Hej :)
Vi har byggt ett hus med trappa till overvåningen just vid entredörr. Jag tycker inte om det, kan man lösa det på något sätt?
Har Ni ideer?
 
Klassisk placering i Sverige.
Hur kom ni på nu att ni vill ha en annan lösning?
 
Det går ju att flytta en trappa till nästan vilken plats man vill, men det krävs förstås lite arbete i bjälklaget.

PICT0091.jpg
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Det ligger dumt, det känns inte att overvåningen är en del av huset. Jag vet inte ens varför man ritar det så...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det går ju att flytta en trappa till nästan vilken plats man vill, men det krävs förstås lite arbete i bjälklaget.

[bild]
Ah,
MathiasS MathiasS skrev:
Det går ju att flytta en trappa till nästan vilken plats man vill, men det krävs förstås lite arbete i bjälklaget.

[bild]
mycket jobb, huset är nybyggt :(
 
K Kane skrev:
Klassisk placering i Sverige.
Hur kom ni på nu att ni vill ha en annan lösning?
Det ligger dumt, det känns inte att overvåningen är en del av huset. Jag vet inte ens varför man ritar det så...
 
S ShirinH skrev:
Ah,

mycket jobb, huset är nybyggt :(
Bilden är kanske inte helt representativ jag gjorde lite mer än man behöver göra, men visst är det en del pyssel för att hantera bärande delar. Jämfört med att bygga ett nytt hus är det ju ett litet projekt men gör man det inte själv lär det ju kosta en slant i arbete + kanske nya räcken/barriärer till trappan.
 
BirgitS
Man kan också göra en liten tillbyggnad utanför den nuvarande ytterdörren så att man får en ny liten entréhall där man hänger av sig kläderna. Det gör att den nuvarande hallen inte känns lika mycket på sidan av och blir mer integrerad i resten av huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan också göra en liten tillbyggnad utanför den nuvarande ytterdörren så att man får en ny liten entréhall där man hänger av sig kläderna. Det gör att den nuvarande hallen inte känns lika mycket på sidan av och blir mer integrerad i resten av huset.
Jag tror inte vi får bygglov får det....:( det stör mig mycket...
 
Magnus E K
S ShirinH skrev:
Det ligger dumt, det känns inte att overvåningen är en del av huset. Jag vet inte ens varför man ritar det så...
Det är för att tonåringar när de kommer hem sent på kvällen/natten ska kunna smita upp på övervåningen utan att behöva passera resten av huset.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är för att tonåringar när de kommer hem sent på kvällen/natten ska kunna smita upp på övervåningen utan att behöva passera resten av huset.
Nejjjj...
 
Tror att man ofta ritar så för att det inte ska behövas en takkupa på övervåningen ovanför trappen. =dyrare hus.

Vår trappa börjar "mitt i huset" och kommer sen upp vid ytterväggen på övervåningen. Dock behövs då en takkupa där för att få till takhöjden när man kommer upp på övervåningen. Sen vill man ju gärna ha takkupa åt andra hållet så då blir det alltså två takkupor som ska bekostas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Tror att man ofta ritar så för att det inte ska behövas en takkupa på övervåningen ovanför trappen. =dyrare hus.

Vår trappa börjar "mitt i huset" och kommer sen upp vid ytterväggen på övervåningen. Dock behövs då en takkupa där för att få till takhöjden när man kommer upp på övervåningen. Sen vill man ju gärna ha takkupa åt andra hållet så då blir det alltså två takkupor som ska bekostas.
Tack, har du bild på det som du är OK att dela?
 
Trappa med trästeg och vit räcke i hemhall, dörrar och utrymme för förvaring under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör på övervåning med halvvägg och dörr, trapp med räcke, och fönster med växter och bilder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut på nedervåningen och övervåningen. Då slipper man ”gå i gruset i hallen” när man ska använda trappen. Plus att man då får ganska gott om förvaring i hallen och kan bygga igen utrymnet under trappen till en täckt garderob om man vill.
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
S ShirinH skrev:
Det ligger dumt, det känns inte att overvåningen är en del av huset. Jag vet inte ens varför man ritar det så...
För att den tar minst plats och man kan optimera kvadratmetrarna i huset. Helt värdelös placering på riktigt.....
 
  • Gilla
ShirinH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.