Vad ska jag behandla björkplywood med som jag ska som innerpanel för att få ett skydd utan att få den naturliga ytan påverkad alltför mycket
 
Jag har kört med matt hårdvaxolja, tycker det blir en trevlig yta
 
Tack det ska jag testa
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Denna körde jag senast, blir lite ljusare än vanlig olja.

[länk]
Hej, behandlade du plywooden innan eller efter att du satt upp den?
 
Vi lackade och hade lite vitpigment i. Det var dock i garage... den plywooden vi satte inne i ett förråd har vi inte behandlat än och nu efter drygt ett år har den gulnat rejält. Vet inte om vax skyddar så det inte gulnar
 
Allt trä gulnar väl lite, tror inte vaxet skyddar så mycket om det inte är pigment i som blockerar UV ljuset.

Angående behandla innan eller efter så gör det som är enklast. Och det bör vara att behandla innan det skruvas upp så man har bra åtkomst
 
För att hindra att det gulnar kan lövträlut användas
 
  • Gilla
kentyts och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, tack. Om vi kör med hårdvaxolja så tänkte vi ta den som är vitpigmenterad.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Denna körde jag senast, blir lite ljusare än vanlig olja.

[länk]
Hur tror du hårdvaxoljan står sig mot åverkan/fläckar i ett kök?

Funderar på att göra en ”köksötoppskiva” i björkplywood och frågar mig om hårdvaxoljan du refererar till kan vara lösningen...?
 
C CalleD skrev:
Hur tror du hårdvaxoljan står sig mot åverkan/fläckar i ett kök?

Funderar på att göra en ”köksötoppskiva” i björkplywood och frågar mig om hårdvaxoljan du refererar till kan vara lösningen...?
Osmo är mycket bra beständigt mot tex vin- och kaffefläckar. Tänk bara på att det krävs mycket vaxolja för att mätta en plywoodskiva och att det tar 4 veckor tills fullständigt uthärding. Sedan är det kanske självklart att matt inte är något man bör välja om det är en yta som utsätts för fett.
 
  • Gilla
CalleD
  • Laddar…
Vår bänkskiva med hårdvaxolja håller bra, men torkar av den direkt.
Håller du på med vatten skulle jag nog överväga lack/epoxy istället vid diskho. Fast där är det nog bättre med rostfritt.
Med det sagt kanske det blir helt laminat nästa gång för mig ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vår bänkskiva med hårdvaxolja håller bra, men torkar av den direkt.
Håller du på med vatten skulle jag nog överväga lack/epoxy istället vid diskho. Fast där är det nog bättre med rostfritt.
Med det sagt kanske det blir helt laminat nästa gång för mig ;)
Det är en köksö så det är inte utsatt för direkt vatten så. Men det blir ju att det blir blött ibland av kastruller eller slabb. Går ju att torka bort snabbt om man vill/är uppmärksam.

Får se vad jag gör, den skivan som är på köksön idag tycker vi är för liten för att vara praktisk och fick en rejäl bit björkplywood så funderar på att göra en skiva av den.
 
Då ska det funka!
 
Om man ska ha björkplywood i tak och på väggar, är det någon som använt hårdvaxolja där också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.