undine
Bor i bostadsrätt, flerfamiljhus. Har en granne under mig, ingen ovanför mig. Byter parkettgolv i vardagsrummet. Tog bort golvet och såg detta i ångspärren. Det luktar inget. Frågade golväggaren om det är mögel, han trodde inte det, för då hade man sett fuktskada i betongen, sa han. Han kollade närmre på det och trodde det var ingrodd smuts. Golvet har ändå legat på sedan 1998. Jag själv tycker det ser misstänkt ut som mögel, men ja, allt sitter i ångspärren och ingenting alls i betongen. Och jag är ingen expert heller.
Smutsen/möglet sitter på undersidan av ångspärren/plasten, dvs. mot betonggolvet.
Jag har golvvärme samt granne under mig som gillar att ha det varmt.

20201028_074731.jpg
20201028_074740.jpg
20201028_075721.jpg

När all plast och foam är borta ser hela golvet ut såhär (före dammsugning), dvs. inga fläckar eller fukt. De vita fläckar man ser är att de tappat spackel/färg eller liknande.
20201028_080248.jpg 20201028_080253.jpg

Vad säger ni?
 
Redigerat:
Åsa Lund
Ser inte dina bilder, bara stora röda kryss
 
Bra fråga, jag kan inte se dina bilder...
(jag kan heller inte ladda upp egna, @Per Eskilsson är det något fel?)
 
undine
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ser inte dina bilder, bara stora röda kryss
Ja jag såg det, det är uppdaterat nu. Tydligen gick det inte att dela bilder från varken Onedrive eller Google drive.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bra fråga, jag kan inte se dina bilder...
(jag kan heller inte ladda upp egna, @Per Eskilsson är det något fel?)
Har du uppdaterat till senaste appen? En ny app publicerades igår där bilduppladdningen fungerar.
 
På vilken sida om plasten har du detta svarta?
Är det uppvärmt under dig?
 
undine
MathiasS MathiasS skrev:
På vilken sida om plasten har du detta svarta?
Är det uppvärmt under dig?
Det svarta är på undersidan, dvs. mot betongen. Jag har golvvärme + granne som bor under mig (äldre herre som eldar om f*n så värmen stiger upp).
 
Det finns ju någon teoretisk chans att få kondensation under plasten om du har det väldigt kallt i rummet, men i praktiken tror jag inte på det. Det är uppvärmt på båda sidor av plasten så det låter anmärkningsvärt om det skulle uppstå en situation där man får mögelpåväxt.

Ett fint svart damm har jag också hittat under diverse golv men då har det varit löst och inte "vuxit fast".
 
undine
Ja precis, jag tänker samma sak. Det känns udda. Exakt, med golvvärmen under känns det osannolikt. Och jag har det rätt varmt i lägenheten, mycket för att som sagt, den äldre mannen under mig har värmen på för fullt.

Detta svarta satt fast i ångspärren/plasten. Det satt ju inte stenhårt, det gick enkelt att borsta av. Men det verkade ändå ha fastnat plasten. På själva betoggolvet var det jättefint.

Vid golvsocklarna låg också svart jox, men det var mest löst damm som man enkelt kunde dammsuga upp. Jag trodde först allt detta svarta under platsen var samma sak men såg att det inte låg helt löst utan satt fast i plasten, vilket gjorde mig konfunderad.
 
Jag skulle lägga ny plast och köra på med nytt golv. Det finns ju inte heller antydan till missfärgning eller fukt på betongplattan.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
ska ju inte behövas plast om man har en lägenhet under
 
  • Gilla
sultanen1
  • Laddar…
T tergo skrev:
ska ju inte behövas plast om man har en lägenhet under
Har man golvvärme och trägolv så är det bra med plast mellan :)
 
undine
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle lägga ny plast och köra på med nytt golv. Det finns ju inte heller antydan till missfärgning eller fukt på betongplattan.
Precis, allt ska bytas. Eller ja, är i princip precis bytt.
Dock sanerade vi inte i form av att spraya på något medel. Men där var ingen fukt i betongen så behövde inte torka ut något. Vi dammsög noga och skrapade ytan men det såg som sagt fint ut. Och så nytt plast och parkettgolv på.
Så får jag hoppas det inte var mögel som satt sig i betongen på nån vis och spyr ut mögelsporer. Men då borde man väl sett det, tänker jag..
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
ska ju inte behövas plast om man har en lägenhet under
Det är ett krav i varje monteringsanvisning från golvtillverkaren, så vill man ha garanti på golvet får man snällt lägga dit plasten.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett krav i varje monteringsanvisning från golvtillverkaren, så vill man ha garanti på golvet får man snällt lägga dit plasten.
från kährs monteringsanvisning

På följande undergolv, oavsett ålder, är det av ovanstående
anledningar obligatoriskt med ångspärr:
• betonggolv som ligger direkt på mark (platta på mark)
• golv över varm eller fuktig lokal (t ex pannrum eller
tvättstuga)
• bjälklag över ventilerad kryprumsgrund
• lättbetongbjälklag
• golv på golvvärmesystem
https://www.kahrs.com/globalassets/...oodloc-5s/kahrs-installation-guide-w5s-se.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.