janwide
Jag funderar på att installera 24V golvvärme i vårt badrum för att slippa anlita elektriker. Är det någon som har erfarenhet av detta? För o nackdelar jämfört med 230V
 
Nu är jag ingen expert, men min känsla av att läst en hel del trådar om badrumsrenoveringar är att det inte går att komma undan på det sättet, ska det göras rätt behövs en elektriker i alla fall..

Något man kan ta med i beräkningen är att tillverkare av golvvärmeslingor ofta kräver att elektriker lagt och mätt slingan för att garantin ska gälla, och gjuter man in en slinga och lägger tätskikt/klinker på kan det ju vara värt de där tusenlapparna som elektrikern kostar....
 
Hej,

jag har själv lagt detta på en mindre gästtoalett och vad tycker jag nu efter 2 år?

+
- Bygger inget på höjden alls.
- Installation enkel o gick fort.
- Bra värme, ingen skillnad mot värmen i mitt badrum med 230v.

-
- otroligt ful termostat. Sitter på en vägg utanför gästtoalett. Kanske finns snyggare nu är för 2 år sedan när jag valde.(går inte att uppgradera denna vad jag förstått)
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vad jag förstått, så är det ok om man har en lämplig plats för en stor stickpropsansluten skyddstransformator och kan nöja sig med mindre effekt än 200W - men det är troligen ingen bra lösning.
 
  • Gilla
Karlfredrik
  • Laddar…
janwide
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad jag förstått, så är det ok om man har en lämplig plats för en stor stickpropsansluten skyddstransformator och kan nöja sig med mindre effekt än 200W - men det är troligen ingen bra lösning.
Vilka är nackdelarna?
 
janwide janwide skrev:
Vilka är nackdelarna?
Skyddstrafon måste ha en vattenskyddad och välventilerad plats och tillgång till ett vägguttag.
Det behövs antingen en 24V termostat eller en 230V- variant, som sitter löst mellan vägguttaget och trafons stickpropp. Båda varianterna kan vara svåra, om än inte omöjliga, att lösa.
200W kan vara lite snålt om badrummet inte har väldigt liten yta. Tänk dig en spisplatta, påslagen till 15%, som ska värma ett helt golv.
 
Redigerat:
janwide
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skyddstrafon måste ha en vattenskyddad och välventilerad plats och tillgång till ett vägguttag.
Det behövs antingen en 24V termostat eller en 230V- variant, som sitter löst mellan vägguttaget och trafons stickpropp. Båda varianterna kan vara svåra, om än inte omöjliga, att lösa.
200W kan vara lite snålt om badrummet inte har väldigt liten yta. Tänk dig en spisplatta, påslagen till 15%, som ska värma ett helt golv.
Jag förstår inte. Kelvin har kit mellan 160-500W. Ska enligt dom räcka för komfortvärme upp till 14kvm. (jag har knappt 4kvm). Termostat mellan vägguttag o stickpropp? Varför? Det nämner Kelvin inget om.
 
Som Kevin själva påpekar, så måste du anlita elektriker ( om du gör det lagligt) för att slutföra installationen d.v.s. koppla in 230V till drivdonet.
Max effekten får väl inte heller överskrida 200W ( om jag minns rätt ), men de har ju en liten variant på 160W, som kanske kan gå till ett litet utrymme.
 
janwide
De har ju, som sagt, kit med upp till 500W. Var står det att det får vara max 200W?
 
janwide janwide skrev:
De har ju, som sagt, kit med upp till 500W. Var står det att det får vara max 200W?
Du skulle ju installera det själv, vilket inte formellt är tillåtet om effekten är för hög. Jag TROR att gränsen är max 50V och max 200VA ( =200W vid resistiv belastning).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Gränsen på 200VA kommer från Elsäkerhetsverkets förordning ELSÄK-FS 2017:2.
Men i samma paragraf finns det ett generellt undantag för golvvärme oavsett effekt så länge den matas med skyddsklenspänning på max 50V.



3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen

Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.
6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Dock kan ju fortfarande inkopplingen av skyddstransformatorn vara behörighetskrävande om den ska anslutas fast.
 
janwide
Är det OK om jag monterar en stickpropp på transformatorn? Uttag finns i angränsande rum där jag kan montera transformatorn.
 
janwide janwide skrev:
Är det OK om jag monterar en stickpropp på transformatorn? Uttag finns i angränsande rum där jag kan montera transformatorn.
En annan nackdel kan ju vara att de bara har 10 års garanti på kabeln.

När jag gjorde mitt badrum fick jag såklart betala för läggning, uppmätning och inkoppling av golvvärmen, men de tusenlapparna det kostade uppvägs (i mitt tycke) av de 25 års garanti jag har på slingan... Det är ju en mindre del av vad en badrumsrenovering kostar....
 
janwide
Sant. Men jag gissar att risken för att kabeln ska gå sönder måste vara minimal. 10-års garantin avser väll troligare om styrningen går sönder. Är kabeln hel efter installationen så lär det väll inte hända något när den ligger i golvet. Eller har jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.