Hej, hur kopplar man ur och in kablar i denna takdosa?
Jag behöver koppla ur några, och koppla in andra. Hade förväntat mig nån skruv, ska man pilla i klämman med nån liten skruvmejsel ? Eller ska det gå att öppna på nåt sätt ?
 
  • Hand som håller en takdosa med synliga kabelingångar och en fråga om hur kablar kopplas ur och in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en takdosa öppnad med synliga anslutningspunkter och klämma, redo för kablageändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Vilket fabrikat är det?
Har aldrig sett det tidigare
Ser ut som det är snabbkoppling där du trycker in ledaren från sidan så att den sitter fast i en klämma
För att lossa den så måste du trycka in en liten spårmejsel i hålet på ovansidan för att lossa klämman
Det är den bästa gissning jag kan komma med efter att bara sett dina bilder
Så ta det inte för att det är så du ska göra
 
En sak som gör mig konfunderad är att det verkar bara vara vara två anslutningar (troligtvis fas-nolla)
Var ska jorden anslutas?
 
E
A anasc skrev:
Det är denna takdosa : [länk]

Jorden anslutning finns på andra sida som inte syns på bilden. Klämman inuti ser ut som på bilden från en dosa som bröts sönder.
Bara tryck in ledarna där, du måste skala upp dessa till exakt rätt längd och det duger inte med några hempulade lampsladdar.

Lägg sen upp foto så ser du nog var du ska rycka föör att lossa den.
 
Förtydligande av förra inlägget:
Lampsladd - väldigt många och tunna trådar
Totalt förkastligt
Ska vara fq - 7 kardeler (trådar) eller kabel med bara en tråd
 
En likadan dosa satt i taket förut, så utgår ifrån att kablarna är ok.
 
  • Öppen elektrisk takdosa med anslutna kablar och synlig jordanslutning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
A anasc skrev:
En likadan dosa satt i taket förut, så utgår ifrån att kablarna är ok.
Det är någon som trollat, du kan sätta en krok där bara, vill du ha stickpropp kan du välja ett utanpåliggande lamputtag.

Vad för lampan ska du sätta och varför ville du byta befintlig mot ett likadant?
 
Hur du får det till troll är ett mysterium, och det var återigen det där med att läsa tråden innan du skriver.. det är ett utanpåliggande uttag TS har.

Kablarna ser ut att vara EK och funkar då alldeles utmärkt till uttaget, ska de loss så gör du sagt ovan: trycker med en liten mejsel i hålet ovanför ledaren samtidigt som du drar i den.
 
  • Gilla
Papperskatt och 1 till
  • Laddar…
E
M MrHamfelt skrev:
Hur du får det till troll är ett mysterium, och det var återigen det där med att läsa tråden innan du skriver.. det är ett utanpåliggande uttag TS har.

Kablarna ser ut att vara EK och funkar då alldeles utmärkt till uttaget, ska de loss så gör du sagt ovan: trycker med en liten mejsel i hålet ovanför ledaren samtidigt som du drar i den.
Tror du på fullaste allvar att det ska se ut så där?
Någon som köpt ett infällt uttag, dissekerat och felaktigt hängt upp innanmätet skulle jag vilja påstå. Antagligen fel materiel eller troll, jawohl.
 
Hur kônstigt det än kan låta så säger ABB själva att den kan monteras utanpå:

"
Ceiling rose AKK13 is an earthed, bipolar class 1 ceiling rose. AKK13 crown cover can be mounted directly onto the ceiling or, in surface mounting, onto the junction box. The group cables, 2,5 mm² (-o-), may be continued. Each ceiling rose can carry a max. 6 A 250 V lighting appliance up to the weight of 15 kilos. The hook in the ceiling rose is released when the cover is opened."

https://new.abb.com/products/2TKA001667G1/akk13-ceiling-rose-cover
 
  • Gilla
MrHamfelt
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tror du på fullaste allvar att det ska se ut så där?
Någon som köpt ett infällt uttag, dissekerat och felaktigt hängt upp innanmätet skulle jag vilja påstå. Antagligen fel materiel eller troll, jawohl.
Jag behöver inte tro, för jag har det fantastiska verktyget Google att tillgå. Här har du en video med det i tråden förekommande uttaget, som synes har det inte (som man kanske hade väntat sig) något plaststycke bakom sig.
 
  • Gilla
anasc
  • Laddar…
E
Det är nog som påpekats ett utanpåliggande takuttag då de infällda har rund krok istället för den platta
 
Just det uttaget är tänkt både för infällt och utanpåliggande montage så det är inget fel med monteringen.
 
E
A anasc skrev:
En likadan dosa satt i taket förut, så utgår ifrån att kablarna är ok.
Kablarna ser bra ut, senaste standard men inte den vanliga färgen man hade väntat sig som tändtråd bara, beror på när det är utfört. Där ser du ju nu hur det ska sitta.

Om uttaget är ordentligt uppsatt och klarar lampans vikt på 15 kilo kan bara du svara på, beror på tak, eventuell plugg och skruv.

Så får du sätta på det yttre skyddet, men dessa uttag är egentligen bäst för när det inte sitter någon lampa, ska något modernt monteras upp är det ofta betydligt enklare utan något uttag i vägen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.