Hej,

Vi har nyligen lagt in ventilerat platon-golv i vårt hus. I anslutning till detta finns en platon-fläkt. Fläkten är placerad på sidovinden och har sitt utblås mot gaveln. Till fläkten går en trumma från golvet upp till fläkten via taket (bild platonfläkt3.jpg). Inget konstigt där. Vårt bekymmer är att själva suget från golvet låter. Tidigare lät det även ett sus från trumman men där har vi byggt in så det inte låter (bild platfläkt.jpg). Dock behöver vi, innan vi gör något klura på hur vi ljudisolerar suget från golvet. Detta sug låter ganska mycket och vi klurar på bästa sätt att bli av med detta. Till saken hör att vi ska lägga golv inom kort och jag vill gärna göra något innan vi lägger golvet för jag tror inte golvet kommer isolera ljudet bra.
Har ni några idéer?
 
  • Ljuddämpningsmaterial runt rör som går från golv till fläkt i taket, för att minska oljud från ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör anslutet till ett ventilerat platon-golv med synlig blå fläns och omgivande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ventilationsrörstrumma går från golvet upp till taket i ett hörn av ett blåmålat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanlig fog kanske om det visslar i anslutningen? Isolering runt trumman? Heltäckningsmatta på spån/gips om det fungerar, bara egna tankar ingen erfarenhet..
 
Vart har du placerat fläkten?
Ska snart också lägga en platonmatta och göra om garaget till boyta
 
J Jonas Haglund skrev:
Vart har du placerat fläkten?
Ska snart också lägga en platonmatta och göra om garaget till boyta
Utifrån de rekommendationer vi fick av tredje part (ej samma firma som installerade systemet) så sattes fläkten i sidovinden strax ovanför rummet där fläkttrumman gick, med utsuget/utblås genom gaveln.

Angående oljudet vi hade så blev det fixat. Berodde på en spik/skruv som fäste trumman där nere som luften passerade och det gav ett oljud. Efter det fixades blev det markant bättre. Fråga mig inte detaljer för jag var inte med när de fixade det. Men det kan vara ett tips att tänka på vid installationen
 
Skulle man få en bild på detta?
 
Vilket märke på fläkten Isola eller Jape?
 
J Jonas Haglund skrev:
Vilket märke på fläkten Isola eller Jape?
Den är inte lätt att ta sig till. Men fläkten ska vara Isola.
 
Coffymonk Coffymonk skrev:
Utifrån de rekommendationer vi fick av tredje part (ej samma firma som installerade systemet)
Fanns det nån speciell anledning att ni lät en tredje part rekommendera lösningen och en annan bygga?`

Jag tänker främst på att det kanske är enklare låta samma firma ta fram lösningen och sen installera den och sen kan man ju lyfta sånna här tankar/problem med dem? :)
 
Appendix Appendix skrev:
Fanns det nån speciell anledning att ni lät en tredje part rekommendera lösningen och en annan bygga?`

Jag tänker främst på att det kanske är enklare låta samma firma ta fram lösningen och sen installera den och sen kan man ju lyfta sånna här tankar/problem med dem? :)
För att installationen skulle få garantin (tror det är 10 år) godkänd av Isola var en tredje och oberoende part med och planerade och verifierade att installationen blev bra. Det måste vara en part som är godkänd av Isola ska tilläggas.
 
När jag kontaktade Jape så skulle de ha 34 för materialet och läggning mattan. Fläkten och spiraljobbet var inte inräknat
 
J Jonas Haglund skrev:
När jag kontaktade Jape så skulle de ha 34 för materialet och läggning mattan. Fläkten och spiraljobbet var inte inräknat
Det lät billigt. Vår installation kostade 6-siffrigt. Dock gjort på 100kvm
 
Coffymonk Coffymonk skrev:
För att installationen skulle få garantin (tror det är 10 år) godkänd av Isola var en tredje och oberoende part med och planerade och verifierade att installationen blev bra. Det måste vara en part som är godkänd av Isola ska tilläggas.
Ah,. ok

Vad säger installatören om ljudproblemen?
 
Appendix Appendix skrev:
Ah,. ok

Vad säger installatören om ljudproblemen?
Om det görs bra så ska ljudet vara minimalt eller obefintligt. Beror ju på var röret går. I vårt fall i ett sovrum men "suset" är väldigt lågt.
 
Coffymonk Coffymonk skrev:
Om det görs bra så ska ljudet vara minimalt eller obefintligt. Beror ju på var röret går. I vårt fall i ett sovrum men "suset" är väldigt lågt.
Ja. Och vad säger installerande firma om att ni upplever sus. Har de fått chans att komma och inspektera/årgärda.

Om ni betalat sexsiffrigt är det ju inte du som ska komma med lösningar :)
 
Appendix Appendix skrev:
Ja. Och vad säger installerande firma om att ni upplever sus. Har de fått chans att komma och inspektera/årgärda.

Om ni betalat sexsiffrigt är det ju inte du som ska komma med lösningar :)
Som jag skrivit är oljudet åtgärdat. Röret är inbyggt idag och låter nästintill ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.