Ytterligare en fråga om bärande väggar. ;-) Vi vill ta ner väggen som avgränsar källartrappen. Så det blir en öppen trapp ner till den inredda källaren och inte en källardörr. Då kommer frågan. Är den bärande på något sätt? Den går inte längs med taknock men bifogar lite bilder (originalritningar) och undrar om någon här kan tolka dessa korrekt? Bifogar både konstruktionsritning, sektionsritning, vindbjälklag och takstolar. Har markerat väggen med rosa. Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Gammal arkitektritning av ett hus med en vägg markerad i rosa för diskussion om bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre konstruktionsritning med dimensioner och en vägg markerad med rosa för att indikera frågeställningen om dess bärighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre konstruktionsritning av en byggnad med markerad vägg i rosa för diskussion om bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalritning av hussektion med markerade mått och takkonstruktion, väggen markerad med rosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal konstruktionsteckning med måttsatta linjer och annotationer, rosa markering visar planerad vägg som ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Studerar man rritningen över vindsbjälklaget ser man att de rosamarkerade väggarna inte är bärande. Däremot hade jag gärna tagit del av en komplett ritning med all text, så uppbyggnadssättet hade blivit klarare.
 
Absolut. Är det alla ritningar du vill se @justusandersson ? Eller just det över vindbjälklag? Stort tack för svar så här långt!
 
Jag skulle vilja se dels text som beskriver byggnadssättet i bottenvåningen, dels förklaringar till den text som finns på planritningen.
 
Tyvärr har jag inga beskrivande texter. Bara en massa ritningar. Kan dessa vara till hjälp? Dels bottenbjälklag och dels murningsritning. Den steckade linjen mellan murstock och bokstav A är en T-balk som ligger i taket för att bära av i källaren. Kan detta ge några ledtrådar?
 
Och här kommer bilderna. ;-)
 
  • Åldrad ritning av en byggplan med mått och uppmärkta rum inklusive en etikett för 'Entré vid garage'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ritning av en byggnads grundplan med måttangivelser och markerade bottenbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara ett tidigt elementhus. Svenska Trähus i Tranås?
 
J justusandersson skrev:
Det verkar vara ett tidigt elementhus. Svenska Trähus i Tranås?
Ett egnahems hus i Enskede (Stockholm) faktiskt. Sålt i byggsats som jag förstår det.
 
Men du står kvar vid ståndpunkten att väggen inte är bärande @justusandersson ?
 
Absolut. Kul med lite byggnadshistoria också.
 
  • Gilla
Danmen
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.