Har tänkt mig byta panna till höstkanten och det blir då en ren vedpanna. Antagligen CTCs eller baxis.

Har nu börjat kika lite på vad man ska välja för ackumulatortankar.

Som jag förstått hitills (rätta mig gärna om jag har fel nu) så är det bra med så få tankar som möjligt. dvs bättre EN stor en två mindre osv.  Gäller det alla lägen? Finns det några fördelar med att ha tex två tankar emot en?

Jag har ett ganska stort pannrum i kåken på ca 25kvm med 2.4m takhöjd, som även har dörr direkt ut på grusgång så det blir lätt att få in tankar.  Det är såklart dörren som blir flaskhalsen  :-/ .  

Huset jag ska värma är på ca 90kvm boyta plus 110kvm källare och garage som jag oxo vill ha varmt. så ca 200kvm totalt.

Hur stora tankar bör jag satsa på då? räcker 1500l eller bör jag satsa på mer direkt? 2000l? 3000l?...  Någon med erfarenheter?

Letat lite och hittat bla tanken längst ner på denna länk http://www.lantbruksnet.se/combiheat/ackumulator.htm
Någon som har erfarenhet av dessa rektangulära tankar?  Är det någon nackdel att den just är rektangulära?

Många dumma frågor nu :)



 
man kan räkna 10-12 liter dövatten per kvadratmeter
boyta. kolla in kalmar-pannan och kör lite solvärme på det också. aquasol tex.
 
R410a skrev:
man kan räkna 10-12 liter dövatten per kvadratmeter
boyta. kolla in kalmar-pannan och kör lite solvärme på det också. aquasol tex.
Ok så med andra ord någonstans mellan 2000-2500liter kankse är bra då!?

Ja kikade på calmar pannan men sen pratade med en rörmokare här hemma om den pannan. Han hade installerat 4-5st sånna men det var ingen panna han rekomenderade.. han rekomenderade då istället CTC som var enligt honom en mycket mer robust panna som troligen skulle hålla mycket längre. Dock lite sämre verkningsgrad på den. Får se vart det slutar..
 
njaa.. kalmar pannan är nästan den ända pannan som
är p-märkt. tror jag.
men det finns många panner som är bra.
 
Hej Wizeguy!

Jag har precis satt in ny vedpanna i vår kåk. Vi har cirkus 200 kvm att värma inkl. snickarboa. Valet av panna stod mellan Baxi, Calmar och CTC. Först bestämde jag vilken ackvolym som behövdes, fick förslag mellan 1500-3000 liter av rörisarna som offererade, vilket inte gjorde det lättare. :-/

Efter mycket läsande i tidningar, datablad och framförallt i forumet här, valde jag själv att räkna lite... 8)

Som R410a skriver här så räknade jag 200kvm*11=2200liter, sen använde jag svanenmetoden för att hjälpa till i pannvalet. 2200liter / 18 = 122 liter eldstadsvolym.

CTC´n har 105 liter och föll därför bort, valet stod mellan Baxi och Calmar.
Valet avgjordes då placeringen av befintlig rökrörsanslutning passade klockrent med Calmarpannan men totalt fel med Baxi´n.

Till Ackumulator tankar blev det 3x750 liter varav en med beraredare och solslinga. valet av tankar berodde på
1. Måtten passade bäst in i pannrummet.
2. Vid framtida anslutning av solfångare kommer vi att ha ca 10kvm vilket bör ha 750 liter.
3. flexibileteten. Man kan köra 750 liter vid elpatrondrift. vid ved eldning alltid 2250 liter. Vid "soldrift" kan man välja 750, 1500 eller 2250 efter situation.

Har precis fyllt systemet och kan inte elda ännu, men snart...
;D
 
R410a skrev:
njaa.. kalmar pannan är nästan den ända pannan som
är p-märkt. tror jag.
men det finns många panner som är bra.

Tror inte det finns någon p märkning för ved pannor. Dock finns det svanen märkning. Baxi innova och ctc v35 har den märkningen..

Jag rekomenderar baxi.Men välj ack först.
Finns ett test här
http://www.radron.se/templates/test____3718.asp

 
Mannehund skrev:
Hej Wizeguy!

Till Ackumulator tankar blev det 3x750 liter varav en med beraredare och solslinga. valet av tankar berodde på
1. Måtten passade bäst in i pannrummet.
2. Vid framtida anslutning av solfångare kommer vi att ha ca 10kvm vilket bör ha 750 liter.
3. flexibileteten. Man kan köra 750 liter vid elpatrondrift. vid ved eldning alltid 2250 liter. Vid "soldrift" kan man välja 750, 1500 eller 2250 efter situation.  

Har precis fyllt systemet och kan inte elda ännu, men snart...
;D
tack för dina svar!

Jag vill absolut ha möjlighet att köra med solfångare i framtiden så solslinga kommer jag ha..

Är det alltså sämre att köra tex 10kvm solpaneler emot en för stor tank?  Är det med andra ord kanske bättre att ha en tex 750liters tank som "första" tank och sen en tex 2000liters som slav? Innebär det några nackdelar när man eldar?

Kan väl passa på att ta några frågor om varmvatten oxo då.

Ser att man kan ha varmvattenberedare, varmvattenslinga!? eller elpatron direkt i acktanken... (som värmer slinga!?)
Vad skiljer igentligen och vad är att rekomendera? Vill ju ha varmvatten även om man inte eldar på ett par dagar ::) Är varmvattenberedare ett måste då?


Finns det någon bra länk där allt detta går att läsa om? Har sökt lite i forumet men jag kommer inte riktigt överens med sökmotorn :-[
 
Jag har slingor i min tank. Ett bra sätt att få bättre varmvattenkomfort och främja siktningen i tanken är att ha en förvärmningsslinga ganska långt ner i tanken.Om du bara har en beredare längst upp i tanken kommer den kyla varmt vatten som då faller ner i tanken och då har man en omrörning i tanken. Inte bra.

Kolla in dom här länkarna
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorinkoppl01.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorstorlek.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/media/brinnande_intresse.pdf
 
Måste bara säga att Calmar panna e helt ok.
Haft min sen i februari och är 100% nöjd med pannan.
Dock valde jag beredare i min tank. Det ångrar jag som fanken. Skiktningen är inte spec bra om jag jämför med grannens tank. Men det funkar.
Se till att isolera rören bra. Jag körde utan isolering på mina rör i 4-5 månader. Visst det blev varmt som fanken i källaren. Men man tappar redigt med värme på det i tankarna med.
Lycka till.

Släng ett öga på mitt byte om du orkar.
http://www.freewebs.com/deflas/bilderpbytet.htm
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har slingor i min tank. Ett bra sätt att få bättre varmvattenkomfort och främja siktningen i tanken är att ha en förvärmningsslinga ganska långt ner i tanken.Om du bara har en beredare längst upp i tanken kommer den kyla varmt vatten som då faller ner i tanken och då har man en omrörning i tanken. Inte bra.

Kolla in dom här länkarna
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för länkarna! Mycket nyttig info där.

Vad innebär en "förvärmningsslinga"? hur fungerar den?

Om du inte eldar på ett par dagar, hur får du varmt vatten då? el-patron? Hur stor tank värmer du då?
 
Jag har 2st 1000L tankar. Ena tanken har en 10m förvärmningsslinga som sitter lågt i tanken där går vattnet in först och värms lite,sen går vattnet till en slinga "15m" som sitter i toppen på tanken där vattnet är varmast och värms mer. hängde du med?

Finns lite mer info här
http://www.freewebs.com/hansson29/
 
Dem00niX skrev:
Måste bara säga att Calmar panna e helt ok.
Haft min sen i februari och är 100% nöjd med pannan.
Dock valde jag beredare i min tank. Det ångrar jag som fanken. Skiktningen är inte spec bra om jag jämför med grannens tank. Men det funkar.  
Se till att isolera rören bra.  Jag körde utan isolering på mina rör i 4-5 månader. Visst det blev varmt som fanken i källaren. Men man tappar redigt med värme på det i tankarna med.
Lycka till.

Släng ett öga på mitt byte om du orkar.
[länk]
Tack för ditt svar. Kikade igenom dina bilder och :surprised: gösses va trångt ner för trappen :surprised: Är det två st 750liters ack du har?

Ang pannan så var jag helt inställd på att köpa calmar pannan tills jag hörde med rörisen... Den är säkert hur bra som helst, den har iallafall grym verkningsgrad.

Det som gör mig lite osäker med calmar pannan är att den är ca 10000kr billigare än tex baxis panna som har nästan lika verkningsgrad. ??? Vad får man för dom 10k? längre hållbarhet? 5år? 10år? 15år?
Givetvis omöjligt att säga i nuläget då inga pannor hunnit blivit så gamla ännu :p förståss.

Det fick mig iallafall att fundera en extra gång. Vill iallafall ha en panna som håller länge. Har man tur så kanske man slipper byta panna någon mer gång sen i livet (är "bara" 23år") :p

Men ang vad som skiljer mellan pannorna gämfört med priserna skulle nog passa bättre i en egen tråd... Försöker hålla oss till mina knäppa frågor om ackumulatortankar så länge här.

(PMa gärna om ni har något som häller pannon annars.)

Föresten.. Någon som har hittat några tankar som är högre än "vanliga"? Har 240 i takhöjd o skulle gärna vilja använda iallafall 2meter av dessa..
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag har 2st 1000L tankar. Ena tanken har en 10m förvärmningsslinga som sitter lågt i tanken där går vattnet in först och värms lite,sen går vattnet till en slinga "15m" som sitter i toppen på tanken där vattnet är varmast och värms mer. hängde du med?

Finns lite mer info här
[länk]
Kanon! Förstår vad du menar!

Läste om ack tankarna du valde att man kunde ta av höljet för att minska diametern med 200mm för trånga genomföringar... Gjorde du det? isåfall var det lätt att få på/av?
 
http://www.extuna.se
Dom gör tankar i vilka mått du vill. Det finns många andra firmor som oxå gör det. En stor tank är att föredra mot flera

Nej jag tog inte bort isolering.Jag gjorde ett hål i väggen för att får ner tankarna. Det var inte så krångligt som det låter
 
Wizeguy skrev:
Är det alltså sämre att köra tex 10kvm solpaneler emot en för stor tank? Är det med andra ord kanske bättre att ha en tex 750liters tank som "första" tank och sen en tex 2000liters som slav? Innebär det några nackdelar när man eldar?
Efter vad jag har hört från flera håll skall man ha 75 liter ack per kvm solfångare. dvs 10kvm => 750 liter. Möjligheten att köra 1500 eller 2250 vid kombinationen ved och sol känns bra att ha. En röris menar att man absolut skall ha en laddomat 5030 mellan teknik och slavtankar om man har solfångare. 5030 laddar mellan tankar och ser till att det finns varmt vatten från tempgivaren till tanktoppen i tekniktanken. Om tekniktanken blir fulladdad komer den automatiskt att ladda över till slavarna. Detta gör att solvärmen prioriteras högst. Jag har inte fått någon annans syn på det här.

När det gäller beredare eller slinga har jag blivit föreslagen beredare då jag har familjemedlemmar som gillar kvällsbad. Om detta är den rätta lösningen låter jag vara osagt det för tiden utvisa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.