Hur fungerar frånluftsvärmepump?
Hur fungerar FTX?
Får man mer värme med förvärmd "uteluft" i respektive system?
 
Hmm... kanske uttryckte jag mej lite oklart.
Försöker igen:
Tjänar man något på att leda "uteluften" (den luft som FTX resp. FVP värmer upp och blåser in som filtrerad tilluft i huset) genom t.ex. en solpanel? Borde det inte ge mer värme med en "uteluft"-temperatur på t.ex. + 5 gr i stället för -15gr en vinterdag? Eller är det bara frånlufttemperaturen som påverkar den temperatur som tilluften får i dom olika systemen?
 
e skrev:
Någon som vet om vanliga avloppsrör i plast kan användas, eller om de påverkar luften på något sätt?
::) Bör väl funka om de är obegagnade. ;)
 
Jag använder 2 st 200 mm avloppsrör som är nergrävda ca 2m i marken.Rören är ca ca 30 m långa och jag har aldrig fått in kallare luft än-1 grad till mitt ftx-aggregat ,trots -25 till -30 grader vissa nätter på vintern.Det bästa är ändå på sommaren då det ger härlig kyla ända in i slutet på juli.I augusti brukar tempen krypa upp till 23-24 grader innomhus.Mats Volgast har skrivit en bok som heter "det superisolerade huset" dår han bl.a använder markvärmerör.
 
masken10 skrev:
Jag använder 2 st 200 mm avloppsrör som är nergrävda ca 2m i marken.Rören är ca ca 30 m långa och jag har aldrig fått in kallare luft än-1 grad till mitt ftx-aggregat ,trots -25 till -30 grader vissa nätter på vintern.
Då har alltså "uteluftens" temperatur betydelse för ett FTX-aggregats tilluftstemperatur? Hur stor betydelse har det när det gäller uppvärmning?
Gäller detsamma för en FVP?
 
Uteluftens temperatur är av största vikt betydelsefull när man ser till ett FTX aggregats verkningsgrad.
Ju kallare ute desto kallare tilluftstemperatur blåses in i husets rum. Man måste då spetsa med vanligen elbatteri i FTX aggregatet för att säkerställa minsta tillåten tilluftstemp. Det här rör sig oftast om små energikostnader eftersom luftmängden som skall spetsas inte är så stor. Värre blir det om du har luftburen värme som ska värma hela huset. Då krävs betydligt större luftmängder som skall i sin tur värmas.

En FLVP funkar lite annorlunda. Den är ju endast beroende av frånluftens temperatur och energiinnehåll. Sen är det ju så att FLVP:n måste också ta hjälp av elspets då den inte orkar leverera tillräcklig värme till radiatorer och tappvarmvatten när utetempen sjunker.

Sen finns det ett fåtal varianter på FLVP med integrerad tilluft också. Funkar som FTX fast med köldmedie som återvinningsmetod istället för konventionell korsvvx eller dyl... Dessa är precis som FTX beroende av utetemp för att kunna leverera bästa möjliga verkningsgrad.
 
Steff skrev:
Sen finns det ett fåtal varianter på FLVP med integrerad tilluft också. Funkar som FTX fast med köldmedie som återvinningsmetod istället för konventionell korsvvx eller dyl... Dessa är precis som FTX beroende av utetemp för att kunna leverera bästa möjliga verkningsgrad.
Har du några tips om vilka tillverkare/leverantörer som har FLVP av denna variant?
 
Calle_O skrev:
Har du några tips om vilka tillverkare/leverantörer som har FLVP av denna variant?
Nibe.
 
Framerate skrev:
Nibe.
Visste jag inte... Vad heter modellen???
 
Fighter 410P. Den värmer tilluften i ett tilluftsbatteri i VP:n. Ger även radiatorvärme/golvvärme, tappvarmvatten samt frånluft i huset.

Vet tyvärr inte om den är effektiv, kvalitativ, prisvärd. Rekommenderat cirka pris på själva pumpen ligger runt 40 000 :-.
 
Steff skrev:
Fighter 410P. Vet tyvärr inte om den är effektiv, ...
Ang. effektivitet så finns endel erfarenheter på :
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1

Tydligen så ska man ha klart för sej att en sådan har rätt så begränsad värmekapacitet...

Finns det flera frånluftsVP med inbyggd tilluftsdel?
 
e skrev:
Blir det inte ett rackarns kallras om man har frånluftsvärmepump och friskluftsventiler över t.ex. fönstrena? Låter som att det vore skönare att låta friskluften gå igenom ett rör i backen först.
Jo, visst blir det kallras som många ogillar. Om nu inte FLVP'n är av den typen som har inbyggd tilluftfläkt och värmer tilluften. Som min 15 år gamla FLVP. Men då måste man förstås ha tilluftkanaler/ventiler i huset istället för friskluftsventiler i väggarna.

Ingen som vet något annat fabrikat än Nibe som har inbyggd tillluftdel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.