Hej

Håller på att hjälpa en kompis med att renovera ett rum i ett gammalt hus med timmerstomme. Det är dragit och kallt såsom gamla hus brukar vara. Huset har timmerstomme, med panel utvändigt. Väggen är innanför timmerstommen består av, 10cm luftspalt, 3mm tjocka spåntade brädor och en masonit.

Måste man ha en luftspalt mot timmerstommen? Kan man försöka täcka luftspalten med lösull, eller måste den finnas?

Om man skulle frilägga timmerstommen, hur skulle man bygga upp väggen på nytt? Jag tänker om man ska ha plast eller liknande mellan? Ska plasten vara ytterst mot timmerväggen?

Jag undrar också om snedtaket. Det verkar som det är trätak, papp, isolering. Är de okej att sänka denna snedtak och isolera med 70mm isolering?

De 10cm luftspalt verkar börjar vid golvspånet, och så långt upp jag kan se mot taket.

Tacksam för svar

Mvh
Pontus
 
  • Vy av ett otillgängligt utrymme med en 10 cm luftspalt bakom en masonitskiva, synliga spåntade träbrädor och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gammalt hus med synlig gul isolering, vägg med tapet och trägolv med sågspån och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Är ni säkra på att det bara är luftspalt mellan timmerväggen och invändig väggbeklädnad? Det är inte så att det är isolerat med spån? Spånet kan ju sjunkit ihop en hel del sedan det byggdes.

Angående hur man ska bygga när man gör om; om det är rätt eller inte har jag inte jättestor koll på, men i ett hus som jag nyligen var med och renoverade (plank-/timmerstomme med putsad fasad och tretex invändigt) byggdes nya innerväggar av 45x70 med 1,5-3cm luftspalt mot befintliga ytterväggar, dessa isolerades med träfiberisolering och kläddes med plyfa och gips. Verkar fungera bra i det huset.
 
E Emil_K skrev:
Är ni säkra på att det bara är luftspalt mellan timmerväggen och invändig väggbeklädnad? Det är inte så att det är isolerat med spån? Spånet kan ju sjunkit ihop en hel del sedan det byggdes.

Angående hur man ska bygga när man gör om; om det är rätt eller inte har jag inte jättestor koll på, men i ett hus som jag nyligen var med och renoverade (plank-/timmerstomme med putsad fasad och tretex invändigt) byggdes nya innerväggar av 45x70 med 1,5-3cm luftspalt mot befintliga ytterväggar, dessa isolerades med träfiberisolering och kläddes med plyfa och gips. Verkar fungera bra i det huset.
Ja. Det är tomt... och har så varit. Det blir rätt stor volym som i så fall hade "runnit" ut på golvet. Skulle jag fylla detta med lösull skulle det då bli fört tätt och skulle man riskera fukt? Jag har för mig att vår sommarstuga isolerades invändigt utan luftspalt mot timmerstomme....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.