M Cameltoe skrev:
Min tanke var att koppla omvandlaren till förstärkarens ”speaker” och sen till subben. Omvandlaren har ju 2 kablar för höger och 2 för vänster. Ska dem även kopplas ihop 2 i samma ingång eller ska man separera dem på nått sätt?
Ja exakt så, kablarna skall kopplas till + respektive - på vardera högtalarutgång.
 
Kopplade på nya subben med den där omvandlaren fan vad bra det blev! Världens jävla skillnad
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Väcker denna tråd igen. Basen har slutat fungera. Har kopplat ena stereoförstärkarens högtalarutgång till en hög-till-låg omvandlare, sen i sin tur är inkopplad med baslådans högtalaringångar (se bilder högre upp). Basens lampa tänds när jag startar förstärkaren så den verkar känna av signalen men inget händer därefter. Misstänker fel på omvandlare och har läst att vissa kopplar ihop förstärkarens högtalarutgångar direkt till basens ingångar utan en omvandlare emellan, och sedan använder inbyggd cross over funktion för att ställa in rätt frekvensomfång. Denna cross over funktion finns även på min bas. Går det att koppla dem med varandra utan omvandlaren och utan risk för att något tar skada? Vill bekräfta det innan jag provar.
 
Bump
 
M Cameltoe skrev:
Väcker denna tråd igen. Basen har slutat fungera. Har kopplat ena stereoförstärkarens högtalarutgång till en hög-till-låg omvandlare, sen i sin tur är inkopplad med baslådans högtalaringångar (se bilder högre upp). Basens lampa tänds när jag startar förstärkaren så den verkar känna av signalen men inget händer därefter. Misstänker fel på omvandlare och har läst att vissa kopplar ihop förstärkarens högtalarutgångar direkt till basens ingångar utan en omvandlare emellan, och sedan använder inbyggd cross over funktion för att ställa in rätt frekvensomfång. Denna cross over funktion finns även på min bas. Går det att koppla dem med varandra utan omvandlaren och utan risk för att något tar skada? Vill bekräfta det innan jag provar.
Nej, det går inte. Ganska vanligt att subbar har inbyggda högnivå-lågnivå omvandlare så man kan koppla högtalarna via basen. Men det har inte din sub, utan du måste köra på omvandlare.

Om du misstänker att omvandlaren är trasig varför inte traska iväg till Kjell och skaffa en ny? Du har bytesrätt ifall det skulle visa sig att det inte är det som är problemet....

Edit: Du skriver "kopplat ena stereoförstärkarens högtalarutgång till en hög-till-låg omvandlare" enklast att koppla på samma högtalarutgång som går till dina högtalare. Alternativt kan du koppla den på andra utgången (ex B istället för A) om du vill kunna ställa basvolymen separat, men då måste du ju se till att 'multizon' (A+B) är på.
 
Redigerat:
Jag får ersätta den gamla då så får vi se om det kickar igång, tack för svaret :)
 
Då var jag förbi Biltema och köpte både nya kablar och en ny hög-till-låg-omvandlare; det löste inte problemet. Basen är knäpptyst och avger inget ljud, däremot startar den och lampan tänds när jag startar förstärkaren. Har försäkrat mig om att allt är rätt kopplat. Jag har även provat koppla den till "recorder"-utgången på förstärkaren men det är stendött.

Vad göra? :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.