Min första impuls när det gäller inköp av prylar med sladd har i alla år varit att leta begagnat. Men när det gäller just elverktyg känns det numera inte lika roligt längre efter att ha läst om alla inbrott i hantverkarnas firmabilar.

Så — är det dumt att köpa begagnade elverktyg, för att de kanske är stulna? Eller är det ännu dummare att inte göra det, för ekonomins och miljöns skull och för att faran är överdriven?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Så — är det dumt att köpa begagnade elverktyg, för att de kanske är stulna?
Ja, det är dumt om inte ärliga kvitton kan visas.
 
K Kane skrev:
Ja, det är dumt om inte ärliga kvitton kan visas.
Beror väl lite på hur gamla maskinerna är också. Så snart garantitiden är över så slänger jag mina kvitton.
Man får också gå lite på vad det är för pris på maskinen, är det för bra pris så är jag mer misstänksam. Brukar alltid fråga varför de säljer också..
 
Dumt och dumt ...
När min arvinge gör sig av med en del av de maskiner som jag har i snickarboden, så kanske han vill sälja dem, eller ge bort dem. Det är rätt enkla grejer, men några är tillverkade innan kineserna fick i uppdrag att tillverka nästan allting åt oss. De flesta heter Bosch, några Black and Decker. Har jag kanske stulit dessa maskiner? Tror inte det.
Så det beror på. Men det är bäst att vara försiktig.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
C Cider skrev:
Dumt och dumt ...
När min arvinge gör sig av med en del av de maskiner som jag har i snickarboden, så kanske han vill sälja dem, eller ge bort dem. Det är rätt enkla grejer, men några är tillverkade innan kineserna fick i uppdrag att tillverka nästan allting åt oss. De flesta heter Bosch, några Black and Decker. Har jag kanske stulit dessa maskiner? Tror inte det.
Så det beror på. Men det är bäst att vara försiktig.
Ja, det är ju en annan sida av samma mynt. För om ingen köper begagnade verktyg, hur ska man då kunna sälja sina egna om det behövs? Svår fråga tycker jag, det är därför jag startat debatten.
 
Ett sett är köpa på konkurs auktion men då ska det vara vara större verktyg har jag fått lära mig av bekanta oftast när en firma går i konkurs tar anställda med sig hem verktyg som går att bära resten av små maskinerna är bara skrot från lagret
 
Jag tänker att man får känna av lite, ser och känns det skumt ut (du köper verktyget av någon som inte alls ser ut att ha använt det själv, nere i ett källarförråd) så kanske man ska avstå.

Men känslan jag har fått är att det mesta åker utomlands (många firmor märker väl sina verktyg?)
 
Jag har köpt många verktyg och maskiner begagnat. Men jag har också valt bort en del annonser som ser skumma ut.
När jag köper från Tradera så brukar jag kolla vad personen säljer i övrigt. Är det någon som inte sålt typ någonting och sen plötsligt har flera hilti maskiner så blir jag fundersam (går ju att kolla att de reggat riktigt telefonnummer osv).
Blocket är svårare eftersom det är så anonymt, men då brukar det vara personer som bor här i närheten och jag brukar vara "pratglad" när jag ringer så att jag får veta lite mer om personen, var verktygen kommer ifrån, varför kvittot är borta osv. Klart jag kan bli lurad ändå, men förhoppningsvis lite mindre risk.
Skulle ju kännas förjävligt att köpa stulna grejer...
Egentligen är jag och lite orolig när jag tittat på grövre bultar, lyftöglor mm. Det skulle vara så lätt för någon att sno några lådor och sedan sälja ett gäng åt gången. Omöjligt att spåra på något sätt och ser ju helt rimligt ut i mindre mängder. Men inte vet jag om det förekommer. Kan ju bli en hundring per dussin bultar och är det typ m20 kan det ju dra iväg ännu mer. Nu var frågan om elverktyg så ursäkta sidospåret!
 
När jag jobbade åt min brors byggfirma som gick i konkurs så sa han till mig att plocka hem de maskiner jag kände för. Då vi uteslutande hade Hilti - maskiner så tog jag bara en skruvdragare och en proppmaskin. Som någon skrev tidigare i tråden, konkursförvaltaren tar allt av värde och det hamnar sen på auktioner där folk får buda på skräp. Men just Hiltis maskiner upplever jag som svårsålda på begagnat - marknaden. Kanske för att folk automatiskt utgår från att det är stöldgods.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.