L lennartg skrev:
VIlka blir konsekvenserna för en byggfirma som utför arbeten, fullt medvetna om att byggherren saknar bygglov för dessa arbeten?
Varför ställer du frågan? Är det en hypotetisk fråga?

Tom
 
L lennartg skrev:
VIlka blir konsekvenserna för en byggfirma som utför arbeten, fullt medvetna om att byggherren saknar bygglov för dessa arbeten?
Det åligger väl ändå firman att säkerställa att bygglov finns? Omvänt, ifall de har minsta anledning att tro att bygglov saknas så behöver de väl kräva bevis för motsatsen?

Om de inte gör det de kan för att säkerställa att bygget görs på rätta juridiska grunder, så kan de på något sätt anses vara medhjälpare till lagbrott - eller?
Är du byggherren i detta fallet? Eller tar du upp en "akademisk" fråga. Självklart är det byggherrens ansvar!
 
När det gäller myndighetspåföljder för svartbygget är det nog ganska klart att det hamnar på byggherren.

Men sedan är väl en fråga om en hantverkare skulle kunna ha en skyldighet att informera en beställare om att arbetet som beställs troligen kräver bygglov. Hantverkaren har ju ex. en skyldighet att avråda från en åtgärd om det fackmannamässigt blir fel. Att avråda från att svartbygga skulle kunna hamna under samma regler. Jag har ingen aning om att jag måste söka bygglov för min bastu 5m från strankanten. Byggaren borde inse att jag inte begriper detta.
 
Redigerat:
Möjligen att byggmästaren kan fråga om det finns bygglov, MEN om byggherren inte svarar eller vill bygga utan bygglov har ju byggmästaren inget med det att göra. en byggare har ju på intet vis någon "polisiär" uppgift eller befogenhet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det jag är ute efter är att om jag nu beställer det där bastubygget, som borde krävt både bygglov och strandskyddsdispens. Och om det blir uppenbart för byggaren att jag inte har en susning om behov av bygglov. Då kanske jag eventuellt skulle kunna slingra mig ur kostnaden för bygget (när jag får rivningsföreläggande), med motiveringen att byggaren borde upplyst mig om att bygglov krävs. Jag tror att det skulle vara en svår argumentationslinje. I normalfallet bör en byggare kunna förutsätta att jag som byggherre har fått bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.