Hej!

Jag undrar om det är möjligt att bygga en altan på stolpar utan att ha en förankring med en bärlina fastsatt i väggen. Anledningen till det är att de sitter aluminiumfasad såpass långt ned på väggen att jag skulle bli tvungen att fästa bärlinan i den vilket inte känns bra. Det är inte heller något alternativ att "skala av" de delen av plåten som sitter för långt ned eftersom jag inte är säker på vad som finns under.

Storleken kommer att bli ca: 15 m2. Jag funderade på att sätta 5 plintar med ~ 1 meters mellanrum i två rader. Dvs. 5 plintar längst ut och 5 plintar så långt in mot väggen jag kommer.

Sedan fäster jag 4" stolpar i dessa plintar som jag sedan bygger altanen på. Är det möjligt att göra på detta sätt eller måste jag absolut fästa bärlinan i väggen för att på så sätt få stöd?

Jag har planerat att börja plinta nu till helgen så att det är klart för bygge under vintern.

Mvh/Magnus
 
Hej och tack för bra och utförligt svar :)

Måtten stämmer bra, ca 5 meter bred och 3 meter djup blir den. Jag glömde dock att nämna att altanen kommer att hamna ca 1,5 meter ovanför marken så att den kommer i jämnhöjd med vår altandörr. Därav min fundering på om man kan bygga såpass högt på enbart stolpar. Eftersom jag vill få upp den till den höjden kommer jag alltså inte att kunna lägga bärlinorna direkt på plintarna utan måste på något sätt fästa dem i stolparna, men det ver kanske så du menade Byggaren?

En annan sak som kanske är värt att nämna är att jag har köpt färdiggjutna plintar med stolpskor i. Plintarna är 50 cm höga med 4" stolpskor, vilket gör att jag är begränsad till 4" stolpar om det inte går att fixa till på något sätt?

Mvh/Magnus
 
Byggaren skrev:
:cool:

Tack! :)
 
Byggarn,

finns det inte en risk att stolparna sjunker ned och att det blir sättningar liksom?

Skall också smälla upp en altan och om jag gör med plintar (har inte bestämt mig om det blir så eller om det blir stödstolpar från en bärlina snett upp mot "balkongen") är jag lite orolig för detta.

Om det skulle finnas en risk, hur kommer man runt det ? (det gäller alltså färdiga plintar som i exemplet ovan).
 
Det är en återfylld massa som plintarna skall ned i, så jag får nog gräva lite djupare och sen sätta en betongplatta i botten som du beskriver för att undvika tjäl lyft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.