harry73
Fotografen Fotografen skrev:
Även om nu båtägaren inte äger marken ner till stranden så får den som uppehåller sig på kommunens mark inte störa båtägaren,
Jag bor i närheten av en större väg och blir ofta stört av bilar som passerar. Menar du att jag kan kräva att de inte stör? De skulle kunna sänka hastigheten ordentligt (20 km/t blir bra tror jag) och på vintern uppskattar jag att de använder dubbfria däck. Om det nu inte passar, kan de säkert hitta en alternativ väg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, det har det.
Även om nu båtägaren inte äger marken ner till stranden så får den som uppehåller sig på kommunens mark inte störa båtägaren
De får störa grannen i lika hög/låg grad som om de själva ägde marken.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skulle som sagt vara intressant att se hur det ser ut.
Har han någon anledning att vara irriterad på "spring"?
Det man behöver komma ihåg ibland är också att den "urgamla rätten" att kunna komma ner till strandkanten grundar sig i att det var nödvändigt för överlevnad, det har aldrig varit meningen att man ska gå utmed sjön bara för att markera att det är tillåtet.
strandskyddet kom 1975 så urgammalt är väl att ta i????
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
strandskyddet kom 1975 så urgammalt är väl att ta i????
Strandskyddet är något annat, jag talar om rätten att röra sig i terrängen oavsett vem som äger marken.
Den grundar sig i att det var nödvändigt för överlevnad. Dagens frilufts- & rekreationsverksamhet hade man skakat på huvudet åt i början på 1800-talet.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
M -MH- skrev:
De får störa grannen i lika hög/låg grad som om de själva ägde marken.
Ja precis så. Hur mycket oväsen tål du själv?
 
harry73 harry73 skrev:
Jag bor i närheten av en större väg och blir ofta stört av bilar som passerar. Menar du att jag kan kräva att de inte stör? De skulle kunna sänka hastigheten ordentligt (20 km/t blir bra tror jag) och på vintern uppskattar jag att de använder dubbfria däck. Om det nu inte passar, kan de säkert hitta en alternativ väg.
När du framför ditt fordon får du inte orsaka mer oljud än nödvändigt.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Jag tål att folk badar på mina stränder i alla fall. Betyder det att TS har rätt och grannen har fel, eller hur är det relevant?
 
S
M -MH- skrev:
Då kanske närboende får vänja sig vid att saker och ting utanför deras fastighet har de ingen kontroll över? Allemansrätten gäller mot kommunen om det är kommunen som är markägare. Det har närboende inget med att göra.

Strandskydd är till för att skydds stränder mot exploatering och privatisering, inte mot människor. Den är tvärt emot till för att människor skall kunna använda stränderna till friluftsliv.
V Vieri7 skrev:
De förutsatte när de köpte huset att stranden var deras. När det visade sig att det inte är så, då blev han sur. Damen han bor med säger att man får prata med gubben om man vill nått, för hon vet ingenting säger hon. Har dessutom bara sett henne utomhus en gång, då frågade jag.
Låter som att det är gamla människor. Kanske har blivit lurade på tomtgränser mm. Ni kan ju höra med kommunen, berätta om läget och sök stöd i att förklara tomtgränser och sånt.

tror inte att någon föds sur och elak, men man kan bli bister av missförstånd.
Det måste ju gå att hitta ett sätt att få kontakt.

Jag kopplar ur nu.

Mvh
 
S SNf skrev:
Krig börjar ofta med hämnd! Det behövs inte mer polarisering - det behövs mer vuxendiskussioner.
Mvh
Det var inte menat som hämd utan mera ett säkert sätt att få tillfälle att kunna tala " gubben" tillrätta, när han argumenterar för att cyklarna ska flyttas alternativt när TS flyttat båten efter det att cyklarna flyttats av " gubben".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag hade tagit reda på vilken handläggare på kommunen som ska hantera detta, ringt och pratat med denne person och bett att denne ska ringa gubben och säga åt honom att han måste ta bort båten; att kommunen har fått underlag som visar att båten legat länge och att det blir handräckning från kronofogden om båten inte är borta om en vecka. Om handläggaren inte gör det så hade jag legat på dennes chef. Och jag hade också sett till att flera grannar ringer och tjatar. Det kommer att vara så jobbigt för kommunen att det är enklare att jaga bort båten.

Om man ska hålla på med fulspel så hade jag nog sett till att man är två-tre starka personer och dumpar ett stenblock på några hundra kilo eller en betonggris framför grannens infart en natt. Då kanske han lär sig att sluta småjävlas.
 
  • Gilla
dennisla och 1 till
  • Laddar…
Det är sjukt hur trådar spårar ur i min synvinkel.

I de första inläggen kommer de vettiga råden... kontakta kommun/prata/försök hitta lösningar osv.

sedan visar sig mobben med helt sjuka förslag som förvärrar läget för alla och är helt ensidiga.

Men det är väl enkel löst... Elda upp båten och spöa gubben med ett baseball-slagträ.
Se till att ha dina andra grannar som alibi om han skulle våga anmäla.

repetera till stigen är fri.

/ATW
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
V Vieri7 skrev:
Är till 99% säker på att han kameraövervakar och rentav hoppas någon skall utföra en sådan handling.

Detta är en kvalificerad surgubbe. Han har gjort andra mindre lyckade saker.
Trevligt med video. Kan tänka mig hur det kommer lätta upp stämningen inne på Polistationen när de får se en film av några äkta sjörövare, men träben och allt, seglar iväg i gubbens båt
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Lägg båten i vattnet och kapa tampen så gör naturen rätt för sig
 
Det finns rätt många "goda råd" här som klassar under hämnd, trakasseri, egenmäktigt förfarande, miljöbrott. Jag trodde det hör hemma hos hillbillies i Tennessee, och att i Sverige är man mer organiserat. Bara för att gubben upplevs som sur ger inte rätt till konstiga aktioner. Om vi bara far fram med yxa mot det som stör oss är vi snart i anarki.
Vi vet ju alldeles för lite om det rättsliga läget på strandremsan. Kan finnas servitut? Gammal överenskommelse med kommun?
 
Servitut att få blockera en strandremsa, som lyder under strandskydd är väl inte troligt? All aktivitet måste ju framkalla ett samtal med " gubben" . Frågan är ju bara hur TS ska kunna få kontakt med honom utan att bryta mot lagen. Om inget normalt fungerar, så måste man ju gå så nära gränsen till olagligheter, som behövs. - dock utan att gränsen överskrids. Vi har ju demonstrationfrihet, så om alla grannar skriver plakat och ställer sig på lämpligt ställe, så kanske en dialog ändå kan inledas?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.