Hej, vi har en cylinda 6272 inbyggnadshäll. Nu undrar jag om det bara är vi som fått problemhällar, vi är inne på tredje hällen på 1,5 år! I alla fall, när vi steker pannkakor, så tappar plattan effekt efter ca femte pannkakan, varpå vi måste kompensera detta genom att höja reglaget efterhand. När vi kommit upp på 12:e steget, alltså full effekt, ca tre pannkakor senare( totalt 8 pannkakor stekta), måste vi byta kokzon och börja om med samma procedur! SNÄLLA om det är fler som har samma problem, låt oss veta detta! I min värld ska man inte acceptera detta! Det ska tilläggas att vi har mer än fullgod ventilation i skåpet, både tilluft och frånluft. Vi börjar misströsta då det är vår första induktionshäll, det ska kanske vara så här!? I så fall är det den första och definitivt den sista induktionshällen som kommer in i denna fastighet! Tacksam för feedback!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Nej, det är inte normalt. Har du varit i kontakt med Cylindas kundtjänst?
 
Hej Birgits, förlåt, jag glömde skriva att cylinda har bytt ut dom 2ggr, för det blev kortslutning i båda. Den första gav upp efter ca 4 veckor, den andra höll i HELA 14 månader, därför skyllde man på för dålig ventilation. MEN... teknikern som var ute hos oss häromdan, som byttte ut hällen sa att det var en perfekt installation, med mer än tillräcklig ventilation! Han tyckte också det var märkligt att dom tappade i effekt, det har nämligen alla tre hällarna gjort!
 
Tänk på att du har rätt att häva köpet vid 3gr samma fel eller 4gr olika fel, förutsatt att det är inkom reklamation tiden.
 
Är det bara när ni steker pannkakor?
Eller är det överlag när ni använder just den stekpannan?
Eller är det överlag oberoende vad ni använder för stek-/kokkärl?

Vad är det för stekpanna?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Precis min tanke.. tror också det kan finnas en viss risk att det är pannan som är problemet?
 
Magnus E K
Låter inte kul. Nästa gång det händer ska du skrika: "блин!" ("blinn"). Det är ryska för "pannkaka" och används också som ett (milt) svärord.
 
  • Haha
Jojje 70 och 1 till
  • Laddar…
A
Skrik på polska i stället
Det är Amica som gör detta
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har hellen tillräckligt luftflöde under bänken där den är infälld? Om elektroniken överhettas så kan effekten begränsas beroende på överhettningsskyddets implementering.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det bara när ni steker pannkakor?
Eller är det överlag när ni använder just den stekpannan?
Eller är det överlag oberoende vad ni använder för stek-/kokkärl?

Vad är det för stekpanna?
Det är en gjutjärnspanna, och det märks bara när man steker pannkakor
 
Låna en annan stekpanna och se om problemet försvinner?

Men det låter oavsett märkligt, men det är stor skillnad mellan olika hällar.

Ni har dubbelkollat så elinstallation och allt är 110%?
 
Har sagt till mig själv att aldrig mer laga pannkakor pga samma problem....sen står man ändå där och svär efter typ 3e pannkakan :crysmile:. En Samsung induktionshäll som "stänger av" zonen efter en stund men bara när man gör pannkakor. Man kan lura den lite genom att höja o sänka tempen eller byta plattan. Har inbillat mig att det hjälpt något att torka av häll och pannan mellan stekningarna då det lätt blir fett... men inte alltid. Samma resultat med olika typer av pannor inklusive gjutjärn.
Det får helt enkelt bli ugnspannkaka eller våfflor istället ;)
 
Jag har samma problem med vår induktionshäll. Funkar hyfsat att sänka tempen till 6 ibland, och aldrig ha högre än 7. Max är 9. Brukar ha plättjärnet på största plattan, och en rejäl stekpanna på näst största. Bägge gamla i gjutjärn, men plättjärnet är betydligt tunnare än stekpannan. Enbart plättjärnets platta som stänger av sig efter ett tag. När man känner på undersidan på insidan av lådan under induktionshällen så är det rejält varmt. Alltid utgått från att något överhettningsskydd löser ut.
 
S Solskiftet skrev:
Jag har samma problem med vår induktionshäll. Funkar hyfsat att sänka tempen till 6 ibland, och aldrig ha högre än 7. Max är 9. Brukar ha plättjärnet på största plattan, och en rejäl stekpanna på näst största. Bägge gamla i gjutjärn, men plättjärnet är betydligt tunnare än stekpannan. Enbart plättjärnets platta som stänger av sig efter ett tag. När man känner på undersidan på insidan av lådan under induktionshällen så är det rejält varmt. Alltid utgått från att något överhettningsskydd löser ut.
Det är viktigt med tillräcklig ventilation, både tilluft och frånluft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.