Hej,

Jag har isolerat och inrett min vind och det finns ett hål i brädgolvet som jag undrar hur man kan laga snyggast (och hållbart). Några tips?

Jag tänkte slipa och olja golvet sen

Utslaget fyrkantigt hål i ett trägolv som ser ut att behöva reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
Hej!
Så här kan du typ göra:

1. Såga ut ett nytt något rektangulärt hål (större än nuvarande hål med sågspår) med absolut räta vinklar.
2. Eftersom du gjort hålet rektangulärt kan du göra bredden på stödplattan lite mindre än långsidan på hålet, längden typ dubbelt hålets längd. Fäst en skruv på stödplattan som sticker upp så att du kan hålla fast den när du trär ner den under golvet.
3. Gucka på lim (typ pl200) på stödplattan och för ner den under golvet, vrid den 90 grader så kommer den att täcka hela hålet. Fixa ett drag som sitter i den temporära skruven i stödplattan och som konstant drar den uppåt medans limmet torkar.

OM du har något ställe på golvet som aldrig kommer att synas (typ garderob) så kan du nu ta golvmaterialet från det stället och sätta det som nytt golv på ditt hål. Tänk på att få med brädskarven på lagningen så att det blir så osynligt som möjligt.
Har du inget "givargolv" så får du ta något som ser så likt ut som möjligt som orginalgolvet där du ska laga. Eftersom du ska slipa golvet så kanske det här är bra nog, så slipper du extrajobbet med "givargolvet" :)

Finns ett antal varianter på det här, säkert fler som kommer med andra lösningar, men så här skulle jag ha gjort det :)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack! Jag tycker det låter lysande!
 
T tobbe9012 skrev:
Två hålsågar som passar i varandra så är det löst snabbt.

[länk]

Innan finjustering/lackning
[bild]
Ser fint ut! Tror jag kombinerar de två råden och använder hålsågen och sätter stöd på undersidan av golvet!
 
Mats-S
G Galten skrev:
använder hålsågen
Tänk på att få med skarven på den runda biten som ersätter nuvarande hål, eller så spelar det kanske ingen roll :)
 
Tänkte tag i detta nu men inser att min hålsåg har ett centrumborr. Och det verkar alla ha om man kollar på tex Jula.

Men jag vill ju inte ha ett hål i plankbiten som skall fylla hålet. Sticksåg?
 
Det finns hålsågar där du kan montera bort centrumborren.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det finns hålsågar där du kan montera bort centrumborren.
Aha! Tackar :)
 
Snyltar in i tråden med ett annat hål i trägolv. Söndertrampat i skarven där det sitter limmade chips i skarven. Stort fult och nedtrampat under tejpen. (Det blir så när man inte har erfarenhet och inga pengar, jag köpte ett 28mm andrasorterings trägolv då för 30 år sen. Idag är jag klokare). Skadat trägolv med svart tejp över stort, söndertrampat hål och limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Galten skrev:
Aha! Tackar :)
Jula ser ut att ha flera modeller av hålsågshållare som du kan ta bort centrumborren på.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag tog vinkelslipen och skar bort borren på den hålsågen jag hade...

Nu är det iaf klart. Blev inte så perfekt som någon annan bild jag såg, men det får duga.
En helt annan sak, slipade golvet och oljade in det med Faxe golvolja Natur. Golvet var väldigt ljust efter slipning men blev så här mörkt efter oljning Trägolv med synliga ådringar mörknat efter behandling med golvolja, inklusive en cirkelformad plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Kommer det ljusna efter ett tag?
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.