harry73 harry73 skrev:
I detaljplanerat område ska man egentligen beräkna höjdförändringen utifrån de höjder som står i detaljplanen.
Om Huddinge nu gör det på ett annat sätt är bra för de som vill höja mycket, men det är intressant att veta vad som skulle hända om en granne överklagar en stor höjning av marknivån.
I min kommun skulle en ”smyghöjning” på 0,5 meter varje år inte tillåtas. Det skulle jag också tycka vore intressant om det prövades. Terrassering finns det som någon nämnde rättsfall på. Sen är det inte alltid centimetrar hit och dit som avgörs, det kan vara helheten på projektet. Påverkan på omgivningen, utformningen. Claes Sörmland beskrev det bra i i lägg #38.

Lite OT;
Något jag funderar över då och då. Kommer alla dessa mer eller mindre kreativa idéer till (gäller alla byggnationer) för att folk inte FÅR bygglov eller för att de inte VILL söka bygglov? Hur tänker ni?

Den första punkten förstår jag, får du inte lov vaknar problemlösaren i en till liv.

Däremot, i forum och ”på bygden”, diskuteras det ofta kring åtgärder som mycket väl skulle kunna godkännas OM lov faktiskt söktes, men istället görs det halvdåliga lösningar med projekttid på år (höja marken då och då t ex) endast för att slippa söka lov. Den tankegången är jag inte helt med på. Jag anser det tar onödig tid och kraft, oro kring anmälningar från grannar, konsekvenser ifall byggnadsnämnden bedömer att lov faktiskt krävdes mm mm. Men vi tänker alla olika och jag är sannolikt färgad av min yrkesbakgrund.
 
Redigerat:
  • Gilla
Affe61
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
inte bygga mur. Utan höja marknivån på fastigheten.

det är inte reglerat hur lång tid mellan höjningarna som gäller. En kafferast är förmodligen för kort tid
Det handlar väl om ±50 cm från den höjd som marken "ska" ha, enligt vad som framgår av det senaste "godkännandet" man har: detaljplan, tomtkartor, senaste marklov/bygglov osv? Om jag i samband med ett bygge justerar markhöjden till Z kan jag efter slutbesked höja eller sänka den 50 cm från den nivån. Ska den höjas eller sänkas mer så krävs marklov. Om jag får slutbesked 2010 och sänker den 50 cm 2012 så kan jag alltså inte sänka den 1 cm till år 2013. Däremot kan jag höja den 1 meter, för då är jag fortfarande inom Z±0,5 meter.

Däremot är det ju ofta problem att bestämma vad Z är. Jag har nyligen pratat med min kommun angående några gamla murar och de har helt enkelt ingen aning om att det fanns murar där (de ser ut att vara tiotals år gamla), eller vad marknivån faktiskt "borde" vara. Det finns nog ingen som vet det: de dokument som finns över området är gamla och utgår i sin tur från änne äldre kartor och handlingar. Det görs visserligen flygningar då och då, men de har inte särskilt hög upplösning. Skulle man vilja vet vad Z är på en viss plats så får man ta hit typ Metria och vad de gör då är att med "erfarenhet" försöka bestämma vad Z har varit, givet hur terrängen ser ut osv. Men det är ju verkligen inte millimeterprecision det handlar om.

I ett nybyggt område planerat i GPS-eran är det förstås helt annat. Då tycker jag man kan förvänta sig att kunna få veta korrekt Z för (X, Y).
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
Jag hade krävt att grannen skulle gräva djupare än planerat så att du kan sänka din tomt lite vid gränsen och därmed få en planare tomt. Givetvis bör du också kräva att han ordnar med dränering innanför muren så att du inte får en överraskning i form av en liten flod där muren slutar.

Om han vill göra en åtgärd i gråzonen så kan du ju se till att åtminstone få lite nytta av det.
 
Lindfelt Lindfelt skrev:
Tycker du med gott samvete kan rigga upp kameror som tar bild var 5 minut mot grannen för att dokumentera förloppet. Sen kan du hävda att massorna som fylls på är kontaminerade med miljöfarligt avfall. Då måste kommunen komma ut och analysera jordmassorna.

Så gjorde en granne mot en annan granne i närheten. Skall nämnas att dom slogs med knytnävarna och rulla runt på gräsmattan mellan tomterna vid ett senare tillfälle.
Du måste ta fotografierna själv, uppriggad kamera som fotograferar utanför tomtgräns är olaglig.
 
Hoppas han gör allt rätt denna gång och att det blir fult som fan åt erat håll. Ni kunde kanske fått en fin stenmur mot eran tomt med, kanske lite infälld belysning eller nått från början om ni hade vart lite smidigare. Varför förstöra för andra? Sköt ditt


R retrovizor skrev:
Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur på :).

Ett annat problem är ju att han samtidigt kommer höja sin marknivå och att det gör att nivåskillnaden blir ännu större.
 
  • Gilla
  • Älska
Muhrman och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det handlar väl om ±50 cm från den höjd som marken "ska" ha, enligt vad som framgår av det senaste "godkännandet" man har: detaljplan, tomtkartor, senaste marklov/bygglov osv? Om jag i samband med ett bygge justerar markhöjden till Z kan jag efter slutbesked höja eller sänka den 50 cm från den nivån. Ska den höjas eller sänkas mer så krävs marklov. Om jag får slutbesked 2010 och sänker den 50 cm 2012 så kan jag alltså inte sänka den 1 cm till år 2013. Däremot kan jag höja den 1 meter, för då är jag fortfarande inom Z±0,5 meter.

Däremot är det ju ofta problem att bestämma vad Z är. Jag har nyligen pratat med min kommun angående några gamla murar och de har helt enkelt ingen aning om att det fanns murar där (de ser ut att vara tiotals år gamla), eller vad marknivån faktiskt "borde" vara. Det finns nog ingen som vet det: de dokument som finns över området är gamla och utgår i sin tur från änne äldre kartor och handlingar. Det görs visserligen flygningar då och då, men de har inte särskilt hög upplösning. Skulle man vilja vet vad Z är på en viss plats så får man ta hit typ Metria och vad de gör då är att med "erfarenhet" försöka bestämma vad Z har varit, givet hur terrängen ser ut osv. Men det är ju verkligen inte millimeterprecision det handlar om.

I ett nybyggt område planerat i GPS-eran är det förstås helt annat. Då tycker jag man kan förvänta sig att kunna få veta korrekt Z för (X, Y).
På min detaljplan är marken inritad med 3m-kurvor och inte ens dessa stämmer. Lycka till att reda ut om marken är förändrad 1m hit eller dit. Jag vet att de inte stämmer då de bergknallar jag har på tomten inte ens har fått sina höjdkurvor. Och de stämmer inte i övrigt heller, det verkar vara en generell bedömning av höjdkurvorna som inte har tagit hänsyn till de verkliga skillnaderna i naturen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På min detaljplan är marken inritad med 3m-kurvor och inte ens dessa stämmer. Lycka till att reda ut om marken är förändrad 1m hit eller dit. Jag vet att de inte stämmer då de bergknallar jag har på tomten inte ens har fått sina höjdkurvor. Och de stämmer inte i övrigt heller, det verkar vara en generell bedömning av höjdkurvorna som inte har tagit hänsyn till de verkliga skillnaderna i naturen.
Ja jo, jag vet. Jag har samma situation. Bor på toppen av en kulle med många branta och mindre branta sluttningar, kullar, dalar, med mera. Detaljplanen har höjdkurvor som stämmer ibland i grova drag, och ibland inte. Det är därför naturligtvis helt akademiskt att prata om den "korrekta" höjden på en given punkt, och skulle man vilja betala för att bestämma den så görs det utifrån någon subjektiv bedömning om vad den "borde" vara, till stor del influerat av hur marken faktiskt ser ut. Ser ut som att du grävt där nyligen? Ja, då är det nog "omgivande" mark som anses "rätt". Är det överväxt med träd som är femtio år gamla? Ja, då har det nog "varit så" och marken är "rätt".

När jag har gjort grejer har jag använt ungefär samma metod: "det här ser ut att ha varit så här sedan urminnes tider, så jag kan höja upp 28 cm här utan problem". Men att komma tillbaka nästa år och året efter det och höja med 50 cm åt gången, ja det går förstås inte – med gott samvete, i alla fall.

Gissningsvis finns betydligt bättre dokumentation över nya områden, så där kan man kanske utgå från att hela tomten ska vara si och så många centimeter över gatuhöjd om man har en "vanlig" platt tomt, eller så har man i alla fall en karta med lite högre upplösning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja jo, jag vet. Jag har samma situation. Bor på toppen av en kulle med många branta och mindre branta sluttningar, kullar, dalar, med mera. Detaljplanen har höjdkurvor som stämmer ibland i grova drag, och ibland inte. Det är därför naturligtvis helt akademiskt att prata om den "korrekta" höjden på en given punkt, och skulle man vilja betala för att bestämma den så görs det utifrån någon subjektiv bedömning om vad den "borde" vara, till stor del influerat av hur marken faktiskt ser ut. Ser ut som att du grävt där nyligen? Ja, då är det nog "omgivande" mark som anses "rätt". Är det överväxt med träd som är femtio år gamla? Ja, då har det nog "varit så" och marken är "rätt".

När jag har gjort grejer har jag använt ungefär samma metod: "det här ser ut att ha varit så här sedan urminnes tider, så jag kan höja upp 28 cm här utan problem". Men att komma tillbaka nästa år och året efter det och höja med 50 cm åt gången, ja det går förstås inte – med gott samvete, i alla fall.

Gissningsvis finns betydligt bättre dokumentation över nya områden, så där kan man kanske utgå från att hela tomten ska vara si och så många centimeter över gatuhöjd om man har en "vanlig" platt tomt, eller så har man i alla fall en karta med lite högre upplösning.
Min detaljplan är faktiskt från 2000-talet.

På en annan del av tomten har jag höjt 1,5m utan att någon har protesterat. Jag tog bort ett snår så folk fick helt plötsligt bättre sikt genom en kurva och då var det nog ingen som ville protestera mot att jag höjde marken och gjorde gräsmatta av den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min detaljplan är faktiskt från 2000-talet.

På en annan del av tomten har jag höjt 1,5m utan att någon har protesterat. Jag tog bort ett snår så folk fick helt plötsligt bättre sikt genom en kurva och då var det nog ingen som ville protestera mot att jag höjde marken och gjorde gräsmatta av den.
Här omkring säger mina grannar ”fråga inte, så blir det inga problem”. Säger inte att det är fel men enligt reglerna är det ju inte.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
R retrovizor skrev:
Hej,

Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.

Så här ser det ut idag:
[bild]

Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.

Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.

Nya planen: [bild]

Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
En fråga. Är inte den risida slänten på din sida? Om den nu svider i ögonen så rensa upp där då. Som jag ser det så är väl en stödmur befogad från grannens sida. Skulle det regna ohemult mycket så kan ju hans slänt komma åkande in på din tomt. Hur kul blir det. Dessutom så kan du och grannen komna överens om att måla muren. Det blir snyggare än betonggrått, men då ska ni ju bli överens om färgval så det hänger väl upp sig där också. Med sådana här problem inser man att klimathotet är en fis i rymden.
 
  • Gilla
Odon1 och 1 till
  • Laddar…
Vad är problemet? Din buske är ju ju högre än muren på din skiss.

R retrovizor skrev:
Hej,

Min granne håller på att bygga en ny stödmur för att utöka sin parkeringsplats och jag undrar om han verkligen får göra det.

Så här ser det ut idag:
[bild]

Han påbörjade arbetet med en stödmur precis vid tomtgränsen (på ca 1,2-1,5 m) för 5-6 år sedan men efter protester från oss grannar på andra sidan och lite samtal med kommunen insåg han att han behövde bygglov och la ner spadarna.

Nu är det en grävmaskin där igen och hans lösning att ducka kravet på bygglov är att själva stödväggen (i betong) bara blir 0,5 m. Resten av höjdskillnaden förblir sluttande mark. Får man verkligen göra så? Visserligen är själva stödväggen 50 cm, men den börjar ju på upphöjd mark som redan är 50-80 cm.

Nya planen: [bild]

Det är ett gäng radhuslängor med nivåskillnad emellan. Har inte sett att någon annan har satt upp stödväggar i betong. Kommer bli väldigt fult från min sida av tomtgränsen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R retrovizor skrev:
Så du hade gladeligen accepterat och godkänt om grannen ville bygga en mur på 150 cm 10 m från ditt hus? :)
Se det med andra ögon, du får en plan tomt ända fram till stödmuren, du slipper allt regnvatten som rinner från grannens tomt ner på din. Uppmuntra grannen till en högre stödmur o plantera sedan en snygg ligusterhäck framför muren. Du vinner med en snygg o lättskött häck o ingen regnflod o inget ogräsrensande på din förstorade tomt. Det är ett gissel när entreprenörerna smiter ifrån höjdskillnader med en slänt istället för klara raka linjer o nivåer mellan tomter.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
R retrovizor skrev:
Nu får jag både en risig slänt på 50-80 cm som det sen är en ful betongmur på :).

Ett annat problem är ju att han samtidigt kommer höja sin marknivå och att det gör att nivåskillnaden blir ännu större.
blir det ett problem för dig?
Eller blir grannen glad å du skiter i det så blir alla nöjda‍♂️
 
Vad är det som säger att "grannen" inte skulle få ett marklov på förändringen om han valde den något dyrare och säkrare vägen? Den grannen som klagar måste ju påvisa att i fråga blir en beaktningsvärd olägenhet för klaganden, vilket brukar vara svårt att få framgång med. Jag har noterat masssor av att "goda granar" gnäller och anmäler ofta på "svartbyggen". Men...efter det bygglov istället sökts så slutar det enligt min erfarenhet oftast med att att den "dumme grannen", som byggde utan att först fråga får betala en slant för den förseelsen + en hyffsad slant för bygglovet. Men handen på hjärtat, vinnaren blir ju bara kommunen, som klösrt in dessa slantar och på köpet så blev de "goda grannarna" istället fiender för livet!

Det är mycket märkligt hur framför allt (enligt min bestämda uppfattaning) oftast nya husköpare i ett område efer en kort tid med näbbar och klor för det mesta försöker leka "byggpoliser". Fattar Ni inte hur mycket Ni sätter på spel? Dvs. det värsta som finns för i princip ingenting, -att skaffa Er en fiende för livet. Har Ni "byggpoliser" ännu inte hunnit fatta att livet är alltid ett givande och tagande, särskilt mellan husgrannar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocu
  • Laddar…
Jag förstår inte dina ritningar och om jag förstår dem rätt så verkar han ha rätten på sin sida.

Höjer/sänker grannen marken med mer än 50cm? Det låter som detta ej är fallet. 50 cm räknas från där stödmur byggs eller slänt anläggs. Spelar ingen roll om detta redan är i en slänt. Om så är fallet har du ingen möjlighet att få rätt. Detta har man rätt att göra. Om han söker marklov kan han höja/sänka ännu mer.
Lite sorgligt konstaterar man att alla inte har sådana grannar som vi, där vi vid meningsskiljaktigheter försöker ”möta” varandra och hitta lösningar. Men även acceptera när grannen säger nej men faktiskt då har rätt att bli kreativ eller anlägga mindre snygga lösningar på sin egen tomt.
Och visst kan man bli putt när grannarna är motsträviga och kanske inte söka vackraste lösningen mot grannen just för man inte kunde hitta en bra kompromiss.... dialog är att föredra.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.