Är det en väg under ledning med? Om så ska den ju återställas det kostar ju många av träden måste bort inan en grävmaskin kommer in där så priset är definitivt bra
 
M maria01 skrev:
Är det en väg under ledning med? Om så ska den ju återställas det kostar ju många av träden måste bort inan en grävmaskin kommer in där så priset är definitivt bra
Man kan borra under vägar, de borrade åtminstone under vår garageuppfart när vi fick den installerad.
 
  • Gilla
Allomfattande
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Man kan borra under vägar, de borrade åtminstone under vår garageuppfart när vi fick den installerad.
Dom maskinerna är inte billiga At hyra in det 2 extra gubbar till plus den vanliga grävaren förstår du vad jag menar nu med priset
 
  • Gilla
maglin och 1 till
  • Laddar…
Använd Photoshop. För det är väl bara "skrytbilderna" på Instagram som påverkas. ;)
Lätt att vara sarkastisk mot ett sådant i-landsproblem i dessa tider. :)
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Dom maskinerna är inte billiga At hyra in det 2 extra gubbar till plus den vanliga grävaren förstår du vad jag menar nu med priset
Det är ju såklart sant. Tog bara upp det som ett alternativ. Har ingen aning vilket av de två som är bäst.
 
  • Gilla
Allomfattande
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Låter inte alls dyrt faktiskt du har fått ett bra pris det är några dagars jobb med maskiner och personal
Jag kanske missförstod TS inlägg men priset är exklusive grävning och dyl. som TS skulle stå för själv. Så det är "bara" att fixa med själva fiberkablarna. Så för mig låter det lite överdrivet med några dagars jobb med maskiner och personal.

När de blåste fibern och installerade den till min bostad (ca hundra meter) så tog det inte lång tid alls.

Måste man ens in i huset och bråka när man drar nytt på det här sättet, eller kan man dra fram till tomtgränsen och skarva där?
 
  • Gilla
v95bear och 1 till
  • Laddar…
Säkert helt rimlig kostnad. Tror knappast att Skanova sitter och räknar med att göra vinst på denna typ av insatser.

Att det är rimligt att du står för hela kostnaden kan man däremot fundera på. Nu har ju Skanova inget eget akut att åtgärda det så fullt föreståeligt att de skyfflar över all kostnad på dig som initierat frågan. Jag säger också sitt lugnt i båten. Lär dig leva med luftledningen ett tag så kommer det kanske ett projekt i framtiden som lägger ner ledningen helt utan kostnad för dig.
Har du gamla torra träd i närhet av ledningen kan du ju medvetet se till att INTE gallra dessa. Råkar de sen orsaka tråkiga avbrott och reparationer så kanske Skanova omprioriterar lite
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
C
S Stuff skrev:
Tror knappast att Skanova sitter och räknar med att göra vinst på denna typ av insatser.
För Skanova är det säkert ett självkostnadspris, det brukar vara underentreprenören som tar hem eventuell jackpot på sådana här specialjobb.
 
  • Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Tycker också det känns rimligt MEN det ÄR mycket pengar så jag tror knappast jag skulle tycka det var värt det särskilt med tanke på att TS ska göra en hel del jobb själv/leja bort för att det ska bli klart.
 
  • Gilla
Allomfattande
  • Laddar…
Ok tack för alla inspel, jag ville som sagt bara höra om egna erfarenheter av liknande scenarion. Jag är såklart medveten om att detta är ett lyxproblem och vi kan såklart "leva med" en kabel i utsikten – går ingen nöd på oss. Och om jag skulle råka vinna på lotto så vet jag nu att kostnaden är hyfsat rimlig.

TACK!
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Men att lägga 100k + litet markarbeten är väl inget ni behöver vinna på Lotto för att fixa. Får jag hoppas.
 
A Allomfattande skrev:
Ok tack för alla inspel, jag ville som sagt bara höra om egna erfarenheter av liknande scenarion. Jag är såklart medveten om att detta är ett lyxproblem och vi kan såklart "leva med" en kabel i utsikten – går ingen nöd på oss. Och om jag skulle råka vinna på lotto så vet jag nu att kostnaden är hyfsat rimlig.

TACK!
Hej
Kostnaden är väldigt hög. Är priset du fått ett pris till Telia eller direkt till Transtema? Är det det senare, försöker de tjäna en hacka på ett jobb de får ta direkt av Telia. Det finns många andra entreprenörer som gör den typen av jobb till Telia.
Vill inte Telia vara inblandade, då kan du fråga vem som helst. Bara Telia godkänner entreprenören i sitt nät.
 
Är själv optotekniker och tycker det är fullt rimligt pris, ingen av oss vet vad det går i dukten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bara fibersvetsarna kostar ungefär 2000kr per hushåll, så bara där ligger minst 20000kr. Man skall troligen blåsa om också osv. I praktiken så handlar det ur ett fiberperspektiv om att nästintill göra en nyinstallation. På den tiden jag byggde fibernät så kostade varje abonnent runt 10000kr i fast startkostnad, du kanske kan få en rabatt på det med runt 2000kr och då hamnar du på 80000kr (så som jag grovt räknade på nya anslutningar när det begav sig). Till detta kommer sedan slang och grävning.

Tyvärr, priset verkar rimligt. Du kan dock räkna med att stolparna försvinner inom ett tiotal år. Bolagen är dock helt ointresserade av att göra detta när du vill, de gör det när det passar dem och då blir kostnaderna lägre också.
Fibersvets av 40 skarvar, 20 kunder, lär knappast kosta 40000, det är gjort på några timmar.
 
G gnuttisch skrev:
Är själv optotekniker och tycker det är fullt rimligt pris, ingen av oss vet vad det går i dukten.
Fiber till 20 kunder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.