Hej!

håller på att renovera ett funkishus från 40-talet. Har fanérdörrar i furu(?). Befintlig lack är gulbrun. Någon som har erfarenhet av att slipa, betsa och lacka? Kan man få till en annan färg? Antingen mer rödbrun eller gyllenbrun.

Sista bilden är inspirationsbild/målbild. Gulbrun, fanérdörr i furu från 40-talet med glansig yta, omgiven av vit karm och grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av funkishus med äldre furudörrar och slitet trägolv i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspirationsbild på rödbrun fanérdörr i funkisstil med vitmålade väggar och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen hjälp till dig egentligen men jag måste bara säga att jag blir glad och lite tårögd av att du INTE vill ha tips om hur man gör för att lacka dem vita ;D
 
  • Gilla
Funkis-Matte och 2 till
  • Laddar…
All lack måste slipas bort för att kunna betsa. Fanér är väldigt tunn så det är väldigt lätt att man slipar igenom. Men är man försiktig så brukar det gå bra.
 
  • Gilla
Nilisa
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ingen hjälp till dig egentligen men jag måste bara säga att jag blir glad och lite tårögd av att du INTE vill ha tips om hur man gör för att lacka dem vita ;D
tack! Ska erkänna att jag hellre haft massiva spegeldörrar från tidig funkis men man får jobba med det man har.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 1 till
  • Laddar…
Jag är illa rädd att du måste slipa så djupt för att kunna betsa med gott resultat att du slipar igenom faneret. Alltför tunnslipat faner blir vedervärdigt fult när man betsar och betsen inte vill suga in i det alltför tunna träet.

Därför föreslår jag att då bara slipar litet lätt och lackar om.
 
N Nilisa skrev:
tack! Ska erkänna att jag hellre haft massiva spegeldörrar från tidig funkis men man får jobba med det man har.
Både bra smak och bra tankesätt! Dessa snygga dörrar är ändå roligare än vita släta som jag har i min 40-talslägga, men jag drömmer också om tidigt 30-tal. (Även sett att exempelvis terrasshusen i Gröndal som faktiskt är från 40-talet verkar ha innerdörrar speglar, men lite annan stil. Dock ovanligt för årtiondet). Men du tänker helt rätt - att försöka göra sitt hem till något det inte är och exempelvis stoppa in 30-talsdörrar i ett 40-talshem (trots relativ närhet i tid) ger oftast ett resultat som klingar lite falskt.

I alla fall, jag tycker personligen färgen är snygg, lite charmigt cognacsbrun. Men eventuellt kan det ju vara lacken som gulnat och i så fall skulle det gula kunna minska med en försiktig slipning och ny lack.

Har även sett folk på Youtube som fixar till slitna retromöbler med tunn faner använda någon typ av gelbaserad bets som snarare lägger sig utanpå istället för att sjunka in i trät och därmed döljer eventuella ojämnheter. Också vanligt knep när fanersläpp har behövts fyllas med någon massa som är svår att få att färgmässigt matcha ursprunglig faner. Dock gör de också att ådringen i faneren dämpas, och jag har inte (vad jag vet) sett resultatet i verkligheten.
 
Ska tillägga angående att få bort lack från faner - en Youtube-fixare jag följt förespråkar sickel för att få bort lack från faner. Det är inget jag själv har provat men han kör hårt på det med goda resultat och menar att det både går snabbare än försiktig slipning (även med maskin) och medför en lägre risk att man råkar ta sig igenom faneren. Jag vet inte om dörrarna från den här tiden hade tjockare eller tunnare faner än möbler?

Amerikaner brukar använda något som heter citristrip, ett lackborttagningsmedel som jag antar är starkt som satan och inte verkar finnas att få tag på i Europa, kanske av goda skäl, jag vet inte.
 
F FunkishJonny skrev:
Ska tillägga angående att få bort lack från faner - en Youtube-fixare jag följt förespråkar sickel för att få bort lack från faner. Det är inget jag själv har provat men han kör hårt på det med goda resultat och menar att det både går snabbare än försiktig slipning (även med maskin) och medför en lägre risk att man råkar ta sig igenom faneren. Jag vet inte om dörrarna från den här tiden hade tjockare eller tunnare faner än möbler?

Amerikaner brukar använda något som heter citristrip, ett lackborttagningsmedel som jag antar är starkt som satan och inte verkar finnas att få tag på i Europa, kanske av goda skäl, jag vet inte.
tack för tipsen!
Tror dörrarna har brunaktig fernissa på. Ska definitivt testa att sickla. Tänker att om jag får det jämnt kan jag lägga på ny fernissa med lite linoljefärg i för att få en djupare ton. Då måste underlaget vara jämnfärgat så det inte blir olika färg på.
 
  • Gilla
Ankansankan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.