Hej!
Ramlade av en slump in på denna maskin.

Den verkar sa samma glidpinne-lösning som festool och metabo xact men till ett betydligt bättre pris och lite smidigare format, ca 14 kg. Motorn är kanske lite i klenaste laget med sina 1100 W men om jag inte missminner mig har festools KS60 "bara" 1200 W.

Någon som har denna och kan dela med sig om spånuppfång, precision och andra viktiga funktioner.
Hittar nästan inget på nätet om denna såg i övrigt.

//Filip
 
Har den mjukstart och broms ?
två egenskaper som min gamla Bosch GCM 8 och jag saknar.
hur låter den ?
Jag har kört den klassiska Dewalt kapen en del, den är underbart tystlåten.
 
H hyggabus skrev:
Har den mjukstart och broms ?
två egenskaper som min gamla Bosch GCM 8 och jag saknar.
hur låter den ?
Jag har kört den klassiska Dewalt kapen en del, den är underbart tystlåten.
jag har den alltså inte utan såg den på en hemsida som säljer verktyg.
Jag har en gcm8sjl själv men tyckte den är otymplig att släpa omkring på och tar mycket plats när den inte används. Så jag är öppen för lite ”downsizing”
 
Provkört den lite. Ingen mjukstart. Lite enklare maskin. Gick lätt att bära på
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
Någon mer som har erfarenhet av denna såg?
 
  • Gilla
Bratranch
  • Laddar…
Campar Campar skrev:
Någon mer som har erfarenhet av denna såg?
Också väldigt nyfiken. Jag gillar att jag skulle kunna bygga in den i en bänk som bara behöver vara 50cm ut från väggen. Min nuvarande bosch behöver mer än en meter djup bänk för att få plats med ”armarna”.
 
Har inte just den sågen, utan en Hitachi C8FSE.

Var också lite skeptisk till motoreffekten, men den har inte varit något problem. Sågade ett gäng 45x195 mm reglar förra året utan problem. Nu ska väl tilläggas att jag inte är ngn yrkessnickare som sågar på ackord, utan tar det lugnt för att få snygga snitt. Hur som så har den aldrig segat vid sågning.

Precisionen är god såvitt jag kan bedöma. Det som ställer till problem är antingen den mänskliga faktorn, (dvs jag som klantar till det), eller det usla virket som ofta är både snett, vint, skevt, vridet och kupat, vilket gör att snitten inte får perfekta vinklar över hela längden/ytan.

Dammuppsamlaren fungerar också bra, även om jag inte har så mkt att jämföra med... Med ansluten spånsug vore det sannolikt snäppet bättre.

Gjutgodset ser inte allt för gediget ut, men den är trots allt helt stabil. Inget som sviktar och flexar vad jag noterat. Så kanske har ingenjörerna räknat rätt och lagt godstjocklek och förstyvningar precis där de ska vara, utan att överdimensionera, för viktens skull. Den ska ju kunna släpas omkring dit där den behövs.

Inte samma maskin, men väl tillverkare och storlek på sågen, så sannolikt är mkt likartat.
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Väldigt sugen på denna nu när Bauhaus har så bra pris (2156kr). Det har inte tillkommit några nya ägare som har något att säga om sågen?
 
T TriNitro skrev:
Väldigt sugen på denna nu när Bauhaus har så bra pris (2156kr). Det har inte tillkommit några nya ägare som har något att säga om sågen?
TriNitro, slog du till? Jag är också intresserad. Hade fastnat för DeWalt 777 på pappret, men den kändes klumpig och tung att arbeta med, med märklig arbetsvinkel. Jag uppskattar kompaktheten i C8FSHG. Den ska ju faktiskt förvaras under tiden den inte används, så den kan inte ta för mycket plats då heller.
 
Också nyfiken. Köpte en men har inte packat upp och jag har sparat kvittot. Jag är väldigt nyfiken på dammuppsamlingen
 
L leecher skrev:
Såg detta på bauhaus. Är det ett bra erbjudande?

[länk]
Skruvdragafen vet jag för lite om för att uttala mig, men bara 4 x 5ah är ju ca 2800kr så bra deal.
 
F Freee123 skrev:
Skruvdragafen vet jag för lite om för att uttala mig, men bara 4 x 5ah är ju ca 2800kr så bra deal.
Frågar är väl vad du ska med 4st 5ah batterier till? Nu jobbar ju inte jag med den men jag har en Dewalt skruvdragare med 2x1,5ah-batterier. Och jag upplever aldrig att jag saknar batteri. Så fort jag behöver byta sätter jag det gamla på laddning osv.
 
P Pillard skrev:
Frågar är väl vad du ska med 4st 5ah batterier till? Nu jobbar ju inte jag med den men jag har en Dewalt skruvdragare med 2x1,5ah-batterier. Och jag upplever aldrig att jag saknar batteri. Så fort jag behöver byta sätter jag det gamla på laddning osv.
Visst jag jobbar som snickare, men även vid jobb hemma har jag insett att batterier sällan ligger ivägen. Då har jag i o f batteridrift på nästintill på alla maskiner också bör tilläggas
 
J jonasroslund skrev:
TriNitro, slog du till? Jag är också intresserad. Hade fastnat för DeWalt 777 på pappret, men den kändes klumpig och tung att arbeta med, med märklig arbetsvinkel. Jag uppskattar kompaktheten i C8FSHG. Den ska ju faktiskt förvaras under tiden den inte används, så den kan inte ta för mycket plats då heller.
Har faktiskt köpt o ska hämta I butik, tänkte utifall det skulle komma ngt mer attraktivt på Black Friday men verkar inte som det så hämtar nog den imorrn.
Men kommer knappt användas förrän fram till våren när det blir o fixa med altan :)
 
  • Gilla
jonasroslund
  • Laddar…
Hunnit provköra?
 
  • Gilla
jonasroslund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.