Hej! Jag har tänkt byta ut glaskassetten i sovrummet till ljudisolerande glas. Det är 3-glas fönster nu.

Hur gör jag för att få rätt mått? jag förstår att jag måste mäta runt om hela fönstret, men hur vet jag tjockleken på kassetten?

Går det att sätta i en något tjockare kassett? står det någon märkning nånstans som berättar hur tjock och tung kassetten får vara?

Någon som har bra tips på vilken online-handlare som är bäst och har bäst priser?

Har kollat lite på interglas.se, någon som vet nåt om dem? verkar bra enligt recensioner iaf.

mvh/Jonas
 
Står i kassetten.
 
ok, tackar! kan man se det utan att behöva ta isär fönstret först alltså?
 
Det brukar stå tryckt någonstans synligt inifrån längs kanten, tillsammans med tillverkningsdatum och lite andra siffror.
 
Har inte hittat nån text än, ska det stå inuti glaset eller? får kolla imorgon igen när det är ljusare:)
Hur ska man få bort glaskassetten? det sitter en svart gummilist längs glaset på utsidan, det kan väl inte bara vad den man ska ta bort? Eller behöver man få bort någon del av själva metallramen också?

Vy genom ett öppet fönster med triangulär överdel och synlig gummilist på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett fönsterhörn med svart gummilist och metallram i dunkel belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måtten brukar stå på listen som sitter mellan glasen. Oftast i under- eller ovankant.
Men kolla runt om, för säkerhets skull.
 
S slobbster skrev:
Har inte hittat nån text än, ska det stå inuti glaset eller? får kolla imorgon igen när det är ljusare:)
Hur ska man få bort glaskassetten? det sitter en svart gummilist längs glaset på utsidan, det kan väl inte bara vad den man ska ta bort? Eller behöver man få bort någon del av själva metallramen också?

[bild] [bild]
Metall-listerna sitter klämda av den utvändiga gummilisten. När du tagit bort listen kan du trycka alu-listerna in mot mitten av fönstret och då hakar de ur.

Tänker du göra jobbet själv?

Om du lyckas fotografera texten så den är läslig så hjälps vi åt att tyda den.
 
Tack för alla svar! jag hittar inget mått på kassetten, har kollat runt om hela:/

Men jag mätte hela fönstrets tjocklek med skjutmått och drog bort för ramens kant in till glaset och då fick jag 34mm. det låter rimligt då det finns med i listan på interglas.se som ett standardmått.

Kollade på en video på interglas.se där man mäter glaset från innerkant till innerkant och sen lägger på 12mm för varje sida, gäller det för alla fönster? är det alltid samma spann innanför listerna?

Jag har tänkt att byta själv ja:) glasmästare skulle ha 10k! för glas inkl jobb. kostar knappt 3k om jag beställer från interglas.se, så valet är ju lätt. Hoppas bara att jag klarar av det:)

den där svarta gummi listen som sitter på utsidan verkar sitta jäkligt hårt, är den limmad eller hur får man bort den? var får man tag på ny sån list?

sen på interglas.se ska man tydligen välja distansram med som har olika alternativ, hur ska man veta vad man ska ta där?

enormt tacksam för alla som vänligt ger råd!!
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ditt fönster ser ut att vara exakt likt mina. I så fall sitter den utvändiga gummilisten inklämd mellan alu-listen och glaset. På fabriken har dom väl bästa tänkbara arbetshöjd, och bästa tänkbara verktyg. Listen smörjs förmodligen, så den ska vara lättare att montera. Finns ju ett värde i att det sitter ganska hårt. För att få bort den får man peta försiktigt med en kniv eller liknande tills man få loss en ände.

Det ovan gäller alltså om du har likadant fönster som mina.

12 mm på varje sida tror jag du kan räkna med.

Kanske interglas.se har gummilister också?

Vad gäller distanslisten, får du avväga pris/prestanda. Det vanliga nuförtiden är väl någon sorts varmkant, men det kanske är viktigt för dig att utseendet matchar resten av dina fönster?
 
Pluspoäng till TS som ger sig på detta själv utan några som helst kunskaper, men det kanske finns anledning till
att glasmästaren ville ha 10K, du betalar för kunskap och garantier.
Ser dessutom ut som det är ett par våningar upp i ett flerfamiljshus, inte det enklaste arbete att göra bytet där.
Kan rek ett par glassugkoppar när du ska lyfta ur och i kassetten, den är tyngre än vad man tror, och var inte ensam.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.