Ja jag tycker det känns som det är lite som du säger! Arbetsledaren från saneringsfirman sa typ samma och dom tjänar pengar på att det är så ”farligt” vi har tagit tejpprov och det visade inget iaf. Det är något när man får barn alltså! Man blir orolig för allt! :rolleyes:
 
Hittade en liten spillbit till! Såhär ser de ut.
 
  • En liten trekantig spillbit av material på ett mörkt underlag, med en person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Triangelformad spillbit av byggmaterial på mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fått någon klarhet i detta? Har med en LB kåk fast från 63. Ser i princip ut som bilden över här. Hittar dock ingenting om undertaket. (Har plåt på eternitplattor)

Jag försöker hitta information om just ”internit” och vad jag har hört från ljudupptagning från lommafabriken (tror det var p3 dokumentär där en av dom anställda nämner materialet) så körde man ut både eternit och internit, där interniten var uppblandad med papper. Det finns dock ingen information om detta som jag kan hitta på google. Verkar som om orden internit och eternit blandas rätt friskt. Däremot pekar det mot att internit mer var tänk att användas som en ”inne-skiva” mer som gips. Fast folk verkar nämna det i taksammanhang så jag blir väldigt osäker.

Hade idag en firma här som plockade bort min skorsten där det numera är ett litet hål i undertaket. Firman som är en riktig saneringsfirma verkade dock ha städat ganska bra så jag kunde inte ta en bit att skicka på prov. Dom verkade dock inte notera något kring just undertaket.

Däremot har jag tagit prover på golvklister och en jävligt suspekt väggskiva i vardagsrummet. Ingen asbest av något slag.

I detta hus satt tidigare en eternitskiva bakom gamla pannan i pannrummet.

Jag har även en eternitkanal (som verkar vara mer regel än undantag) som strax åker till tippen.

Mina stuprännor är bytta så kan tyvärr inte provdra dom. Hittar således inga information om det heller.

Har även några eternitskivor på fasaden.

Annars inga bekräftade ställen.

Mitt tips är att kolla denna video
Eländet verkar ha förekommit överallt. Tror det är omöjligt att vara helt säker på att ens hus är helt fritt från det. Men det går utmärkt att bo i det ändå ;)

Slipa lugnt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.