Hej,

Jag bygger just nu en villa med eget avlopp och borrad brunn.

Brunnen har borrats tidigare i år och för några veckor sen kom det på tal om pump m.m med entreprenören.

Vi har en Underentreprenör som ska göra all VA i huset, och han ska återkomma med offert på det yttre såsom brunn.

MEN när jag får tag på honom säger han att det inte var så lätt att få tag i någon som kan göra detta och jag ska kolla från mig egen kammare om jag kan hitta någon. Jag ringde han som borrade brunnen och han verkade inte heller intresserad av att installera detta..

Detta får mig at fundera? Kan inte VVS installatörer detta med att installera pump i brunn till hus med hydrofor?
Jag vill ju gärna att allt görs via UE för enklaste garantier med mera.

Jag är nu i tankarna på att skaffa ett eget brunnspaket från Grundfos och installera själv. Är detta svårt? Vad behöver jag tänka på?

Tacksam för hjälp.

//Thomas
 
K kakis81 skrev:
Hej,

Jag bygger just nu en villa med eget avlopp och borrad brunn.

Brunnen har borrats tidigare i år och för några veckor sen kom det på tal om pump m.m med entreprenören.

Vi har en Underentreprenör som ska göra all VA i huset, och han ska återkomma med offert på det yttre såsom brunn.

MEN när jag får tag på honom säger han att det inte var så lätt att få tag i någon som kan göra detta och jag ska kolla från mig egen kammare om jag kan hitta någon. Jag ringde han som borrade brunnen och han verkade inte heller intresserad av att installera detta..

Detta får mig at fundera? Kan inte VVS installatörer detta med att installera pump i brunn till hus med hydrofor?
Jag vill ju gärna att allt görs via UE för enklaste garantier med mera.

Jag är nu i tankarna på att skaffa ett eget brunnspaket från Grundfos och installera själv. Är detta svårt? Vad behöver jag tänka på?

Tacksam för hjälp.

//Thomas

Ja det är nog lite svårt om du inte kan rör & el bra. Vet du vilken pump du behöver för brunnen? Nedsänkt, injektor, 3-fas? osv.
 
Tycker det låtar som om röris aldrig varit i kontakt med detta?
I områden där alla har eget vatten, läs bonnlandet, kan alla rör- och elpulare detta.
// Fd bonnelektriker
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hej på er! Tackar för svar.

Nu har jag fått mer kontakt med rörisen.

Verkar vara lite motstridigheter här hoppas nån kan svara.
Han som borrade brunn säger att vattenprov tas efter 6 månaders användning av vattnet.
Rörisen säger att han vill ta direkt, vilket jag håller med om. däremot tog rörisen det på ca 10m djup, och enligt brunnsborraren ska pump ligga på 75m. Brunn är 80m djup. spelar detta roll för vattenkvalitet? ska det tas på 75m?

Även bett om att skicka offert på inkoppling till minireningsverk, vad kan detta kosta när alla rör redan är dragna dit endast el och inkoppling(med påfyllnad av kemikalier krävs?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är nog lite svårt om du inte kan rör & el bra. Vet du vilken pump du behöver för brunnen? Nedsänkt, injektor, 3-fas? osv.
inte den blekaste. 75m ner ska den vara enligt brunns borrare.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Tycker det låtar som om röris aldrig varit i kontakt med detta?
I områden där alla har eget vatten, läs bonnlandet, kan alla rör- och elpulare detta.
// Fd bonnelektriker
japp korrekt. södra stockholm, en liten del på 1km som ej är detalplanerat i hela kommunen..
 
Häng inte upp dig på vattenprovet, ta ett nytt sedan du spolat vatten ett tag så får du veta dom "riktiga" värdena på vattnet. Det brukar ta ett tag innan det har "stabiliserat" sig.
Ps hela brunn med pump är en baggis, men man måste naturligtvis ha lite koll.
 
  • Gilla
kakis81
  • Laddar…
E elmont skrev:
Häng inte upp dig på vattenprovet, ta ett nytt sedan du spolat vatten ett tag så får du veta dom "riktiga" värdena på vattnet. Det brukar ta ett tag innan det har "stabiliserat" sig.
Ps hela brunn med pump är en baggis, men man måste naturligtvis ha lite koll.
Tack för lugnande ord!
 
Är ingen raketplanering för att koppla ihop det, gjort det flera ggr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.