäkla svårt är det inte, elcentralerna såg ut sådär runt -90, jag satte upp sådana då under min korta men intensiva karriär i elmickleriskrået.;):cool:
(Tidigare var de gråare, framförallt huvudbrytarna. Sen kom normcentralerna.)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Asbest vid den elcentralen är nog i princip uteslutet. Även om den mot förmodan skulle vara från 70 talet. Badrummer ser til lsin stil ut att vara 90 tal. Men där är det väl inte uteslutet att det skulle kunna vara betydligt äldre. Gallret på golvbrunnen såg ut så på 90 talet, men även på 80 talet. Och kanske tidigare.

Men vad är skälet till funderingen? skall du renovera badrummet?
 
Ska renovera badrummet och bila upp hela tjofräset.

Med andra ord så kan det finnas asbest även i/under våtrumsmatta?
 
B brf1911 skrev:
Med andra ord så kan det finnas asbest även i/under våtrumsmatta?
Ja allt är väl möjligt och ingen på ett forum kan väl garantera något i denna fråga. Personligen hade jag dock inte ens tänkt på någon "asbestrisk" om det varit mitt projekt. Finns det någon speciell anledning till att du oroar dig för asbest här?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja allt är väl möjligt och ingen på ett forum kan väl garantera något i denna fråga. Personligen hade jag dock inte ens tänkt på någon "asbestrisk" om det varit mitt projekt. Finns det någon speciell anledning till att du oroar dig för asbest här?
Nej, ingen särskild anledning. Dock finns en plastmatta i köket som jag ska riva men först ta prov på (den är jag betydligt mer misstänksam mot), så jag tänkte att jag kan lämna in fler delar på prov samtidigt om det kan finnas asbest där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.