Hej

Har Telldus tellstick v2. Har dock enorma problem med räckvidden. Har provat massa possitioner på controllern men det blir inte bättre. Har provat att köpa telldus enhet för att slå på/av ström inkl förbrukning som jag trodde skulle funka som en mesh enhet och förbättra räckvidden. Funkar inte alls.

Jag har inga trådlösa telefoner, eller hemlarm som kan störa.
Det enda jag kan komma på är wifi och golvvärmens (wirsbo) givare som är trådlösa.
Golvvärmen ligger i aluminiumplåtar så mellan våningarna förväntade jag mig problem, men inte på samma våning... Har även provat utomhus bredvid huset och där är den inte mycket bättre

Vad kan jag hitta på för att förbättra min räckvid på idag ca 3 m FRI sikt. Minsta möjliga hinder är den nära 0m.
Som det är nu är det helt oavändbart, inte alls som jag förväntade mig.
Hade det varit 433 enheter kunde jag ju köpt en antenn, men mig veterligen finns det ingen z-wave förstärkare man enkelt kan koppla in?
 
Vad är dina innerväggar gjorda av? Jag har full teckning i hela mitt hus utan problem och den sitter i ene hörnet på huset.
 
Dålig täckning brukar ibland orsakas av att controllern står på metall eller i närheten av router/nätdelar/kablar. Z-wave-antennen är en luftlindad spole som sitter på kretskortet och kan då påverkas av yttre grejer och metall.
Men nu tycks du ha testat massa olika positioner så det låter som det går att utesluta påverkan på antennen.

Ibland tröttnar USB-nätdelen och 5 V sjunker med diverse skumma fenomen. Kanske testa en annan laddare.

Rent krass så har Z-wave kortare räckvidd än 433 MHz enligt mina erfarenheter. Nätanslutna brytare hjälper då till att länka signalen.
 
  • Gilla
protorion och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Det är inte fel på pluggarna eller vad du nu ser fel på? Låter galet dåligt. Jag kör genom flera väggar och metallhyllor ut i garaget utan problem med Z-wave. Har en sjukt gammal 433Mhz plugg som ibland missar men måste vara 15 år gammal nu.
 
Jag håller med, mina z-wavebrytare från Telldus har riktigt dålig räckvidd. Sätter jag första pluggen i köket, 3-4m bort med timmervägg, når signalen precis. Men i ett uttag 2 meter längre bort i samma kök tar den ibland emot signal men signal/kvittens tillbaka når inte fram. Ytterligare en meter bort är jag helt beroende att den inbyggda mesh-funktionen. Men att du har så dålig signal trots fri sikt vid test och att mesh inte funkar låter som en defekt enhet.

Jag löste det så att jag köpte två telldus tellstick för att få vettig täckning. Men nu har jag köpt en Homey på test.
 
Mina inneväggar är av trä/gips helt normala så det borde inte vara problem. Har två telldus magnetbrytare + strömbrytaren. Alla har lika dålig räckvidd till controllern.
Så om något är vajsing är det controllern. Har försökt via telldus supporten, men de sa i princip bara "jaha, så kan det vara".
Jag kan ju prova en annan laddare om det ger något. Om en enhet har fått kontakt tål den att flyttas lite längre bort med svajig återkoppling men ändå kontakt. Tappar den kontakten återtas den inte.
 
Ja Telldus har en bra tanke med sitt system men de känns ganska trötta och blasé som företag. Jag har tröttnat på dem efter att ha kört deras prylar i flera år nu. Flera andra tekniker såsom Zigbee har ju kommit ner såpass i pris nu och erbjuder samma funktioner som z-wave.
 
Ingen som har någon brilliant idé vad som kan störa som jag kan testa, eller andra bra förslag på att ordna till rimlig räckvidd
 
Svårt på distans att komma med förslag. Vi vet ej hur du har gått tillväga med dina tester etc.
Tolkar din beskrivning som att du har två magnetkontakter och en väggbrytare (Z-wave), ingen av dessa grejor fungera tillfredsställande!?

Kanske börja med att ha grejorna i direkt anslutning till controllern och där säkerställa att det fungerar korrekt, sedan flytta grejorna längre och längre bort och då se vad du får för avstånd. Vid fri sikt, och controllern ej i närheten av vad jag tidigare skrev, så ska du få bra funktion inom en radie på upp till ca 8-15 m. Tänk på att när magnetkontakter monteras vid/på dörr så kan en viss avskärmningseffekt uppstå.
Mesh-funktionen som länkar signalen kan ta en viss tid för att "byggas upp". Om du kör betaversionen av Live v.3 (kräver premium) så kan du se en kartbild över signalvägarna och om den nätanslutna brytaren länkar signalen.
När du bara har en nätansluten Z-wave-enhet så bör den sitta signalmässigt mellan magnetkontakterna och controllern.
 
E etompau skrev:
Svårt på distans att komma med förslag. Vi vet ej hur du har gått tillväga med dina tester etc.
Tolkar din beskrivning som att du har två magnetkontakter och en väggbrytare (Z-wave), ingen av dessa grejor fungera tillfredsställande!?

Kanske börja med att ha grejorna i direkt anslutning till controllern och där säkerställa att det fungerar korrekt, sedan flytta grejorna längre och längre bort och då se vad du får för avstånd. Vid fri sikt, och controllern ej i närheten av vad jag tidigare skrev, så ska du få bra funktion inom en radie på upp till ca 8-15 m. Tänk på att när magnetkontakter monteras vid/på dörr så kan en viss avskärmningseffekt uppstå.
Mesh-funktionen som länkar signalen kan ta en viss tid för att "byggas upp". Om du kör betaversionen av Live v.3 (kräver premium) så kan du se en kartbild över signalvägarna och om den nätanslutna brytaren länkar signalen.
När du bara har en nätansluten Z-wave-enhet så bör den sitta signalmässigt mellan magnetkontakterna och controllern.
Vart hittar du denna karta i fungerande skick? Loggar jag in i betaversionen med mitt premiumkonto är alternativet "rum/room" gråmarkerat och jag får svaret "coming soon" när jag klickar.
 
S Saffady skrev:
Vart hittar du denna karta i fungerande skick? Loggar jag in i betaversionen med mitt premiumkonto är alternativet "rum/room" gråmarkerat och jag får svaret "coming soon" när jag klickar.
"Room" har inget med detta att göra. Du får gå in på Hantera Gateway och redigera, då öppnas ett nytt fönster där en funktion (Z-wave) visar en bild över länkade enheter.
 
J kalle_k skrev:
Ingen som har någon brilliant idé vad som kan störa som jag kan testa, eller andra bra förslag på att ordna till rimlig räckvidd
Kan du inte slänga in en Aeotec Range Extender någonstans? Går ju att gömma så länge du har ström. Har själv en på vinden för att nå ut i trädgården. Funkade inte innan jag slängde in Aeotec.

Vet inte om det finns någon möjlighet att ändra antenn på Telldus men på Homey upplevde jag bättre täckning när jag gick från inbyggd antenn till att sätta en extern. Men det är ju enklare att testa med en range-extender kanske.
 
A ArtonVolt skrev:
Kan du inte slänga in en Aeotec Range Extender någonstans? Går ju att gömma så länge du har ström. Har själv en på vinden för att nå ut i trädgården. Funkade inte innan jag slängde in Aeotec.

Vet inte om det finns någon möjlighet att ändra antenn på Telldus men på Homey upplevde jag bättre täckning när jag gick från inbyggd antenn till att sätta en extern. Men det är ju enklare att testa med en range-extender kanske.
vad är det för skillnad prestandamässigt jämfört med en strömplugg. De funkar ju också som repeater
 
J kalle_k skrev:
vad är det för skillnad prestandamässigt jämfört med en strömplugg. De funkar ju också som repeater
Det borde vara motsvarande prestanda tycker jag. När jag valde så hittade jag ingen zwave strömplugg med plus-stöd men det har ju säkert ändrats nu. Så finns den en strömplugg med zwave plus för 400kr så bör den fungera precis lika bra som med en Range Extender. Och kan ju potentiellt även agera två-flugor-i-en-smäll :)
 
Skumt, för mig funkar dimmerpuckar genom 3 väggar drygt 10 meter, var tvungen att flytta enheten för att para ihop bara sen har det fungerat felfritt... Kan ju vara något som är trasigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.