N
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
 
  • Haha
Bengt1966 och 3 till
  • Laddar…
Bara att bita ihop. Ni hade möjlighet att kontrollera detta innan köp.
 
  • Gilla
DakerScania och 28 till
  • Laddar…
Mätregler har ändrat sig och i många kontrakt brukar det efter ett uppmärksammat fall med en bostadsrätt där det dömdes till köparens fördel stå någon typ av klausul där man som köpare är ansvarig att själv mäta ytor.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
harry73
Jag föreslår att ni gör precis som ni gjorde innan ni upptäckte felet och fortsätter att njuta av huset.
När ni i framtiden säljer huset, anger ni rätt yta och biyta
 
  • Gilla
jogidlöf och 48 till
  • Laddar…
N
K Kane skrev:
Bara att bita ihop. Ni hade möjlighet att kontrollera detta innan köp.
Nja, om säljaren uppgav 200 kvm boyta så hade vi ju ingen anledning att misstro det. Det hade ju varit ett annat läge om säljaren sagt att han inte visste eller var osäker.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
S
Eftersom ytan i prospektet betraktas som en utfästelse från säljaren, är det en uppgift ni ska kunna lita på och inte behöva kontrollera.
Jag har själv fått tillbaka pengar på precis en sådan grej.

Du får göra en beräkning på vad huset skulle varit värt om förhållandet varit känt vid försäljningstillfället. Kontakta säljarna, förklara saken och begär mellanskillnaden i retur. Räkna med "bråk".
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
N
snuttjulle snuttjulle skrev:
Mätregler har ändrat sig och i många kontrakt brukar det efter ett uppmärksammat fall med en bostadsrätt där det dömdes till köparens fördel stå någon typ av klausul där man som köpare är ansvarig att själv mäta ytor.
Mätreglerna angående biyta i souterränghus är desamma sen 1989. I prospektet står 200 kvm.
 
Är ni missnöjda med köpet så försök att få det att gå tillbaka, för du är väl inte bara ute efter pengar?
 
  • Gilla
  • Haha
DakerScania och 33 till
  • Laddar…
N
S Snickerick skrev:
Eftersom ytan i prospektet betraktas som en utfästelse från säljaren, är det en uppgift ni ska kunna lita på och inte behöva kontrollera.
Jag har själv fått tillbaka pengar på precis en sådan grej.

Du får göra en beräkning på vad huset skulle varit värt om förhållandet varit känt vid försäljningstillfället. Kontakta säljarna, förklara saken och begär mellanskillnaden i retur. Räkna med "bråk".
Ja, det är väl den vägen vi får vandra. Men ingen betalar ju utan hot om stämning. Hur gjorde du, om du kan förklara enkelt vilka steg. Och hur beräknas bortfall av boyta? Det är ju delar av ett badrum och ett rum utan fönster.
Vi har tillgång till jurist och advokat utan kostnad men jag vill ta reda på så mycket som möjligt själv.
Blev det förhandling i domstol i ditt fall? Eller förlikning?
 
N NoPainNoGain skrev:
2014 köpte vi ett hus för 7000000. Boytan uppgavs i mäklarens prospekt till 200 kvm. Plus 20 kvm biyta (garage i huset). Nu har jag upptäckt att enligt mätreglerna så blir delar av ett rum och ett badrum biyta eftersom det ligger mer än 6 meter från vägg med fönster och golv i markhöjd. Huset är ett souterränghus. Ungefär 20 kvm blir biyta istället för boyta.
Hur går vi vidare med detta?
Vilka mätreglar har man uppgett i prospektet att man mätt efter?:rolleyes:
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
N
E elmont skrev:
Är ni missnöjda med köpet så försök att få det att gå tillbaka, för du är väl inte bara ute efter pengar?
Jo, faktiskt är jag enbart ute efter pengar. Det är den enda kompensation jag kan få. Husköpet kan ju omöjligt gå tillbaka efter 7 år.
 
  • Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
N
Fotografen Fotografen skrev:
Vilka mätreglar har man uppgett i prospektet att man mätt efter?:rolleyes:
Om skriver ”boyta” så är det ju det man menar.
 
N
Tillsaken hör det visade sig att en altan saknade bygglov. Det struntar jag egentligen i men det kostade oss 5800 spänn att ansöka om bygglov i efterhand. Kommer kräva säljaren på även detta.
 
Men då är det väl bara få ner det på papper att det är fel (någon firma som mäter). Ta dit en mäklare som räknar på hur värdet minskar och kontakta säljaren med ditt krav. Går han inte med på det får du stämma han.
 
  • Gilla
Andersaby
  • Laddar…
Boytan har minskat med 10%, däremot har biytan ökad med 100%, det ger ett netto på +90%, vilket i 2014-års priser skulle innebära att ni bör betala 6,3 mnkr mer för huset ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.