Marike
Varför rosta anodens ben av i dioden i ljusslingan?
Den rostar ju inte i våra tekniska apparater eller belysning.
Beror det på materialval i sladden, eller vad?
Det blir dyrt att köpa nya slingor vartannat år och svårt att hitta det man vill ha blir det också. Utvecklingen verkar gå åt det jag inte gillar.
 
Vad mensr du men "ben" in ljusslingan?

Anoder i almännhet har förmågan att förlora elektroner och material.
 
Den rostar för att någonstans har man snålat och använt järn istället för lämpligare material, samt att vatten kommer åt.
 
Galvansik korrosion när slingan inte är tänd?
 
Tror det handlar om en utomhusslinga och att den går sönder efter några år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C
Snarare elektrolytisk korrosion när det kommer in fukt där och ljusslingan är spänningssatt.
Orsaken är helt enkelt att övergången mellan kabel och diod inte är fukttät. Antar att det handlar om varianten där man bara dragit en bit krympslang över övergången? De är helt enkelt inte konstruerade för att hålla särskilt länge i en utomhusmiljö. Mer exklusiva slingor har övergången ingjuten i epoxi eller liknande.

Länkar en video från Big Clive som djupdyker i detta:
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Marike
Men det är till 90% anodens ben som "rostar" av, i 2% har båda benen angripits och i 8% av de jag synat är de helt friska.
Anoden har även skiftat färg till rostbrun i de som är angripna, och den är ju ingjuten och kan ej påverkas av luft och fukt.
Har googlat lite på elektrolytisk korrosion, känns som att det är det som händer. Processen bör då vara beroende av ström.
Jag brukar låta slingorna lysa dygnet runt då jag tänkt att med tiduret drar mer ström,samt att det var bra att värmen som alstras håller fukt borta. Det är kanske fel tänkt, kanske hade jag förlängt hållbarheten med minst det dubbla med ett tidur?
 
Marike
Kan tillägga att de 8% som är opåverkade kanske är det just för att kretsen brutits.
 
C
Marike Marike skrev:
Men det är till 90% anodens ben som "rostar" av
Det är symptomatiskt för elektrolytisk korrosion. Visst, korrosionsprocessen drivs av att slingan är spänningssatt, men om/när förutsättningarna uppstår så går det väldigt fort. Så jag skulle ändå vilja påstå att det i första hand är ett kvalitetsproblem och inte att slingan är tänd.
 
Marike
C cpalm skrev:
Det är symptomatiskt för elektrolytisk korrosion. Visst, korrosionsprocessen drivs av att slingan är spänningssatt, men om/när förutsättningarna uppstår så går det väldigt fort. Så jag skulle ändå vilja påstå att det i första hand är ett kvalitetsproblem och inte att slingan är tänd.
Absolut. Kvalitetsproblem, kanske medvetet, tillverkarna vill ju sälja. Men räknat på tid så tycker jag att de bör hålla mer än 3 mån kontinuerlig drift, ( 2 säsonger ). Fast det blir ca 2200 tim, kanske får man vara nöjd med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.