Skumpe
R retrovizor skrev:
Han frågade heller inte första gången. Men hans första mur är inte heller frågeställningen, den tyckte varken vi grannar eller kommunen om. Vill du av någon anledning fortsätta diskutera hans första mur får du gärna ta det i PM.
Jag är en av de som tycker det är sinnessjukt att kommun och grannar får bestämma hur hög mur jag får bygga på min egen mark. Är medveten om att jag är i minoritet men jag tycker i princip du ska få göra vad du vill på din mark så länge det inte är farligt för omgivningen.
 
  • Gilla
Muhrman och 7 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag är en av de som tycker det är sinnessjukt att kommun och grannar får bestämma hur hög mur jag får bygga på min egen mark. Är medveten om att jag är i minoritet men jag tycker i princip du ska få göra vad du vill på din mark så länge det inte är farligt för omgivningen.
Håller helt med, men det är rätt lätt att förstå att det finns regler. Tänk om dina grannar bygger så höga murar att du bor i en låda som bara är öppen mot gatan? Jag tycker det är skitlöjligt att bo i en kommun som inte har någon lägsta gräns, för det innebär att om jag anlägger en rabattkant så kan den anses vara en mur även om den bara är 15 cm hög. (En mur är en mur om den är eller kan anses vara en mur; det finns ingen mer exakt definition. Finns ett rättsfall om en murad grill som ansågs vara en mur.)
 
P para skrev:
Men kommer du ens se muren? Det står ju en buske framför.

det spelar nog ingen roll för den här typen av individ.

han skulle hatat slänten, muren och busken framför...
även om han hade varit blind. det förstår man redan efter första inlägget.
 
  • Gilla
Muhrman och 2 till
  • Laddar…
Nu när grannen visar sina intentioner så får väl TS göra detsamma? Tex köp ett rostigt vrak till skåpbil och ställa i gräns ..:cool:
 
elpaco elpaco skrev:
Nu när grannen visar sina intentioner så får väl TS göra detsamma? Tex köp ett rostigt vrak till skåpbil och ställa i gräns ..:cool:
Grannen kanske skiter i gammal bil o liknande utan att det är de som klagar som är fisförnäma och allt ska vara perfekt
 
  • Gilla
Muhrman och 1 till
  • Laddar…
Maria T
M MetteKson skrev:
Lite OT;
Något jag funderar över då och då. Kommer alla dessa mer eller mindre kreativa idéer till (gäller alla byggnationer) för att folk inte FÅR bygglov eller för att de inte VILL söka bygglov? Hur tänker ni?
Har haft liknande funderingar och kan tänka mig ett antal orsaker till dessa idéer, där ett avslag på bygglov eller personen redan på förhand vet att den kommer få avslag och därmed inte ens söker lov, sätter igång kreativiteten hur "komma runt" problemet.

En annan är kostnaden för bygglov, vilken säkert kan verka alltför dyr för många och det är pengar en hellre har till annat samt att det också kan kännas surt att ta in att bygglov för ett garage kan kosta 25Tkr medan bygglov för en tillbyggnad av huset, lika stor till ytan som garaget, kan kosta 8Tkr. Summorna är hitte-på men jag har vänner som drabbades av liknande då de skulle låta bygga garage och talade med en granne som byggt en veranda något år tidigare. För gemene person blir det svårt att motivera denna skillnad.

Sen till detta att lagar förändras över tid, det som var tillåtet för säg tio år sen kanske inte längre är det och om du flyttar till ett villaområde där husen ursprungligen sett likadana ut (i Stockholmsförorterna Bromma och Älvsjö t ex finns gata upp och gata ned med så kallade småhus byggda på 40-talet, där alla från början var i stort sett identiska) och du vill ha en sån veranda som grannarna på båda sidorna har och söker bygglov för liknande och du får ett avslag. Du ifrågasätter det och får veta att dessa verandor byggdes redan 1975 men att det sedan dess inte är lika generöst att få ändra på husens ursprungliga "uttryck". Då blir det en känsla av orättvisa.

Kan rätt enkelt komma på ytterligare ett par, tre anledningar till varför folk bygger på eget bevåg utan lov men känner att jag har svårt att få ned det begripligt i text.
 
K kortis skrev:
Grannen kanske skiter i gammal bil o liknande utan att det är de som klagar som är fisförnäma och allt ska vara perfekt
Jag vet inte om man är förnäm för att man inte vill att grannen skall hamna 1m över din egen tomt, men själv hade jag nog istället förhandlat fram en riktig men snygg mur. Ful slänt plus betong låter som sämsta alternativet.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag vet inte om man är förnäm för att man inte vill att grannen skall hamna 1m över din egen tomt, men själv hade jag nog istället förhandlat fram en riktig men snygg mur. Ful slänt plus betong låter som sämsta alternativet.
Är inte det redan ett faktum att granntomten ligger en dryg meter över? Bild från TS första inlägg,

 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Stämmer verkligen det? Det är väl markhöjdsändringen som räknas, så om man skulle sätta 2st 0.5m direkt efter varandra skulle man ju effektivt fylla upp 1m.

Hej!
Hur menar du - att man först gör en mur och sen när den har härdat så gör man direkt en till ovanpå den första? Känns som jag måste ha fattat fel…?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.