M Maximarcus skrev:
Exakt. Murens höjd är inte det intressanta utan förändringen av marknivån.
Jo, även murens höjd kan vara avgörande. I många kommuner är murar över 50cm lovpliktiga. Så är det 3x33cm är det inte lov. 1x1m är lov. 51cm lov. 50cm inget lov. Osv...
 
  • Gilla
Bure och 4 till
  • Laddar…
harry73
Murens höjd är också intressant
 
R Robert-san01 skrev:
Jo, även murens höjd kan vara avgörande. I många kommuner är murar över 50cm lovpliktiga. Så är det 3x33cm är det inte lov. 1x1m är lov. 51cm lov. 50cm inget lov. Osv...
Detta skulle jag vilja ha källa på. Enligt Boverket så gäller just 50cm förändring av marknivån som gräns för marklov eller ej i många kommuner. Menar ni alltså att man skulle kunna kringgå detta bara genom att dela en mur i flera delar? Om 3x33cm är ok, är då 15x33cm också ok? Då finns alltså ingen gräns för hur mycket man kan förändra marknivån så länge man gör det i 49cm steg? Jag har mycket svårt att tro att detta stämmer.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Som någon skrev, kommuner har lite olika policys kring höjd på murar och när de kräver lov. Kommunen brukar ha info på hemsidan, annars kan du ringa och fråga. Marklov brukar krävas om nivån ändras +- 0,5 m. Det verkar som din granne klurat en del och kommit fram till en lösning där han kan ”komma runt” kravet på bygglov.

Om ni anmäler grannens förehavanden och det visar sig att grannen bygger olovligt, kan byggnadsnämnden kräva att grannen söker lov i efterhand. Då görs en granskning enligt plan- och bygglagen. Under den processen blir ni hörda men ni som granne har inte vetorätt, grannen kan få sitt lov även om ni protesterar. Grannen kanske kunde fått lov för högre mur tidigare om hen faktiskt sökt lov (sagt utan att veta något om bestämmelser i er kommun eller detaljplanen).

Nu förstår jag att frågan är infekterad, men ni kan inte diskutera med grannen kring utformningen av muren om ni tycker betong är fult? Föreslå någon stenmur som passar bättre in i omgivningen mot att ni tar viss kostnad?
 
  • Gilla
Method Man och 5 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Detta skulle jag vilja ha källa på. Enligt Boverket så gäller just 50cm förändring av marknivån som gräns för marklov eller ej i många kommuner. Menar ni alltså att man skulle kunna kringgå detta bara genom att dela en mur i flera delar? Om 3x33cm är ok, är då 15x33cm också ok? Då finns alltså ingen gräns för hur mycket man kan förändra marknivån så länge man gör det i 49cm steg? Jag har mycket svårt att tro att detta stämmer.
Marknivåändrigen är inte alltid kopplad till en mur och tvärt om. Ev höjning av marken handlar om marklov och muren ev om bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Marknivåändrigen är inte alltid kopplad till en mur och tvärt om. Ev höjning av marken handlar om marklov och muren ev om bygglov.
Det förstår jag men med ditt resonemang skulle man ju utan marklov kunna förändra marknivån långt mer än 50cm med hjälp av bygglovsbefriade murar.
 
harry73
M Maximarcus skrev:
Det förstår jag men med ditt resonemang skulle man ju utan marklov kunna förändra marknivån långt mer än 50cm med hjälp av bygglovsbefriade murar.
Nej, så funkar det inte.
 
Men kommer du ens se muren? Det står ju en buske framför.
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
R retrovizor skrev:
Han frågade heller inte första gången. Men hans första mur är inte heller frågeställningen, den tyckte varken vi grannar eller kommunen om. Vill du av någon anledning fortsätta diskutera hans första mur får du gärna ta det i PM.

Nu skulle vi inte diskutera första muren, men jag kan inte låta bli. :) Du skriver att kommunen inte tyckte om den första muren, betyder det att han fick avslag på lov eller att kommunen krävde att han skulle lämna in bygglov? Prövades tidigare mur i en lovprocess? Kan ha inverkan på hur kommunen hanterar en eventuell anmälan från er grannar nu.
 
  • Gilla
retrovizor
  • Laddar…
Dokumentera under arbetets gång med foton. Gör en anmälan till kommunen som då kommer att behöva fatta beslut om muren kräver lov. Om inte, fattas beslut om att avsluta ärendet. Du blir delgiven beslutet och kan få det prövat av länsstyrelsen som första instans. Frågan om att göra flera terasserade murar är prövat av domstolen. Det måste vara ett visst avstånd (djup) mellan stegen för att det inte ska krävas lov, minns ej detaljer.
 
  • Gilla
emmel och 4 till
  • Laddar…
T
Jag tycker det låter som den bästa lösningen är att flytta. Du har uppenbarligen köpt för liten tomt. Tycker uppriktigt synd om grannen som gör sitt bästa för att vara till lags.
 
  • Gilla
  • Älska
Muhrman och 13 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Det förstår jag men med ditt resonemang skulle man ju utan marklov kunna förändra marknivån långt mer än 50cm med hjälp av bygglovsbefriade murar.
Nej. Det blir marklov över 50cm.
 
J
Kolla om du får sätta upp belysning på muren, om han kan tänka sig att vintergrönanfår hänga ut, om du får ha kullersten i anslutning till din slänt osv. Kan ju bli hur snyggt som helst!

Foto skulle underlätta!
 
  • Gilla
Method Man och 5 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Marknivåändrigen är inte alltid kopplad till en mur och tvärt om. Ev höjning av marken handlar om marklov och muren ev om bygglov.
Har ni något tips hur jag på ett enkelt noterar höjden genom slänten? För risken finns ju att även om betongväggen bara är 50 cm att marknivåändringen blir mer.


M MetteKson skrev:
Nu förstår jag att frågan är infekterad, men ni kan inte diskutera med grannen kring utformningen av muren om ni tycker betong är fult? Föreslå någon stenmur som passar bättre in i omgivningen mot att ni tar viss kostnad?
Grannen har inte hejjat sen vår andra granne ringde kommunen och stoppade hans första bygge:)

M MetteKson skrev:
Nu skulle vi inte diskutera första muren, men jag kan inte låta bli. :) Du skriver att kommunen inte tyckte om den första muren, betyder det att han fick avslag på lov eller att kommunen krävde att han skulle lämna in bygglov? Prövades tidigare mur i en lovprocess? Kan ha inverkan på hur kommunen hanterar en eventuell anmälan från er grannar nu.
Ska kolla med kommunen imorgon, vet inte om han lämnade in bygglov för första muren eller om det bara stannade när kommunen krävde bygglov.

T tanaris skrev:
Jag tycker det låter som den bästa lösningen är att flytta. Du har uppenbarligen köpt för liten tomt. Tycker uppriktigt synd om grannen som gör sitt bästa för att vara till lags.
Okej?
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej. Det blir marklov över 50cm.
Förlåt om jag är trög men hur kan man då bygga 3x33cm utan lov?
 
  • Gilla
Tundalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.