Har en intellivent fresh takfläkt i badrummet.
Den byttes ut av en elektriker för ca 2år sedan när vi flyttade in. Men idag när jag skulle rengöra den ser jag att den inte är särskilt tät/centrerad mot ventilations-kanalen. Plus att man ser lite fula märken i taken från den gamla fläkten som var lite större och lämnade därför spår i takfärgen där den satt.

har köpt en täckplatta som jag tänkte kommer göra det möjligt att täcka dom fula märkena i taket samt centrera den 100% mot kanalen.

Min fråga är som följer. :)
Taket jag ska skruva i är ett gips-undertak målat med våtrumsfärg vad jag kan se. Vad ska jag använda för skruv/plugg för att det ska sitta bra?
Ser i manualen till intellivent-fläkten att det följde med skruv och plugg. Men dom pluggen sitter ju redan i taket.
Vad ska jag köpa för att skruva upp täckplattan i taket så stabilt som möjligt?

Intellivent Fresh takfläkt, ej centrerad, med märken på taket runt installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täckplatta till Intellivent Fresh takfläkt med medföljande skruvar och pluggar synliga genom genomskinlig förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Molly är det bästa i gips men även kanske överkurs i detta fallet.
 
H huggan skrev:
Molly är det bästa i gips men även kanske överkurs i detta fallet.
ok. Det ser ut som att den sitter med 4skruv bara idag. Funkar det eller finns det någon annan plugg/skruv som funkar bra i gipstak?
 
E
De plugg och skruv som följer med täckplattan duger bra
 
Fläkten är såpass lätt att det knappast behövs mer än grovgängad kort skruv om du skruvar i ett gipstak och är litet lätt på handen. Beroende på vad som finns bakom gipsskivan kan du kanske ha längre skruv om där är trä precis bakom men det känns onödigt. Plugg är inget jag skulle köra med i gips mer än om det misslyckas att få fäste med skruven i gipset i detta fall.
 
E Emil_K skrev:
De plugg och skruv som följer med täckplattan duger bra
tyvärr följer det inte med några plugg till täckplattan. Enbart 4 korta skruv och 4 långa skruv. I manualen till själva fläkten står det i texten att skruv+plugg medföljer. Men dom pluggen är redan använda :(
 
S Smarteus skrev:
tyvärr följer det inte med några plugg till täckplattan. Enbart 4 korta skruv och 4 långa skruv. I manualen till själva fläkten står det i texten att skruv+plugg medföljer. Men dom pluggen är redan använda :(
jag ändrar mig direkt. Det var visst plugg med :)
Se bild på påsen med skruv/plugg till täckplattan. Funkar dessa i gipstaket tro?
En påse med skruvar och pluggar bredvid en monteringsinstruktion för täckplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Smarteus skrev:
jag ändrar mig direkt. Det var visst plugg med :)
Se bild på påsen med skruv/plugg till täckplattan. Funkar dessa i gipstaket tro?
[bild]
De kommer funka fint!
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
De kommer funka fint!
ok.. dessa plugg är väl egentligen till för "hårda material"?
någon säger att jag kan skruva direkt i taket?
Är det bättre eller ska jag använda dessa 4 pluggar iaf tycker ni?
sorry för min osäkerhet men vill ha lite mer kött på benen innan jag borrar/skruvar i ett gipstak.
tack på förhand.
 
T tergo skrev:
här är lite olika [länk]
Ok tack. fläkten vägar ju inte så mycket. men det är denna vägen man kanske ska gå då? Köpte plugg speciellt för gips/gipstak?
Tänkte jag kunde använda något jag hade hemma eller dom medföljande skruv/pluggen :)
 
E etompau skrev:
Att skruva upp grejor i gipstak utan plugg är ingen bra lösning enligt mig. Gipset håller helt enkelt inte för skruvens gängor.
Bäst i gips tycker jag Thorsman-pluggen funkar. Röd eller gul plugg ska funka bra till en lätt fläkt i ett gipstak.

[länk]
Ok. nej plugg tänker jag mig nog.
om man jämför dessa Thorsman-pluggen med dom som följde med fläkten/täckplattan. Se bild.
Bör jag åka och köpa thorsman-plugg istället? Sorry om jag låter ängslig. Pluggat/skruvat mycket i väggar men aldrig i ett gipstak förut.

Det är ju denna jag ska skruva upp och plugg/skruv följde med i förpackningen. Sen skruvar jag ju fast fläkten i denna "täckplatta".
https://www.elbutik.se/product.html/fresh-intellivent-tackplatta

Transparent plugg bredvid en metallskruv på ett ljust tygunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thorsmanpluggen har en krage som gör att den sitter bra och inte riskerar att falla in i hålet. Borra ett passande hål och tryck in pluggen med tummen och ge den ev. ett lätt slag med en hammare så blir det helt perfekt med denna typ av plugg.
 
E
Det kommer funka alldeles utmärkt med pluggen och skruven som medföljer täckplattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.