Iår kom vi äntligen till skott och rensa upp i vår gamla hallonhäck. Det blev kanon. De gamla stödpålarna var murkna så jag var iväg och köpte nya färdigtillverkade pålar i tryckimpregnerat trä
Frågan är. Hur bra på en skala är det att dessa står vid bärbuskar? Kan buskarna ta åt sig av giftig tryckimpregnering ? Eller är det ingen fara på taket ? Nån som vet?
 
johawk3 skrev:
Iår kom vi äntligen till skott och rensa upp i vår gamla hallonhäck. Det blev kanon.
Kan tyvärr inte svara med någon säkerhet ang. tryckimpregneringen, så jag avstår.

Däremot undrar jag lite ang. din hallonhäck, har du den som traditionell häck utmed tomtgräns, eller??
Mina barn älskar hallon och jag har lekt lite med tanken att plantera hallon som traditionell häck på en begränsad sträcka nedanför garaget men utmed tomtgräns men har inte blivit riktigt på det klara med hur man bäst ska stötta upp den utan att det ser fult ut samt om den, pga. rotskott, måste stå en bit in på vår tomt för att inte irritera grannen för mycket.
Kan du inte berätta lite hur det funkar med hallonhäck :D

//Christina.
 
De sprider sig som ogräs, hallonen! Min farmor hade en hallonhäck mot granntomten och de där hallonen spred sig snabbt åt alla håll och kanter.
 
Japp, hallonbuskar är det svårt att ta dö på. Håller man bara efter och gallrar en gång varje vår så blir det kalas senare....

Jo, appropå tryckimpregnering så har jag läst att det ska man undvika så gott det går i trädgårrn. Så det blev vanliga 45 X 45 råplan istället.  :D

Nu kan man spana in vår renoverade häck på följande länk:

http://w1.171.telia.com/~u17121937/

Snygg va  ;D  ;D

 
  • Gilla
Nannez
  • Laddar…
yonna skrev:
Är inte det tryckimpregnerade snällare numera ... ?
Jag är ingen kemiexpert, men jo tryckimregnering är mycket snällare nu för tiden.
Förut innehöll all tryckimpregnering koppar, krom och arsenik (kreosot) men numera har man i de flesta fall gått över till mer miljövänlig kopparbaserad vätska med undantag för konstruktionsvirke som ska användas i utsatta fuktiga miljöer... Koppar är ju inte heller så nyttigt, det accumuleras i kroppen...

I mitt fall vågade jag inte chansa (p g a okunskap och p g a att vi har småbarn i hushållet) så det blev vanligt trä iallafall. Dessutom behöver inte stödkonstruktionen för hallonhäcken hålla så värst länge heller....



 
johawk3 skrev:
Japp, hallonbuskar är det svårt att ta dö på. Håller man bara efter och gallrar en gång varje vår så blir det kalas senare....
Såg ju jättefint ut och inte så komplicerat.

På tal om gallring så har jag fått en massa olika förslag på hur det ska gå till, en del säger klipp bort alla torra grenar vid marken och låt det andra vara, en sa klipp allt vid marken och sista förslaget var alla torra grenar vid marken och resten ner till ca. halva höjden.

Vad är egentligen bäst ??? Buskarna ger väl bara bär på årsskotten, eller??

//Christina.
 
Hallon ger bär på fjolårsskotten.

Ta alltså bort de grenar som bären sitter på och låt de gröna spädare årsskotten vara kvar till nästa år.

Att oroa sig för impade stolpar vid hallonlandet är som att tycka att man förorenar när man pinkar i skogen...

Visst visst... en liten mängd gift kan ju komma ut i marken och senare upp i hallonen, men det är så försvinnande små mängder.

Är man orolig kan man slå ner vanlig stör. Den håller någ några år den oxå.
 
Och har du mörka violetta fläckar på skotten ska du klippa bort dem då de är angripna av något som jag inte minns vad det var.
 
jureit skrev:
Tror det ligger något i vad T-S säger.
Kors! En sorts form av erkännande?! :D ;)
 
Bob_the_builder
Hejda sig nu. Tro inte att något är generellt tillämpbart. ;D
 
Åååå jo! En gång räcker. Här sugs allt upp som i en gigantiskt tvättsvamp och smetas sen ut över all man gör ;D

Fan va bra jag är. Det har NI ju sagt 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.