S
Många killgissningar i denna tråd ser jag.

Köparens undersökningsplikt sträcker sig långt.
Men, säljaren har också skyldighet att upplysa säljaren om vissa missförhållanden. Svartbygge lär vara ett sådant.

MEN, det som kan bli problematiskt för dig, TS, här, är tiden det gått. Din skyldighet är att påtala fel utan oskäligt dröjsmål. Om det går 7 år sedan du köpte huset, har du betalat bygglovet för altanen de senaste veckorna? Ty, annars har du sannolikt förverkat din rätt att klaga på det. Du bör ha framfört klagomålet relativt snart efter att du upptäckt felet.

Hur räknar man på ytorna? Tja, börja med att kolla upp om det finns någon praxis. Följ då den. En ren höftning kan vara tomt/byggnad 50/50 värde. Boyta/biyta 75/25 värde. Då blir restvärdet för din del strax under 90 papp om jag räknat någorlunda rätt i huvet.
 
  • Gilla
puttep_ och 6 till
  • Laddar…
S
I mitt fall var det så att jag skickade in en stämning till domstol, innan säljaren till sist tog sitt förnuft till fånga.

Säljaren anlitade via mäklaren en besiktningsman för att mäta upp arean. Men han var rena skämtet. Han började med att slå sig ner i min soffa och läsa reglerna för boytan. Sedan tog han fram en laseravståndsmätare som han fått låna av en kompis. När jag förklarade för honom att han inte kunde mäta diagonalt genom rummet, så mätte han diagonalt på höjden istället. Ja, han var verkligen rena skämtet. Sedan hade han inte dragit bort utrymmen för schakt och skorsten etc osv osv.

Ja så det var en del tjafs. Men till sist fick jag ersättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N
S Snickerick skrev:
Många killgissningar i denna tråd ser jag.

Köparens undersökningsplikt sträcker sig långt.
Men, säljaren har också skyldighet att upplysa säljaren om vissa missförhållanden. Svartbygge lär vara ett sådant.

MEN, det som kan bli problematiskt för dig, TS, här, är tiden det gått. Din skyldighet är att påtala fel utan oskäligt dröjsmål. Om det går 7 år sedan du köpte huset, har du betalat bygglovet för altanen de senaste veckorna? Ty, annars har du sannolikt förverkat din rätt att klaga på det. Du bör ha framfört klagomålet relativt snart efter att du upptäckt felet.

Hur räknar man på ytorna? Tja, börja med att kolla upp om det finns någon praxis. Följ då den. En ren höftning kan vara tomt/byggnad 50/50 värde. Boyta/biyta 75/25 värde. Då blir restvärdet för din del strax under 90 papp om jag räknat någorlunda rätt i huvet.
Ja, du har rätt angående att det gått rätt lång tid. Och angående bygglovet så har jag ju accepterat genom att själv betalat. Får kolla upp praxis där.

Din uträkning är intressant. Det är skillnad på värde på boarea och biarea. Men 90 papp är en slant. Och med tillgång till en jurist/advokat som gör jobbet för en present så kan det ändå vara värt att gå vidare. Risken är ju om man förlorar och får betala rättegångskostnader osv.
 
N
S Snickerick skrev:
I mitt fall var det så att jag skickade in en stämning till domstol, innan säljaren till sist tog sitt förnuft till fånga.

Säljaren anlitade via mäklaren en besiktningsman för att mäta upp arean. Men han var rena skämtet. Han började med att slå sig ner i min soffa och läsa reglerna för boytan. Sedan tog han fram en laseravståndsmätare som han fått låna av en kompis. När jag förklarade för honom att han inte kunde mäta diagonalt genom rummet, så mätte han diagonalt på höjden istället. Ja, han var verkligen rena skämtet. Sedan hade han inte dragit bort utrymmen för schakt och skorsten etc osv osv.


Ja så det var en del tjafs. Men till sist fick jag ersättning. Det rörde sig om ca 10% av köpeskillingen så verkligen inga småpengar.
 
N
Hur stora ytor handlade det om? Hur lång tid hade det gått?
 
S
Det hade gått ca 1 år i mitt fall och det rörde sig om ca 7kvm till ett värde över 100papp.

7kvm är ett mindre sovrum, och det var så jag insåg att något var fel. Jag besökte en vän som nyligen köpt en ny bostad och som var väldigt lik min i planlösning och utrymmen. Den var också på lika många kvadratmeter. Skillnaden var bara den att den bostaden hade ett sovrum som inte hade någon motsvarighet hos mig. Så jag mätte upp ytan noggrant efter konstens alla regler. Forskade i praxis och säkerställde att jag hade torrt på fötterna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N
S Snickerick skrev:
Det hade gått ca 1 år i mitt fall och det rörde sig om ca 7kvm till ett värde över 100papp.

7kvm är ett mindre sovrum, och det var så jag insåg att något var fel. Jag besökte en vän som nyligen köpt en ny bostad och som var väldigt lik min i planlösning och utrymmen. Den var också på lika många kvadratmeter. Skillnaden var bara den att den bostaden hade ett sovrum som inte hade någon motsvarighet hos mig. Så jag mätte upp ytan noggrant efter konstens alla regler. Forskade i praxis och säkerställde att jag hade torrt på fötterna.
Var det ett hus eller bostadsrätt?
 
S Snickerick skrev:
Det hade gått ca 1 år i mitt fall och det rörde sig om ca 7kvm till ett värde över 100papp.

7kvm är ett mindre sovrum, och det var så jag insåg att något var fel. Jag besökte en vän som nyligen köpt en ny bostad och som var väldigt lik min i planlösning och utrymmen. Den var också på lika många kvadratmeter. Skillnaden var bara den att den bostaden hade ett sovrum som inte hade någon motsvarighet hos mig. Så jag mätte upp ytan noggrant efter konstens alla regler. Forskade i praxis och säkerställde att jag hade torrt på fötterna.
I ditt fall ”fattades” det ett rum (om jag tolkar dig rätt), i TS fall finns ytan, men är benämnd fel, kan det tolkas på samma sätt? Rent ytmässigt har TS inte förlorat något, även om värdet på bo resp biarea kan värderas olika.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Så du menar att du ska komma sju år senare och klaga? :thumbdown:
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 23 till
  • Laddar…
N
E elmont skrev:
Så du menar att du ska komma sju år senare och klaga? :thumbdown:
Om du läser några av inläggen så är det precis det som står. Återkom om du behöver förtydliganden.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
N NoPainNoGain skrev:
Om du läser några av inläggen så är det precis det som står. Återkom om du behöver förtydliganden.
Jag får nog hålla med @elmont lite grann, hade boytan varit det viktigaste för dig borde du väl kollat det innan eller direkt efter inflytt?

Avsaknad av bygglov kunde du ju möjligen tagit vidare, men det här låter som någon form av hämndaktion snarare...
Lägger man till en hyfsad värdeökning på de senaste 6 åren så framstår det ju som lite snarstucket...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 17 till
  • Laddar…
Huset har ju knappast blivit mindre, så på vilket sätt påverkar det dig om delar av det kallas för bo- eller biyta?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 19 till
  • Laddar…
Ok om du hade kommit tillbaka efter 7 månader med detta klagomål, men efter 7 år!! :rolleyes:
 
  • Gilla
jogidlöf och 13 till
  • Laddar…
Både boarea och byggloven är lättkontrollerade innan köp. Du kommer inte komma någon vart med detta rättsligt. Dessutom 7år efter köp? Din enda chans är att säljaren inte är påläst om undersökningsplikten och ger med sig utan strid, men det finner jag som osannolikt om det rör sig om betydande belopp. Det du kan få ersättning för är i så fall hur mycket billigare huset varit med rätt bo och bi-area i prospektet, förelåg budgivning så antagligen inte alls billigare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 12 till
  • Laddar…
Hade jag varit säljare hade jag erbjudit mig att låta köpet återgå för att sedan sälja på nytt.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 61 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.