Försökte hitta på någon rolig titel som bättre beskrev projektet men gick bet. Är inte så mycket tös längre utan snarare tant (dags att byta användarnamn?) och tant har fått en del av huset renoverad av firma. En del finns dock kvar att göra och det är här tanten behöver hjälp med lämpliga material, tillvägagångssätt, tips, tricks och framförallt glada tillrop.

Vad är gjort; Golvbjälklag mellan källaren och badrummet som ligger rakt ovanför. Gips har satts på undersidan av bjälkarna som källartak.
Vad är bekymret; Gipset och källarväggarna möts inte, det är stora glipor runt hela rummet, några cm stora. Gamla taket/undersida golv var på annan höjd så det gick inte att få tätt. Väggarna verkar ha varit putsade efter att det gamla taket sattes så att det slöt dikt an. Det är även stora hål runt vissa rörgenomföringar där rörisen verkar ha tagit ut lite aggressioner.
Vad vill jag få hjälp med; Tips på hur jag får glipan tät, vad för material och hur man gör. Är det tex bara att knöka upp eller måste det, vad det nu är, appliceras på något visst sätt.

Önskat slutresultat; Tätt mellan väggar och tak så inga mususlingar kan härja runt och fukt/vind minskas. Efter att det är tätt är planen att måla väggarna med binder och sen silikatfärg och sedan lämplig behandling av taket - våtrumsfärg? Eller funkar det med vanlig takfärg? Källaren har en del fukt, det är dränerat på de sidor som går men det kommer in underifrån ("Plattan" är typ 2 cm tjock. :) ) så kanske lämpligast med våtrumsfärg?

Disclaimer - jag kallar allt för puts... Bruk/puts/gipsbruk/murbruk/ you name it. Så det kanske heter något annat det som varit applicerat på källarväggarna. Men det har varit rätt så slätt, sen har jag fräst bort gammal färg vilket gjort en del spår men det gör inte så mycket tänker jag. Det är en källare så det behöver inte se tipptopp ut, enda som skall finnas där är vattenpump, hydrofor, vvb och frysbox.

Tips? Idéer?

20201028_134656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipor mellan gipstaket och betongväggarna i en källare med rör och kabelgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant ser det väl ut som att det behövs någon form av taklist.
Finns problem med möss, så sätt stålull eller finmaskigt nät i springor och sprickor före.

Rörgenomföringen var ju spontant slarvigt gjord (vi vet ju inte alla förutsättningar).
Här är det väl en kombination av åtgärder. Allt från spackel till färdiga tvådelade täckbrickor till att man får göra egna tvådelade täckplattor (av ex. trä eller plywood) som kan anpassas perfekt.

Våtrumsfärg i taket låter rätt.
 
Tant är ett state of mind, så det väljer du själv hur du ska vara. :)

För att täta springor är jag vän av att peta in lindrev. Naturligt, tidsbeprövat och luktar så in i attans gott.

För att täta mot gnagare så ska det vara nät typ koppar och hårdare för att vara säkert. Givetvis helst stål. Själv har jag ignorerat det och kört aluminiumnät i takfoten. Har funkat i ett år nu. Skydd efter läge är min teori. Där gnagarna har tid på sig att bryta sig in behövs bättre skydd.

Som en parentes så gjöt jag igen ett gnagarhål med betong medan musen/råttan var inne i väggarna. Efter att ha försökt ta sig ut i en dag så grävde den sig till slut igenom ungefär trettio centimeter betong... Dock hade betongen inte härdat helt. Men vilken kämpe.
 
Säg att jag petar in lite mer isolering, har cellulosa i golvet/taket i skivor men det borde gå att knöla in lite lösa bitar. Sen nån form av osmaskigt material typ stålull - men sen då? Taklist funkar inte hela vägen tyvärr, har tex ett källarfönster där listen i så fall hade löpt tvärs över fönstret och det blir knappast tätt. Fungerar det med något slags bruk om det skall ansluta mot gips eller blir det nåt knas med att vattnet sugs ut och gipset smulas sönder eller nåt annat dumt?
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Fungerar det med något slags bruk om det skall ansluta mot gips
Frågar igen ifall någon har något tips.
 
Fyll utrymmet med gipsbruk och låt det torka, spackla sedan över och måla.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Hm, det står på gipsbruksinstruktionen att det inte fäster på trä. Har ju reglar som tittar fram lite här och var. Tror ni det fäster tillräckligt i materialet bredvid så att det hålls ihop över träpartiet ändå?
Det svarta som syns i springan på andra bilden är en remsa papp, typ takpapp. Kommer gipsbruket fästa mot den?
 
Den långa, jobbiga dyra vägen är ju att göra om och göra rätt.
Den lika dyra men kanske inte lika långa är att skruva på ett lager gips till som man verkligen drar ut till väggarna.
Den billigaste men inte nödvändigast den enklaste är som tidigare skribenter nämnt - Gipsbruk.
Risken finns alltid att vibrationer i bjälklaget kan då det att spricka och släppa men det är ändå en produkt som håller riktigt bra.

Absolut, trä är inte att rekommendera men en regel här eller där spelar ingen större roll om det finns andra ytor där det fäster.
Den svarta pappen kanske går att skära bort?
Alternativet är ju att använda gipsbruk och göra hålkärl runt rummet - Mer huvudvärk helt klart men ganska snyggt om man får till det. Jag brukar köra med en Tungslev följt av en bit plyfa eller liknande kapad rund i hörnet, konstigt nog ofta i radien av en snusdosa... ;)
Faller valet på gipsbruk så se till att använda lämplig primer för bättre vidhäftning.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.